Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: za 01 okt, 2022 12:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Het ziet er allemaal weer doordacht uit, Rob. Ik sta op de bestellijst en ben dan ook erg benieuwd naar het kitje.
Je hebt geluk dat de plakkerigheid van het resin is verdwenen, ik heb daar slechtere ervaringen mee.

Misschien heb ik eroverheen gelezen maar begrijp ik nu goed dat er 1 toestel is geweest (met de driehoeken, zoals hiervoor genoemd) maar met meerdere achterrompvarianten?

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: za 01 okt, 2022 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dag Paul,

Ze hebben bij De Schelde aardig zitten knoeien met de koeling van de (lucht)gekoelde motor. Ik weet dat in het archief van het NLR een rapport van de windtunnel proeven van het koelkanaal van neus tot uitlaat aanwezig is (ik kan mijn kopie niet vinden). Rooster in de neus er in, rooster er uit, ovale uitlaat (ontwerp baseline), rond gat achter in de romp met een rooster er voor, neuswiel deuren weg en neuswiel uit, neuswiel uit en neuswiel deuren dicht, gewoon neuswiel deuren open en neuswiel uit (ontwerp baseline). Ergens (bij Herman Dekker?) heb ik ook gevonden dat de motoruitlaat een aantal keren doorgebrand is. Kortom, qua configuratie zat keus. Ik vind de baseline wel het mooiste.
Ik heb overigens geen rapport van windtunnel proeven van het gehele toestel gevonden, al beweerde De Schelde dat die wel plaatsgevonden hadden toen er problemen waren met de Fokker F.25, waarvan de windtunnelproeven pas plaatsvonden toen de hardware al gebouwd was.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2022 11:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Rob,

Recent zijn er twee (voor mij althans) onbekende foto's gepubliceerd op nederlandseluchtvaart.nl

http://www.nederlandseluchtvaart.nl/for ... 1664375489
http://www.nederlandseluchtvaart.nl/for ... 1664631548

De kit ziet er schitterend uit!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: ma 03 okt, 2022 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt, VJ. De foto's zijn net weer iets anders dan die die ik uit boeken heb gehaald en van het Aviodrome gekregen heb.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2022 14:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De nieuwe huid op de vleugels boven de landingskleppen aangebracht.

photo 565854

photo 565851

Eerst iets boven het vleugeloppervlak vastgelijmd en daarna afgeschuurd totdat het oppervlak gelijk en vlak was.
Verder het interieur van het andere prototype geverfd. Zoals gewoonlijk weinig bekend over het kleurenschema. Dus de wanden en vloer zoals gewoonlijk licht grijs gemaakt, het dashboard en de console donkergrijs en de bank (die op de foto's duidelijk lichter was) crème. Ook de buitenkant grijs geschilderd.

photo 565853

photo 565852

Over hoe grijs verschillen de meningen, wel is het mogelijk logisch als restjes Do 24 verf gebruikt zouden zijn, al lijkt de kleur op de foto's nogal licht te zijn. Ben maar ergens in het midden gaan zitten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 15:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De volgende stap was het aanbrengen van de decals in de cabine. Ik had in de decal voor het instrumentenpaneel voor het natmaken twee gaten geprikt voor de uitstulpingen waarin later de as van de sturen moeten komen en de zijkanten op maat gemaakt, zodat ie op het paneel paste. Die decal was er op deze manier niet op te krijgen; wel op zich zelf, die kon dus de prullebak in. Dus heb ik een tweede decal in drie stukjes geknipt.

photo 566032

De vergroting laat wel de sporen zien van de printer; gelukkig is daar op schaal niks van te zien. Zelfs nu was het lastig op de delen links en rechts fatsoenlijk op hun plaats te krijgen. een redelijk aanvaardbaar resultaat.

photo 566031

Mar het is waarschijnlijk beter gewoon die bobbels weg te schuren, en daarna de decal in drie delen aan te brengen. Dat ga ik in ieder geval proberen bij het tweede model dat ik ga bouwen.

photo 566028

Het aanbrengen van het De Schelde logo op de achterwand was geen probleem.

photo 566030

Daarna heb ik de stoelriemen, gemaakt van beschilderde tape, aangebracht op de bank en de stoelen. Toen die zaten heb ik de bedeieningshandels op hun plaatsgelijmd volgens de foto's.

photo 566026

photo 566027

De handels zijn gemaakt van 0.25 mm metaaldraad met knoppen van een druppel dikke secondelijm.
Nu konden de stoelen er in. Dat dacht ik tenminste, maar nu bleek de tunnel iets uit het midden te zitten, dus moest de rechterstoel wat afgeschuurd worden om goed te passen.

photo 566025

photo 566024

photo 566023

Het interieur is nu af en de kap kan dicht. Maar die ga ik eerst nog schilderen. Volgende week krijg ik de verfmaskers.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk priegelwerkje weer Rob.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2022 10:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Knap werk aan het interieur van deze. Benieuwd naar het vervolg.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2022 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst nog even een fotootje met het cabinedak er op.

photo 566313

Zo te zien wordt de overgang van resin naar vacform niet te moeilijk. Daarna was het onderstellen tijd. Voor de versie met ingetrokken wielen:

photo 566316

photo 566315

Van de wielen moet de onderkant afgeschuurd worden om ze gelijk te krijgen met het vleugeloppervlak. De wieldeuren passen goed. Er blijft dat 4 mm zichtbaar van de wielpoten.
Dan het uitgeklapte onderstel. Om de pootjes beter hanteerbaar te maken eerst de wielen er aangelijmd. De overmaat van de asjes er af gesneden.

photo 566314

Volgens tekening moeten de wielen 14,5 mm onder het vleugeloppervlak staan. Dat klopte precies bij het droogpassen, dus vastlijmen maar.

photo 566317

Het neuswiel er in.

photo 566311

Geen staartzitter (Pfffff).

photo 566310

photo 566308

De staartbomen zitten wel iets te hoog, dus in de handleiding wordt de 14,5 mm vervangen door 14 mm. Voot het eerste prototype (model) laat ik het maar zo.
De intrek cilinders met passen en meten op maat gemaakt.

photo 566307

Daar moest dus een aardig eindje af. Gemonteerd:

photo 566305

photo 566306

Toen was er nog een verrassinkje: de staartbomen zaten niet op gelijke hoogte. Daar moet dus beter gemeten worden (had ik niet gedaan, ik vertrouwde op de mal). Komt ook in de handleiding.
Tenslotte de 0,25 mm ribben in de landingskleppen voor het tweede prototype model gelijmd en de achterranden zo dun mogelijk geschuurd.

photo 566304

Dat was het weer.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: De Schelde S.20
BerichtGeplaatst: vr 14 okt, 2022 12:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat wordt dit een wonderlijk model Rob, zoals eigenlijk alles waar je mee bezig bent.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement