Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2022 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Stap 2:

In de vorige stap zijn verschillende vlakken ALC-106 White Aluminium gespoten (afgelakt met gloss) en inmiddels afgeplakt ter bescherming. In deze stap spuit ik de roeren, die met doek waren bespannen.

photo 560809
De basiskleur is Inspire Aluminium Fine, dat op zich iets te licht oogt maar wel voldoende dof is voor een niet te metallic uitstraling (het is tenslotte verf op doek). Na het drogen heb ik de ribben onder het 'doek' afgeplakt.

photo 560808
Daarna is elk lijntje gespoten met smoke. Zo dun mogelijk, want het is eerder teveel dan te weinig. Bij teveel kan dat later worden weggewerkt met poeder. Dat laat ik later zien, want op één punt moet ik nog wat corrigeren.

photo 560810
En het resultaat! Als dit voldoende is uitgehard kan ook dit worden ingepakt en kan ik naar stap 3. Die volgt binnenkort!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2022 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Fraai spuitwerk VJ. Het ziet er indrukwekkend uit met al dat afplakwerk.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2022 10:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
In één woord: Indrukwekkend!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2022 7:46 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Heerlijk om te volgen. Wordt echt prachtig

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2022 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank allemaal voor de aanmoedigingen.

Stap 3: Inspire Chrome.

photo 560985
Dit is de meest ingepakte staat van het model. Hierna is het gloss black base gespoten, waarna de rood gemarkeerde tape weer is verwijderd. Wat toen overbleef, was en lappendeken van gloss black en mat zwart.

photo 560986
Daar is vervolgens in één keer Inspire overheen gegaan. Dat gaat glimmen (en is iets donkerder) over de gloss en oogt lichter en matter over mat zwart.

photo 560987
Daarna kon de zwart gemarkeerde tape eraf. Nu zit alleen de ongemarkeerde tape er nog op (met daaronder white alu en de linnen look roeren).

Voor de volgende stap spuit ik alles met aqua gloss. Dat laat de resterende zwarte delen mooi glimmen.

tot de volgende.
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Stap 4 (laatste) ALC119 Airframe Aluminium

photo 561049
Met de laatste vlakken zwart glanzend heb ik laagjes ALC119 gespoten. Meer nog dan bij Inspire chrome kan dat in zeer dunne laagjes worden opgebracht, net zolang tot het gewenste effect is bereikt. Het blijft wel lastig inschatten; de overgang tussen nét te weinig en nét te veel is dun.

photo 561050
Het glimt nog wel iets te veel, maar in de volgende fase worden de lijntjes en rivets geweatherd en na de decals komt er nog een aflsluitende laag aqua gloss overheen. Elke laag tast iets aan van de (extreme) glim. Dus ik hoop dat het metaal effect nog iets realistischer zal worden bij de laatste afwerking.

Ter referentie een link naar een foto van het origineel (bronvermelding staat er onder).
Afbeelding
Douglas DC-2, PH-AJU, named 'Uiver', at Mildenhall by kitchener.lord, on Flickr
Foto is eigendom van Flight Global image archive

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 13:03 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Mooi hoor. Echt heel mooi.
Hoe houden de aluminium lakken zich als ze nog niet zijn afgelakt? Krijg je dan makkelijk vingerafdrukken? Of valt dat mee.

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wolf73 schreef:
Momenteel bouw ik een kleine Texan T-6 die grotendeels ook aluminium is...alleen ik merkte dat toen ik delen afplakte met tape dat na het verwijderen hiervan de tape banen trok op de gespoten alu -kleur :? , terwijl ik het een week heb laten uitharden. De plak van de tape is nou ook niet dat je zegt ik trek er lagen verf mee weg..... Nu weer gecorrigeerd, maar ik ga voor de zekerheid eerst een paar 1/2, 2/3 laagjes vernis eerst spuiten, alvorens weer delen af te plakken.

Deathtrap schreef:
Hoe houden de aluminium lakken zich als ze nog niet zijn afgelakt? Krijg je dan makkelijk vingerafdrukken? Of valt dat mee.


Hoi Barry en Arno,

Elke laag alu die ik aanbreng voorzie ik van een dun laagje Alclad Aqua Gloss (ALC600) om het te beschermen tegen afplakken. Inspire verf kan wel wat hebben, maar Alclad metallic laat onherroepelijk los onder de kracht van de gele tape. Zelfs onder de paarse 'lowtack' tape raakt het snel beschadigd. De basis is veelal gloss black base en dat is zeer gevoelig voor tape of verwarming door handen of vingers. Een dun laagje aqua gloss en de toplaag is binnen een half uur zo hard dat je kan tapen of vastpakken zonder direct schade toe te brengen.
Als je de tape voor een langere periode laat zitten is het verstandig alles eerst 24u te laten uitharden. Het model kan nu (incidenteel) met de hand worden opgepakt. Hooguit ontstaat schade als je dat veel doet op dezelfde plaats. Aqua gloss biedt ook een perfecte bescherming tegen bijtende stoffen die in Set en Sol of DACO decalsetting producten zitten. Het is een aanrader; ik gebruik het voor alles, ook als er later een matte eindlaag overheen gaat, zoals vaak met militaire modellen het geval is.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 19:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Het ziet er fantastisch uit, VJ. Ik onderstreep je positieve ervaringen met de Alclad blanke lak. Dit zal inderdaad ook de ergste "shine" van het model af halen zodat het wat natuurlijke oogt in 1:72.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jul, 2022 8:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wauw dat ziet er gaaf uit.
Even een vraagje, bij de 2e foto hebben een aantal panelen een andere alukleur aan de rechterkant, maar zie die niet terug aan de linkerkant.
Was de beplating niet synchroon?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement