Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 21:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2008 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hallo allen,

Vanwege mijn vakantie ligt het werk even stil. Helaas heb ik het iet voor elkaar kunnen krijgen om alle onderdelen an de kist te krijgen voordat ik wegging. Over een week of twee ben ik weer terug in het koude Nederland. Nu ga ik even een bezoek brengen aan airline hobby supplies en nog wat leuke spulletjes meenemen hopelijk.

Tot snel.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2008 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Hoi Ingmar, laat het project even rusten, geniet van je vakantie, dan kan je d'r daarna weer fris tegenaan. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 okt, 2008 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hallo medebrouwers!

Hier is weer een klein updateje!

Op een van mijn vluchten tijdens mijn vakantie in een A320 kon ik goed het vleugeloppervlak van dichtbij bekijken. Hierbij vielen mij niet alleen de kleuren op maar ook de kleine "sprietjes" op de winglets, vleugels en brandstoftanks/luchtgeleiders. Zie de onderstaande foto:

Afbeelding

Dat leek me nu leuk om na te maken. Dus heb ik een oude tandenborstel gepakt en daar wat van de haartjes vanaf geknipt (wel eerst goed schoongemaakt natuurlijk :wink: ). Met een pincet en een klein beetje secondelijm is het uiteindelijk gelukt om deze deeltje in de juiste positie plaatsen en nu zitten ze vrij stevig vast. Het zal wel een beetje uit schaal zijn, maar het geeft toch een leuk effect vind ik. Weet iemand overigens waar deze "sprieten" voor zijn? Ik neem aan dat het voor het meten van allerlei waarden is. Ik heb ze ook op de staartvleugel gemaakt, want daar zag ik ze ook zitten op foto's. Zie hier het resultaat van een middagje miniatuur knutselen.

Afbeelding

Nou dat was het dan voor zover. Overigens ben ik nog steeds met de motoren aan pielen. Het zou fijn zijn wanneer dat eindelijk eens achter de rug is... :roll:

Ciao! Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 okt, 2008 10:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Hoi Ingmar,

Dat ziet er al goed uit. Het heten trouwens 'Static Dischargers', maar waarvoor ze bestemd zijn..? Ik gebruikte voor mijn A319 en 733 voor de static dischargers van dat dunne draad wat in elektriciteitsleidingen zit, dat is namelijk nog dunner, en geeft een realistischere 'look'. Kijk maar wat je ermee doet, je zit in ieder geval op de goede weg. :D

Groeten,

Mark (die nu toch maar gelijk een A320 ga halen.. :oops: )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 okt, 2008 11:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 jan, 2006 19:58 pm
Berichten: 254
Woonplaats: Sant Feliu de Guíxols, Spanje & Schiedam
Wat mark zegt, het zijn Static Dischargers, ze zijn bedoeld om de statische lading die het vliegtuig opbouwt tijdens het vliegen (o.a. door wrijving met de lucht) binnen bepaalde grenzen te houden. Dit omdat het anders voor problemen met de navigatie en communicatie systemen aan boord kan zorgen.

Model begint er goed uit te zien! Zeker als je kleine details zoals de static dischargers toevoegt! :D

Groeten,

Nils


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 okt, 2008 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 04 sep, 2008 19:17 pm
Berichten: 393
Woonplaats: hardenberg
ziet er goed uit. inderdaad leuk die details.
Die Static Dischargers zijn ook om de electriciteit af te voeren die op het vliegtuig komt bij een blikseminslag(lightning strike). als dat niet gebeurt krijgt het grondpersoneel een flinke optater als ze dan aan het werk gaan ermee.

die 'brandstoftanks/luchtgeleiders' zijn zgn Canoes. die verbergen het systeem om de Flaps te bedienen, enmaken het gestroomlijnd.

Henri


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 okt, 2008 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hallo jongens,

bedankt voor de reacties en informatie. Weer wat wijzer geworden. Ik heb er ook gedacht om de static dischargers van koperdraad te maken uit kabels maar dat leek met te buigzaam. Op het moment vind ik mijn static dischargers uit tandenborstel nog niet te erg opvallen op het model, maar misschien verandert dat wanneer alles gespoten is.

Overigens, ik dacht dat die canoes ook werden gebruikt voor brandstofopslag of is dat bij de A320-serie niet het geval?

Anyway, bedankt en tot de volgende update.

groet, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 okt, 2008 0:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 jan, 2006 19:58 pm
Berichten: 254
Woonplaats: Sant Feliu de Guíxols, Spanje & Schiedam
Nope, de canoes zijn alleen behuizingen voor de mechaniek van de flaps.

De zgn. fowler flaps gaan niet zoals 'normale' flaps alleen naar beneden, maar schuiven ook naar achteren, waardoor het vleugeloppervlak vergroot wordt, wat dus ook voor extra lift zorgt. Dit heeft echter wel een vrij complex mechaniek, wat ook nog wat ruimte in neemt, vandaar de canoes.

Op deze foto is het wel mooi te zien: (al is dit wel een Boeing 777, maar het principe is hetzelfde)
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2008 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Nils,

Bedankt voor de uitleg. Ik vind het altijd een erg mooi systeem hoe die vleugels uit elkaar klappen. Ooit, wil ik ook nog wel eens een model zo bouwen, maar dat zal nog wel even duren. Eerst deze maar eens tot een geod einde brengen.

Ciao! Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2008 11:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
FokkerFan schreef:
Hoi Nils,

Bedankt voor de uitleg. Ik vind het altijd een erg mooi systeem hoe die vleugels uit elkaar klappen. Ooit, wil ik ook nog wel eens een model zo bouwen, maar dat zal nog wel even duren. Eerst deze maar eens tot een geod einde brengen.

Ciao! Ingmar


Toevallig, binnenkort wilde ik een model bouwen met flaps en slats enzo.. :oops:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement