Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 12:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Zoals beloofd hierbij mijn bijdrage aan het kleine vervolg van de Gooney Bird groepsbouw. De bouw van dit model van was al in 2018 (!) aangekondigd, maar op één of andere manier was het er nooit van gekomen. Hierbij, vijf jaar na dato, dan alsnog! De DC-2 en Li-2 heb ik reeds gebouwd, maar de DC-3 nog niet. Derhalve was dit een mooi moment om hem te maken. Er is al heel veel over de DC-3 geschreven (met name de uitstekende en zeer vermakelijke bijdrages van VJ), dus ik hoef dat hier niet te gaan herhalen. Interessanter is het om eens te kijken naar de livery's waar KLM mee gevlogen heeft.

KLM kocht de eerste DC-3 in 1936 aan en het type heeft tot zeker 1969 / 1970 dienst gedaan (dus ruim 30 jaar). In deze tijdspanne heeft KLM zeker vier verschillende livery's gehad (vijf als je de oranje variant meerekent). De vraag was dus, welke ga ik maken? Ik wilde geen bare metal, want anders lijkt het teveel op de Li-2 en ik wilde geen oranje, want anders lijkt het te veel op de DC-2. Blijven er drie varianten over. En dat is meteen het probleem, want ik moet er wel decals voor hebben en die zijn voor 1:144 voor KLM heel moeilijk te vinden. Gelukkig heeft Welsh models een setje beschikbaar voor de laatste livery waarmee de KLM met de DC-3 mee gevolgen heeft. Ik vroeg me echter wel af of dit ook daadwerkelijk zo was, aangezien ik er bijna geen afbeeldingen over kon vinden. Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat alleen de PH-DAW en de PH-DAA in deze kleuren gevlogen hebben. Maar...hebben die wel passagiersvluchten uitgevoerd? Het antwoord is nee, althans niet in deze livery. De toestellen zijn wel voor passagiersvluchten gebruikt, maar zijn begin jaren 60 overgegaan naar KLM Aerocarto, alwaar ze de nieuwste livery aangemeten hebben gekregen. VJ heeft trouwens ook al eens een toestel van KLM Aerocarto gemaakt (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 52&start=0).

Overigens waren bij de PH-DAW e PH-DAA de ramen dichtgemaakt (zie ook https://avia-dejavu.net/images/PH-DAW.jpg), dus dit moet ik op een manier repliceren (decals, of misschien doorzichtige raampjes gebruiken met iets er achter? Ga ik even over nadenken).

Ik wilde eerst de Roden DC-3 kit gaan gebruiken, maar aangezien PH-DAW en PH-DAA C-47's zijn en geen pure DC-3's heb ik de Roden C-47 kit maar gepakt. Zit niet heel veel verschillen tussen, maar toch.

Deze kit is het dus. Ik heb de DC-3 kit van Roden al een keer gebouwd (voor de Li-2) en dat was me erg goed bevallen.
photo 573409

photo 573408

photo 573407

De decals zijn zoals gezegd van Welsh Models. Ik was een eerder setje dat ik had in de verhuis van drie jaar geleden kwijt geraakt, maar Densil was zo vriendelijke om kosteloos nieuwe te sturen, dus een dikke pluim voor zijn service!
photo 573410

Ik heb er zin in! Maar eerst de An-140maar eens afmaken.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op ma 31 jul, 2023 20:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 15:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
malair schreef:
Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat alleen de PH-DAW en de PH-DAA in deze kleuren gevlogen hebben. Maar...hebben die wel passagiersvluchten uitgevoerd? Het antwoord is nee, althans niet in deze livery. De toestellen zijn wel voor passagiersvluchten gebruikt, maar zijn begin jaren 60 overgegaan naar KLM Aerocarto, alwaar ze de nieuwste livery aangemeten hebben gekregen.

Overigens waren bij de PH-DAW e PH-DAA de ramen dichtgemaakt

Gaaf! Heel leuk dat je deze gaat maken. Staat in deze livery ook op mijn wensenlijstje. De 'moderne' KLM huisstijl. De DC-3/C-47 zag ze allemaal voorbijkomen bij de KLM. Mooie vondst van die dichte ramen, want dat wist ik niet. Misschien vanwege het aerocarto werk? Geen idee.. als vrachtvlieger hadden ze nog transparante ramen.

Overigens hebben er drie C-47 toestellen in de 'moderne' KLM livery gevlogen.
- PH-DAA, die op 25.10.1968 tegen de Tafelberg vloog,
- PH-DAW die op 16.07.1970 werd geregistreerd als PZ-TLA en die 01.06.1972 buiten bedrijf werd gesteld.
- PZ-TLC die nooit in het Nederlandse luchtvaartregister is opgenomen, maar van die ter vervanging van de PZ-TLA van 22.05.1972 tot 02.07.1976 was geregistreerd op de naam van... KLM Aerocarto! Daarna is het tijdelijk naar GumAir gegaan en verkocht. In 1979 is het tijdens een landing beschadigd geraakt (als TG-AXA). Dus eigenlijk heeft de KLM gerelateerde operatie met DC-3's/C-47's 40 jaar geduurd!

https://ruudleeuw.com/others-klinkhamer.htm

Met heel veel plezier in de volgmodus!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 feb, 2023 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
We zijn los!

Ik heb nagedacht over de raampjes en ik ga ze transparant houden, met een beplakking aan de achterkant. Derhalve heb ik de romp bij de raampjes eerst met een primer wit gespoten. Mocht ik met afplakken scheef gaan, dan is dat minder opvallend en sneller te herstellen dan als dat het nog groen is.
photo 575919

De raampjes zijn gelijmd (met een prima fit moet ik zeggen) en met bruin/gele tape afgeplakt aan de binnenkant. Met een lakstift een zwart puntje in het midden aangebracht. Dit geeft zeker het resultaat dat ik voor ogen heb. Ook de cargodoor gelijmd.
photo 575920

photo 575921

photo 575923

Dan kan de romp gelijmd worden (geen gewichtje nodig deze keer :lol:). De raampjes heb ik (na een heel hoop gepriegel) afgeplakt met tape.
photo 575922

De vleugels zijn ook gelijmd en aangebracht aan de romp. Deze keer was de fit niet zo best (vreemd eigenlijk, want bij de DC-3 variant van Roden welke ik gebruikt heb voor de Li-2 was de fit wel erg prima. Misschien hebben ze dat tussentijds gecorrigeerd?). Maar goed, niets dat plamuren en schuren niet kan oplossen :P
photo 575925

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 maart, 2023 14:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Even een kleine update om aan te geven dat ik deze kleine vogel niet vergeten ben.

Het meeste is geschuurd en op zich ben ik niet geheel ontevreden. Her en der nog wat oneffenheden.
photo 578223

Ook vond ik de deur aan bakboord zijd te opvallend, dus die heb ik ook wat meer opgevuld en geschuurd, met dit als resultaat.
photo 578224

Dan de motoren. In tegenstelling tot de Li-2 maak ik deze keer de cowling flaps open. Op de meeste foto's zie ik ze open of trail staan (dicht was volgens mij alleen tijdens cruise), dus dat leek me beter zo. Dat is gelukkig gemakkelijk gemaakt. Knipje in de lijntjes zetten en een beetje ombuigen.
photo 578226

photo 578225

En zo ziet het er na de primer uit.
photo 578227

Nu het geheel nog een beetje bijschuren, en dan kan het eerste spuitwerk beginnen.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 3:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Die ziet er al knap uit. Leuk detail met die koelvinnen op de motorgondel

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2023 20:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Het nodige spuitwerk kan dan eindelijk beginnen. Normaal gesproken spuit ik eerst het wit en dan pas de metaalkleuren, maar deze keer draai ik het eens om. Met name omdat de zwarte primer vaak doorlekt (te voorkomen door eerst een laagje gloss te spuiten, maar daar had ik nu niet zo'n zin in). Daarom dus de bovenkant afgeplakt en daarna de zwarte primer gespoten.
photo 580384

photo 580380

Voor het metaal heb ik voor de verandering geen inspire gepakt. Op de meeste foto's die ik van de DC-3 rond deze tijd kan vinden is het metaal best wel dof en niet bepaald glanzend. Derhalve denk ik dat Airframe Aluminium beter past. Deze is nog steeds glanzend, maar net wat doffer en donkerder dan inspire (op de foto niet zo goed te zien overigens).
photo 580381

Dan kan de onderkant afgeplakt worden voor het spuiten van het wit.
photo 580382

Maar ineens schoot mij iets te binnen. Tijdens het schuren en plamuren had ik netjes de voorgeboorde gaatjes open gelaten voor het plaatsen van de antennes. Maar zitten die wel op dezelfde plek van als op de C-47? Nee dus. Alleen het voorste gaatje is correct. Gelukkig zal het opvullen en schuren niet zo veel tijd kosten (blij dat ik eerst de onderkant heb gespoten :wink:)
photo 580383

Daarnaast heb ik ook de decals eens bekeken of deze eigenlijk wel uitlijnen met de ramen, maar dat doen ze vrij goed dus dat moet wel goedkomen. Wel moeten de grijze raampjes één voor één uitgesneden gaan worden, maar daar in de volgende post meer over.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 mei, 2023 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Hij is heel mooi aan het worden! Net als de Dash-8 en de A340 overigens. Mooie projecten heb je op stapel staan. En van klein tot (heel) groot!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2023 15:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ik heb besloten de C-47 even wat prioriteit te geven en me hier voor nu op te focussen (de Dash 8 is overigens ook al vrij ver en zal de volgende zijn welke afgemaakt gaat worden).

De bovenkant is bijgesschuurd en kan nu eindelijk in de witte lak.
photo 581558

Zie hier het resultaat! Ik heb het model meteen maar uitgepakt. Wonder boven wonder zijn de raampjes er heelhuids uitgekomen, zonder doorlekken van het wit. Ook meteen maar de stabilo's gelijmd.
photo 581559

Wel vond ik de motoren nog wat te glanzend. Deze heb ik daarom een beetje doffer gespoten. Ook de vleugels een beetje bijgespoten. Ik moet zeggen dat ik echt blij ben met mijn nieuwe airbrush. Je kunt veel nauwkeuriger spuiten zonder meteen weer het hele model te moeten afplakken.
photo 581560

De de-icing boots zijn geschilderd. Gewoon met het handje deze keer. Ook wat verwering aangebracht.
photo 581561

De wielen zijn nu ook gemonteerd. Dit allemaal zonder problemen. Ook heb ik een zwart rondje geschilderd. Hier komt straks de glazen dome op. Ik twijfelde nog of ik wellicht een gaatje moest boren, maar ik was bang het model teveel te beschadigen, dus dan is verven een mooie tussenoplossing.
photo 581562

Dan de decals. Ughn. Hier heb ik echt een hoop gedoe mee gehad. Ze passen voor geen meter. Dat is niet geheel de fout van de decals zelf, maar ook van het model. De raampjes zitten namelijk een paar mm te laag. Als je raamdecals gebruikt geen probleem, maar die gebruik nu dus net niet. Daarnaast past de neus ook niet. Dit is gelukkig met wat extra reserve stukjes te corrigeren, maar ik heb niet genoeg om het ook bij de stabilo aan te passen. Maar dat valt gelukkig minder op.
Zien jullie trouwens bij het laatste raam een rondje zitten? Dit is een ringetje dat om het raam heen zat. Dit zat er in het echt ook (alsmede ergens onderin bij een raam aan de achterkant aan de stuurboord zijde). Ik heb geen idee wat dit is. Dit zat volgens mij niet op de militaire variant en is wellicht speciaal iets voor Aerocarto? In ieder geval was het nog niet gemakkelijk hier de decals goed overheen te krijgen.
photo 581557

Hier het resultaat na enig correctiewerk. Ook zijn de logo's aangebracht.
photo 581554

Dan de cockpit decals. Ik gebruik de decals van Welsh als basis. Deze zijn overigens niet correct voor de PH-DAW. Deze had namelijk maar vier ramen, in plaats van zes (op deze foto goed te zien: https://avia-dejavu.net/photo%20PH-DAW.htm)
photo 581556

En hier is de status op dit moment. Voor de cockpit ramen heb ik wat reserve Authentic Airliners decals gebruikt en op maat geknipt.
photo 581555

Rest nog alleen het aanbrengen van de decals van de stuurboord zijde, de diverse lichten, de glazen dome, antennes en draadantennes alsmede nog wat verwering (met name bij de motoren). Volgende keer hopelijk de eindfoto's.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2023 11:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Fijn dat je blij bent met de airbrush! Ik heb er ook veel plezier van en ze geven prima service bij ASA.
malair schreef:
Zien jullie trouwens bij het laatste raam een rondje zitten? Dit is een ringetje dat om het raam heen zat. Dit zat er in het echt ook (alsmede ergens onderin bij een raam aan de achterkant aan de stuurboord zijde). Ik heb geen idee wat dit is. Dit zat volgens mij niet op de militaire variant en is wellicht speciaal iets voor Aerocarto? In ieder geval was het nog niet gemakkelijk hier de decals goed overheen te krijgen.

Ik weet het niet (want niet te vinden, ik heb even gezocht in de boeken), maar gezien haar rol als aerocarto vliegtuig lijkt mij dat het openingen zijn voor het plaatsen van camera's. Misschien een frame voor het aanbrengen van een 'bubble window'.

Afbeelding
Er is een AMI DC-3-65TP met een vergelijkbare configuratie. https://www.jetphotos.com/photo/9801250.

Mooie vorderingen. Ga je nog proberen de cheatline bij het stabilo bij te werken? Altijd een hoop gepas met custom decals. Maar het ziet er al heel fraai uit! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jun, 2023 21:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt VJ!

Vintage Jet schreef:
Ga je nog proberen de cheatline bij het stabilo bij te werken?
Ja. Ik heb namelijk nog een foutje ontdekt. Het laatste raam aan stuurboodzijde (dus het meest bij de stabilo's) was naar onderen verplaatst. Met extra decals kan ik dit oplossen, maar dan moet ik die wel hebben. Gelukkig stuurt Densil een extra setje mee bij een recente bestelling die ik gedaan heb bij Welsh, dus dat gaat goed komen. Tot ik die binnen heb zet ik dit model even in de wacht. Genoeg andere projecten om tussentijds aan te werken gelukkig!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement