Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 mei, 2023 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat mijn remake van de VAMI 1:72 Koolhoven F.K.46S in productie is (en ik dus nog niet kan beginnen aan het bouwen van het prototype) en het met de Fokker F.28 Mk.1000 niet op wil schieten (ik vind het een verschrikkelijke kit) ben ik begonnen met het maken van de masters voor een 1:72 kit van de Pander E. Die stond al een tijdje op mijn lijst om te maken. De Pander E was de eerste (les)kist van de Rotterdamsche Aero Club en de daaruit voortgekomen Nationale Luchtvaartschool (NLS) en het tweede product van de meubelfabriek Pander. Het was een tweepersoons anderhalfdekker met (uiteindelijk) een vijfcilinder Walter stermotor.

photo 581146

photo 581143

Er zijn een aantal versies van de Pander E met een vijfcilinder gebouwd (EC, EF met daaraan eventueel het aantal PK's toegevoegd). Ook bestond er naast de eerste badkuip cockpit configuratie een twee-cockpit versie. Ook zijn de onderstellen soms verschillend, opties zat dus.

photo 581145

Het aardige is, dat Dick Funcke bezig is met een vliegende replica te bouwen (zie https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-pander-e-1-1-dick-funcke.262083/ voor meer informatie).
Ik had Dick al een tijdje geleden benaderd met het verzoek om tekeningen en foto's te krijgen. Hij heeft mij daarvan voorzien met als extra service dat de tekening al naar 1:72 geschaald was.

photo 581142

Hier nog een plaatje van de Pander E uit een van Dicks bouwverslagen.

photo 581141

Na importeren van de PDF file in Corel Draw kon ik er zonder extra werk direct een vector tekening van maken.

photo 581139

En na enig uit elkaar trekken, verwijderen van overtollige informatie en het inwerken van de materiaaldikte kon ik ook de stukjes maken die direct op styreen geplakt konden worden.

photo 581140

De frames voor de twee-cockpit configuratie komen uit een andere PDF van Dick (een deelkopie van de tekening op de screendump).

photo 581138

De bovenvleugel bestaat uit twee lagen styreen van 2 mm dik en de ondervleugel uit een enkele laag van 2 mm. De staartvlakken zijn op 1,5 mm dik styreen geplakt en de rompspanten en het zijaanzicht op 0,5 mm. Rompvoorstuk en -achterstuk worden solide uitgevoerd, de cockpit hol, dus de spanten ter hoogte van de cockpit zijn 0,5 mm kleiner dan de overige. De bovenvleugel na het uitzagen en het op maat schuren van de omtrek:

photo 581137

Voor het zaag- en schuurwerk had ik ribben en liggers al met een scalpel een paar keer ingesneden. Na het verwijderen van het papier ziet het er dan zo uit:

photo 581136

Ondervleugel en staartvlakken na dezelfde behandeling:

photo 581135

De buitenvleugels lopen taps toe, het middendeel van beide vleugels heeft een constante koorde. volgens tekening zijn ze aan de tip ongeveer half zo dik als in het midden. Ervaring heeft geleerd, dat dat altijd lastig is om het met de hand te doen. Ik heb daarom iets nieuws geprobeerd. Net op de grens van het midden- en buitendeel heb ik een stripje van 2 mm dik voor de bovenvleugel en 1 mm dik voor de ondervleugel gelijmd.

photo 581132

Als ik het buitendeel dan netjes afschuur totdat het stripje geheel verdwenen is, zou ik een perfect tapse buitenvleugel over moeten houden. En verdraaid, het werkt (wel met constant controleren of het recht en gelijkmatig blijft). De ondervleugel halverwege:

photo 581133

photo 581131

Natuurlijk zijn na het schuurwerk ribben en liggers grotendeels verdwenen; die moeten dus weer opnieuw ingegraveerd worden. Daarvoor heb ik een print op karton gemaakt.

photo 581134

Na het doorprikken van strategisch gekozen punten kunnen dan de ribben en spanten opnieuw ingegraveerd worden. Datzelfde geldt ook voor de bovenkant van de vleugel, nadat die in profiel gevijld/geschuurd is. Voor de ondervleugel heb ik dat op het oog gedaan.

photo 581130

De bovenvleugel na het taps schuren van de buitenvleugels:

photo 581128

Intussen ook begonnen met de romp. De eerste halve spant geplaatst:

photo 581129

Tot zover. Mocht iemand nu al zeggen: "Ik wil wel zo'n kit", stuur even een PB-tje. Aan het eind van het jaar zijn ze wel klaar, denk ik.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 mei, 2023 22:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob, mooi, dat je van dit toestelletje een model gaat maken !

Een goed idee om de vleugel de goede v-stelling te geven met de strookjes plastic. Kwam je later goed uit met de achterrand van de vleugel ?

Nog bedankt voor je info over de bouw van de echte ", had ik nog niets over gelezen....:-), dat ligt aan mij...hoor...

Veel succes met het bouwen van dit prototype !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Om een beter houvast tijdens het schuren op de vleugel te krijgen heb ik een strip op de onderkant gelijmd.

photo 581365

Ook een lijn getrokken op de bovenkant waar het profiel de maximum dikte heeft. Bij het schuren moet die (net) verdwijnen. Om de vorm van het profiel te controleren een malletje gemaakt.

photo 581366

photo 581364

Hier is al te zien dat de lijn in het midden al weg is. Bij de tippen gaat hij verdwijnen als de vleugel voor- en achterrand op maat en in profiel is. Het resultaat na een paar uur werk (en veel stof):

photo 581362

photo 581363

En na het ingraveren van de paneellijnen:

photo 581360

Ook nog een paar plaatjes van de routing van de rolroer kabels.

photo 581361

photo 581371

Bron weer het onvolprezen werk van Dick Funcke. De staartvlakken zijn ook in vorm geschuurd en de paneel- en scharnierlijnen ingegraveerd.

photo 581359

Dan de vleugelstijlen. Opmeten uit de tekening, uitrekenen van de 3D lengte. De V-stijlen heb ik gemaakt uit 0,9 x 0,6 mm messing stroomlijnprofiel, de stijlen tussen romp en V-stijl van 0,9 mm styreen staf en de stijlen tussen romp en vleugel middenstuk uit 0,65 mm styreen staf. Voor zover nttig heb ik de uiteinden afgeschuind.

photo 581358

Voor de wielen heb ik nog een paar resin exemplaren van de juiste afmetingen in de rommeldoos gevonden. De achterkant was niet zo fraai, dat heb ik verholpen met wat schijfjes styreen.

photo 581357

Dan de motor. Afhankelijk van de versie was dat een Walter NZ of Vega stermotor.

photo 581356

photo 581355

Omdat alleen de cilinders buiten de neus uitsteken, zou een motortype in het model volstaan. Radial Engines & Wheels heeft een Walter NZ motor in zijn programma, die ik besteld heb.

photo 581370

Uit het boek van Hazewinkel bleek het lengte verschil tussen vliegtuigen met deze motoren 35 cm te zijn (dus 5 mm in 1:72 schaal). Ik ga daarvoor niet corrigeren, dat zou feitelijk betekenen, dat ik twee rompen in de kit zou moeten stoppen.
Hierna ben ik verder gegaan met de romp. Aan een kant alle halve spanten er in gelijmd:

photo 581354

Bij de kruisjes moet de cockpit komen, dat moet dus hol blijven. De rest wordt massief. De halve spanten ook aan de andere kant gelijmd.

photo 581353

photo 581352

photo 581349

Daarna voor en achterkant opgevuld met stukjes styreen strip.

photo 581351

De rest moet dan met putty uitgevuld worden. Bij de cockpit wordt de romp "beplankt" met twee laagjes 0,25 mm styreen strip.

photo 581350

Tot zover.

Rob


photo 581350

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wow, prachtwerk weer Rob!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2023 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een derde laagje strips op de cockpitsectie heb ik de rest van de romp opgevuld met Epoxie Clay, met kleine stukjes tegelijk en goed aangedrukt om ingesloten lucht te vermijden.

photo 581852

Na een uur of vier is dat uitgehard. Daarna schuren van grof naar fijn met schuurplank en uit de hand. Als de spanten zichtbaar worden, is het zon'n beetje klaar.

photo 581853

photo 581851

photo 581849

Ik heb met de scheermeszaag een snede gemaakt tussen de dubbele spanten aan voor en achterkant van de cockpitsectie en aan de zijkanten met een panel scriber een groef gemaakt ter hoogte van de bovenste buis in de romp. Nu moesten de cockpitopeningen gemaakt worden. Daarvoor heb ik de tekening van het bovenaanzicht van de cockpitsectie trial and error een beetje in de breedte opgerekt, zodat de rand van de cockpitopeningen er uit zag als op de foto's. Uitgeknipt en op de romp geplakt. Ook de plaats van de stijlen tussen romp en middenvleugel ingeboord.

photo 581850

Gaatjes in de bovenkant geboord en met een mes stukje bij beetje naar de rand van de opening toegewerkt.

photo 581847

Nummer twee:

photo 581845

photo 581846

Ene toen de groef in langsrichting doorgezaagd met zo'n zaagje wat in een scalpel handvat past. Toen kon de top er af.

photo 581844

Aan de onderkant moet de kleine vleugel komen. De plaats uitgemeten volgens tekening en beetje bij beetje in profiel gesneden.

photo 581843

photo 581842

photo 581840

Toen het binnenwerk er uit gesloopt.

photo 581841

Een het bovenstuk er weer op gepast. Het bovenstuk met de badkuip cockpit ga ik apart bouwen. De voorkant van de cockpit moet nog uitgehold worden.

photo 581371

Dan de decals. Er waren nog wat vragen over de kleur van de SOPLA Pander E. Er is een redelijke consensus dat die bruin was met een spiralende strip van een lichtere kleur bruin. Vleugels aluminium, behalve de onderzijde van de bovenvleugel. Die was ook bruin.

photo 581859

photo 581858

photo 581857

photo 581856

photo 581855

Welke kleur bruin? Je zegt het maar. Ik denk dat ik ga gokken op het bruin op de vrachtwagen op dit schilderij.

photo 581854

Het decal sheet ziet er nu zo uit.

photo 581848

Ik heb inmiddels ook twee instrumentenpaneeltjes getekend. Makkelijker dan ze te schilderen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2023 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Deventer
Mooi scratchwerk Rob.

Gelukkig heb je genoeg info van deze vliegmachien. :brouw:

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2023 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Die Sopla-kist is wel heel leuk. Ik dacht aan een wasmiddelenfabriek, maar blijkbaar waren het sigaren. Verklaart ook het kleurtje en het spiralende bandje op de romp. Staat er nergens een registratie op dat toestel? Welke ga je zelf eigenlijk bouwen?
Heb je enig idee wat dit kitje gaat kosten?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2023 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Welke ik ga bouwen weet ik nog niet. De SOPLA had expliciete vergunning gekregen om zonder registratie te vliegen (staat op het Bewijs van Inschrijving). De formele registratie was PH-AEX. Als "sigaar" vloog hij 8 maanden, daarna ging hij naar de NLS, waar hij na vijf jaar in 1934 onherstelbaar beschadigd raakte.
Ik verwacht dat de kit ongeveer hetzelfde gaat kosten als de Koolhoven F.K.46 S, die nu aangekondigd staat bij de Luchtvaart Hobby Shop. Van die kit heb ik net de eerste gietsels binnengekregen. Als je geïnteresseerd bent, stuur even een PB-tje.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 jun, 2023 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik wacht nog heel even af Rob, je kit en mijn zoontje hebben namelijk ongeveer dezelfde geplande release-datum :D Ik moet dus even selectief zijn in hoeveel €€€ aan kits ik voor onbepaalde tijd op de stapel moet gaan leggen. Misschien vind ik de De Schelde dan toch iets leuker.

Had je deze foto al gevonden eigenlijk?
https://www.archiefeemland.nl/bronnen/f ... =1&page=15


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul, 2023 8:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de laatste weken meeste tijd besteed aan het bouwen van het prototype van de upgraded Koolhoven F.K.46S kit maar heb toch nu en dan iets aan de masters voor de Pander E gedaan. Voor de cockpit sectie moest nog de variant met badkuip gemaakt worden, zoals ook de vliegende replica zal zijn.

photo 581143

Ik heb dat op dezelfde manier gedaan als voor de variant met twee gescheiden cockpits. Eerst de drie frames en het langsprofiel op een grondplaatje gelijmd, allemaal 0,5 mm styreen.

photo 583592

Daarna 0,25 mm strip er overheen gelijmd.

photo 583591

Dit was de eerste laag. Na tussentijds schuren nog twee laagjes en eerst gepast op de romp. Dat zag er goed uit. Wel bleek dat om de juiste hoogte te krijgen ook de dikte van het grondplaatje meegenomen moest worden. Dus ook voor dit cockpitdek op de tekening in CorelDraw het bovenaanzicht verbreed.

photo 583586

Van links naar rechts de originele 12 mm brede versie, daarnaast verbreed tot 14, 15 en 16 mm. Uitgeknipt gepast op de cockpit sectie. Die van 15 mm paste het beste en dus vastgelijmd met verdunde Kristal Klear.

photo 583590

Gaatjes in de cockpit opening geboord en met een puntig schalpel uitgesneden, eerst tot de kleinste ovaal. Ook de spanten verwijderd.

photo 583589

Dat ziet er in zijaanzicht goed uit.

photo 583588

Ook het grondplaatje verwijderd behalve het randje. Dat ging nogal moeilijk zonder beschadigingen maar is uiteindelijk gelukt

photo 583585

Past goed op de romp.

photo 583587

De andere job die ik gedaan heb is het maken van de motor. Wat ik van Radial Engines & Wheels binnenkreeg was dit.

photo 582032

photo 582031

Zeer fraai gedetailleerd maar is deze vorm niet in te bouwen in de neus (en waarschijnlijk ook lastig als gietsel te kopiëren). Het leek mij het beste om de motor als individuele cilinders op de rompneus te plaatsen. Dus in de neus vijf gaten gemaakt met ongeveer de diameter van de individuele cilinders.

photo 582030

photo 582029

Dat was redelijk tricky, ik was te snel overgegaan op grotere diameter boortjes met als resultaat dat een stuk van de neus weg brak, maar na reparatie kwam alles toch weer goed. Zoals op de foto's te zien is, zijn ook de gaatjes voor de vleugelstijlen al geboord.
Daarna de cilinders van de motor af gezaagd.

photo 582027

Het precies pas maken laat ik aan de bouwer over. Omdat ik er niet zeker van ben dat deze cilinder goed gegoten kunnen worden (vooral de klepstangen zijn erg fijn) ook nog een setje cilinders gemaakt van 0,2 mm koperdraad gewikkeld om 1,5 mm styreen staf, zoals ik dat ook voor mijn Scheldemusch heb gedaan.

photo 582028

Twee stukjes 0,5 mm staf op de top maken dan deze back-up oplossing af.

photo 582026

Tot zover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement