Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2022 16:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Geweldig verbouwingswerk! Genieten dit.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2022 15:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank allemaal voor de aanmoedigingen! Inmiddels is het model zwart gespoten. Hierbij heb ik voor het eerst Mr. Paint Fine Surface Primer gebruikt. Dat werkt erg fijn. Het dekt na een paar lagen goed en het loopt minder in de details (zoals de rivets) dan Alclad gloss black base uiteindelijk doet. Ik Uiteindelijk zal ik die laatste vooral als eind primer gebruiken, dus vlak voor het aanbrengen van de aluminium laag.

photo 557592

Het plan is om diverse verschillende alu tinten aan te brengen. Dat betekend: per baan afplakken en een tint van een bepaalde kleur aanbrengen. Alclad gloss black base raakt iets beschadig onder tape heb ik gemerkt. Als daarna een nieuwe laag wordt gespoten, lopen de details vol. Daarom werk ik vanuit deze mat basis om zo zonder probleem te kunnen afplakken. Dan zal ik per baan eerst een laagje Alclad gloss black base spuiten, daarna de alu tint en en daarna het geheel sealen met Alclad aqua gloss (waarna de onderlaag niet langer wordt aangetast door het plakband voor de volgende kleur). En uiteraard mag het allemaal niet te veel gaan glimmen, zoals John terecht opmerkt. Eerst ga ik maar eens experimenteren met deze werkwijze. Over een paar weken hoop ik de eerste resultaten te kunnen laten zien.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 mei, 2022 12:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wat een werk zeg, alles per baan afplakken en dan per baan spuiten.
Ben zeer benieuwd. Ga je van dat proces ook een paar foto's plaatsen?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2022 20:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
En zo ziet een goeie DC-2 kit eruit :D
Ik word hier zo vrolijk van VJ…het draadje van deze verbouwing is echt een leidraad voor het bouwen van een betere DC-2 met de juiste looks!

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei, 2022 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank allemaal! Het is ook echt een plezier om te doen. Het is zo'n prachtig toestel. De verschillende aluminium banen en wat ik voor ogen heb laat nog even op zich wachten hoor. Eerst ga ik wat testjes doen of het effect ook daadwerkelijk is wat ik voor ogen heb. Dus het kan even duren voor er weer een update is. Uiteraard laat ik het hele proces dan zien. Ik zal ondertussen proberen veel foto's te maken. Dat is trouwens later voor mijzelf ook handig als geheugensteuntje. De DC-5 komt immers ook nog aan de beurt (en ooit de Connie) ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2022 13:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Neem de tijd VJ! Beter de tijd nemen voor een mooi resultaat, dan haastwerk waar je nèt niet tevreden over bent. Ik kijk heel erg uit naar de resultaten van je experimenten! Dan kan ik lekker weer wat technieken van je overnemen :lol:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2022 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Het heeft even geduurd voor ik een plannetje had hoe de verschillende lagen alu aan te brengen. Ondertussen heb ik een aantal details zoals de uitlaten chroom gesproten en verweerd.

photo 559292
Het zijn ook meteen uitlaten voor twee andere projecten, waaronder de DC-5.

photo 559293
Het verweren is een combinatie van eerst het chroom verkleuren door hittewerking met Tamiya pigment (sealen met gloss). Daarna stukjes drybrush met Humbrol 62 (voor de gelige tinten), daaroverheen in een grof en onregelmatig patroon XF-62 voor de roest.

photo 559294
Dit zijn de uitlaatringen die ik de derde pagina van dit verslag heb gemaakt (met een stukje metaaldraad om het niet kapot te laten knappen tijdens het buigen). De volgende keer zal ik wat meer foto's maken van dit proces als jullie dat leuk vinden.

Wolf73 schreef:
Ga je van dat proces ook een paar foto's plaatsen?

Hoi Barry, ja dat zal ik zeker doen! Misschien een leuke tutorial, maar vooral ook een goede geheugensteun voor mijzelf. Als het een beetje lukt zal ik het vast nog eens willen toepassen. Het lijkt een beetje zoals ik de motoren van de KLM 747 heb gedaan (en daarbij was ik de volgorde ook al weer vergeten :lol: )

Stap 1:
photo 559295
Schrik niet! Het moet goed komen ;-) Het ziet er wat chaotisch uit zo. Maar er is een plan. Ik heb vele foto's bekeken en aantekeningen gemaakt op de kopietjes op mn werktafel. Op basis daarvan heb ik het volgende afgeplakt:

- zwart gemarkeerde delen: die worden daarna gloss gespoten en daar gaat rechtstreeks Alclad ALC-119 Airframe Aluminium op (voor de glanzende donkere uitstraling).
- rood gemarkeerde delen: die blijven mat zwart. Daar gaat Inspire overheen en dat geeft een doffe, lichtere uitstraling.
- Alclad ALC-106 White Aluminium delen zitten er nu op en worden na een droogtijd alsnog afgeplakt.
- Alle linnen bespannen roerdelen worden dope kleur en daarna ook afgeplakt.
- Tot slot worden alle dan nog niet afgeplakte delen gespoten met gloss black base en Inspire. Dat gaat de grote glim geven.

Daarna komt het uitpakken en dan zal dat een behoorlijke lappendeken opleveren. Met dunnen laagjes ALC-119 zal ik proberen alles tot één geheel te blenden en daarna te sealen met aqua gloss. Dat moet ook een deel van de glim weer teniet doen, want zoals John mij al tipte; de Uiver was redelijk dof.

Dat kan een paar weken duren, maar ik zal af en toe tussen stappen laten zien. Fingers crossed dat dit plannetje gaat lukken.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2022 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Bizar de mate van detaillering die jij laat zien VJ.. Zo realistisch! Echt wederom een museumstuk. Petje af :brouw: !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2022 15:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Die uitlaten zijn mooi geworden zeg. Handig gedaan een legenda maken.

Ik ga je uitleg van zowel de uitlaten als je alu-tutorial opslaan :brouw: .

Momenteel bouw ik een kleine Texan T-6 die grotendeels ook aluminium is...alleen ik merkte dat toen ik delen afplakte met tape dat na het verwijderen hiervan de tape banen trok op de gespoten alu -kleur :? , terwijl ik het een week heb laten uitharden. De plak van de tape is nou ook niet dat je zegt ik trek er lagen verf mee weg..... Nu weer gecorrigeerd, maar ik ga voor de zekerheid eerst een paar 1/2, 2/3 laagjes vernis eerst spuiten, alvorens weer delen af te plakken.

Kom maar op met de volgende update.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2022 17:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik had weer heel wat bij te lezen.
Maar wat een indrukwekkende plannen heb je nu weer VJ,

Het gaat iedere bouw weer een grote stap verder dan de voorgaande en dat vind ik leuk.
Wat je nu van plan bent kan ook weer op mijn warme belangstelling rekenen.

Ben zeer benieuwd naar het vervolg.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement