Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 6:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 31 dec, 2021 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
TheFlyingDutchman schreef:
Heb je nog aanraders voor goede riveters VJ? Die van Petr Dousek zijn nergens meer te krijgen en die van Trumpeter is alleen geschikt als pizzames voor piccolini's...

Haha, pizzames... :lol: . Met een lach en een traan, want Petr Dousek is dit jaar overleden, slechts 55 jaar oud. May he rest in peace. Ik heb zo snel geen vergelijkbaar alternatief.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 dec, 2021 12:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
TheFlyingDutchman schreef:
Heb je nog aanraders voor goede riveters VJ? Die van Petr Dousek zijn nergens meer te krijgen en die van Trumpeter is alleen geschikt als pizzames voor piccolini's...


Beste Jelle, hier een paar linkjes naar iets wat niet heel rot is…
Werkt bij mij best okay.
https://www.aviationmegastore.com/rivet ... &art=85383
En hier heb ik er ook één van en is ook niet echt vervelend op de prijs na!
Je moet alleen even aan Erwin vragen of deze nu voor 1/32 is of 1/72 omdat het er allebei bij staat!
https://www.aviationmegastore.com/nietr ... &art=97640

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jan, 2022 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
Verder met de details van de motor. Als eerste de motorgondel.

photo 550317
Ze zijn iets verlengd en de rechter is voorzien van de opening waar de uitlaat naar achteren werd gevoerd. Dat is voor het model van belang, omdat een fractie van de uitlaat zichtbaar is achter de cowling.

photo 550316
Het precies rond verlijmen was een kleine uitdaging. Het extra styreen was namelijk niet perfect rond. Door er een sleutelring omheen te klemmen, werd deze wel in de juiste vorm geduwd en nu zit het naar behoren.

photo 550315
Daarna heb ik de diverse bij het model meegeleverde onderdelen uitgeboord. Want qua vorm komen ze aardig overheen, maar alles zit dicht.

photo 550314
Hier is alles samengevoegd. Bovenop de cowling zie je de carburateur luchtinlaat, onderop de olie koeler luchtinlaat. En tot slot is de luchtinlaat van het ventilatiesysteem zichtbaar net achter de motorgondel, voor de vleugelwortel.

photo 550319
bron: nederlandseluchtvaart.nl, gepost door ruudvanom.

Als referentie één van de eerste foto’s van de PH-AJU, vermoedelijk op Schiphol want de antennemast is reeds aangebracht. Dat is gedaan na assemblage en het aanbrengen van de radio-installatie op vliegveld Waalhaven. Op de neus is nog niet de naam ‘Uiver’ aangebracht en de letters ‘KLM’ staan hier nog dicht bij elkaar. Bij aankomst in Nederland had Plesman snel commentaar op de dicht bij elkaar geplaatste letters van KLM en werden deze aangepast tot ‘K-L-M’.

photo 550318
De komende weken ga ik besteden aan de motoren. Hier het eerste begin. Op de voorgrond de bij het model meegeleverde Wright R-1820 Cyclones. Ik heb de opvulstukken tussen de cylinders verwijderd. Op de achtergond dezelfde motor, met meer detail, van CMK (Special Hobby). Ik ga ze alle vier bouwen en dan later besluiten welke ik ga gebruiken bij de DC-2. Je hebt immers nooit te veel Cyclones in 1/72 klaar liggen. Jan 'Carvair' heeft mij al op het onweerstaanbare spoor van de DC-5 gezet... ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jan, 2022 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
dat ziet er weer allemaal verdraaid verzorgd uit VJ. Ik ben benieuwd voor welke motoren je straks gaat. Ik kan me zo voorstellen dat er van de onderdelen van de bouwdoos ook nog prima iets moois is te maken straks. Zeker met jouw vaardigheden. Succes en een DC-5 zou natuurlijk helemaal een unicum zijn!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2022 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
FokkerFan schreef:
dat ziet er weer allemaal verdraaid verzorgd uit VJ. Ik ben benieuwd voor welke motoren je straks gaat. Ik kan me zo voorstellen dat er van de onderdelen van de bouwdoos ook nog prima iets moois is te maken straks. Zeker met jouw vaardigheden. Succes en een DC-5 zou natuurlijk helemaal een unicum zijn!

Dank je! Een DC-5 in 1/144 is al eens gebouwd door Malair. Zien jullie uit naar een DC-5 in 1/72, naast de DC-2? Ik heb er net een heel gaaf boek over gelezen en eerlijk gezegd kriebelt het wel. In veel opzichten is het ontwerp van de DC-5 uniek en grensverleggend geweest. Als het begin van de oorlog geen roet in het eten had gegooid, was de DC-5 mogelijk net zo succesvol geworden als de DC-3.

Maar dat is voor later. Nu naar de DC-2. Ik heb details uitgewerkt en daarmee zijn de belangrijkste verbeteringen aan de vleugels en motoren afgerond.

Citaat:
Cyclone
De DC-2's van de KLM waren uitgerust met Wright Cyclone SGR-1820-F2 motoren (760 PK), op de PH-AKT "Toekan" na die was uitgerust met sterkere P&W Hornet motoren ter evaluatie (800 PK). Later zijn ze allemaal vervangen door SGR-1820-F52 motoren van 875 PK (alle genoemde vermogens gerelateerd aan take-off power op zeeniveau). Onder normale omstandigheden leverden de motoren in kruisvlucht 450 PK.

Het eerste model van de R-1820-familie werd ontworpen in 1931. De 'R' staat voor 'Radial' en '1820' is de verplaatsing (in kubieke inch, komt overeen met bijna 30 liter). De volgende ontwikkelingsfase was de R-1820F. Het bevatte grotere cilinderkoppen, vanwege de diepere en dichtere koelvinnen en een simpele supercharger. Het 'F'-model van de Cyclone was een commercieel succes en dreef in de eerste helft van de jaren dertig veel vliegtuigen aan.
Wright bood tegelijkertijd twee varianten van dezelfde motor aan: direct drive (geen reductiekast) en 'geared' modellen, die het voorvoegsel 'G' hadden. De 'S' staat dan weer voor een externe supercharger met een hogere output. KLM koos met de SGR motoren dus voor een 'luxe' versie.
Het laatste cijfer '2' in de motoraanduiding geeft (waarschijnlijk) de overbrengingsverhouding van de aanjager (supercharger) aan. De latere versies van deze motor hadden tweecijferige numerieke achtervoegsels, zoals 'F52'. Deze middelste '5' (of in sommige gevallen een '6') gaven een verbeterde versie aan. Hoe je het ook bekijkt; de performance van de DC-2, zeker bij vlucht op één motor, liet te wensen over. Dit had deels ook te maken met het ontwerp van de te kleine staartvin en het te weinig gebalanceerde roer van de eerste DC-2's.


photo 550786
photo 550785
De motoren van CMK hebben keurige PE ontstekingskabels. Voor de motoren van het model zelf heb ik daarvoor 0.2 looddraad gebruikt.
Het lijkt erop dat Wright in bepaalde versies de ontstekingskabelboom aan de voorkant van de klepstoterstangen plaatste, terwijl in de andere versies achter deze stoterstangen. In dit geval heb ik ze ervoor geplaatst.

photo 550779
Het resultaat; twee Cyclones voor de DC-2 en twee Cyclones voor de... DC-5? De cilinders zijn Alclad 103 Dark Aluminium gespoten en de reduction gear housing (crank shaft) XF-18. Ik kon de correcte tint grijs niet achterhalen. De housing van de verschillende modellen hebben allemaal een andere tint blauw/grijs. En van museum exemplaren moeten we niet uitgaan, want de DC-2 van het Aviodrome bijvoorbeeld is in veel opzichten eerder een DC-3 dan een oorspronkelijke DC-2. In elk geval ben ik tevreden met de kleurschakering van de motoren.

photo 550777
Daarna ben ik verder gedaan met de exhaust. Ook al zal de motorbehuizing gesloten zijn, door de kier achter de cowling en via de ronde uitsparing zal een stukje van de exhaust ring zichtbaar zijn. Dus heb ik een hol buisje voorzien van 0.2 mm kerstdraad (voor de stevigheid) en het daarna in warm water gebogen tot het de juiste vorm had.

photo 550778
Deze liggen ook klaar voor een rondje airbrushen.

Door naar de propellers.

Citaat:
Hamilton Standard
Alle DC-2's van de KLM waren uitgerust met Hamilton Standard driebladige hydraulische propellers.Ze waren geen van allen voorzien van een volledige vaanstand, maar kende enkel 'grote spoed' (hoek van 33˚) of 'kleine spoed' (hoek van 25˚). Dus, ook al waren het moderne propellers voor hun tijd, de beperkingen waren er ook en het ontbreken van een vaanstand kwam de vlucht op één motor zeker niet ten goede (in combinatie met het beperkte vermogen dat ik hiervoor al noemde). Daar kwam ijsvorming bij, dat voor trillingen en vermogensverlies zorgde. Dat probleem werd in 1935 opgelost doormiddel van een propeller ontijsinstallatie. Onderdeel van deze installatie was het aanbrengen van een 'spinner' over de propeller naaf, van waaruit ontijsvloeistof over de propeller werd gegoten. Dit was al met al een primitief systeem en later bij de DC-3 werden dan ook elektrische propellerontijsing de standaard.


photo 550776
De PH-AJU had in 1934 uiteraard nog geen spinner, dus zocht ik een fraaie oplossing voor de propellernaaf. Die van het model is niet fraai en bovendien is deze te kort voor een propeller in stilstand (en zo kennen we de DC-2 voornamelijk). Ik heb uiteindelijk de naaf van een Bristol Blenheim gebruikt. Mooi zichtbaar zijn de piston (die naar voren en naar achteren kon bewegen) en de drie counter weighs, die samen zorgdroegen voor een constante omwentelingssnelheid van de propeller.

photo 550775
De bladen zijn wel van het MPM model. In werkelijkheid was het blad van een DC-2 1.6 meter lang en dat komt keurig overeen met de 2,2cm van het model blad. De bevestigingspunten heb ik opgevuld met styreen om het verlijmen in de naaf van resin te vergemakkelijken.

photo 550773

photo 550774
En het eindresultaat.

Zo, dat was het even voorlopig. De komende weken ben ik druk met andere dingen en in de periode daarna pak ik de romp aan. Dan zal ik eens kijken of ik echt de zaag in de cockpit ga zetten ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jan, 2022 22:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Mooi werk zover VJ die motoren zien er heel goed uit en dat andere setje kun je zeker in de DC5 nacelles plakken.
Een hele fraaie oplossing voor die propellor naaf, die ga ik onthouden :D

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jan, 2022 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Prachtig VJ! Wat me ook opvalt is het verschil in vorm (hoogte) van de kegel/koepel waar de naaf op komt tussen de CMK en MPM motoren.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2022 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf zeg, en dat in 1:72. Erg knap en mooi om te zien.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 feb, 2022 0:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
Wederom een kunststukje VJ! Prachtig al die aandacht voor details.
Ik heb nog heel veel documentatie over de Uiver, ik ben toen in 1986 ‘Uiver donateur’ geworden tijdens die memorial vlucht en verzamelde toen alles over de Uiver. Mocht je interesse hebben hoor ik het wel :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2022 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1948
FokkerFan schreef:
Wat me ook opvalt is het verschil in vorm (hoogte) van de kegel/koepel waar de naaf op komt tussen de CMK en MPM motoren.

Hoi Ingmar,
Ja dat verschil is groot en eigenlijk is het model van MPM beter qua vorm, ook al is de CMK motor gedetailleerder. De kegel heet de 'Crank case front section'. Het was de voorkant van kern van de motor die in zijn geheel 'reduction gear housing’ heet. En dat geeft ook meteen het verschil in vorm aan: afhankelijk van de aanwezigheid van reductietandwielen. In het geval van de Uiver ging het om Cyclone SGR-1820 motoren, met de 'G' van 'Gear', dus zou de kegel iets langer moeten zijn. De korte crank case geeft eigenlijk een 'direct drive' motor aan.

Dick K schreef:
Wederom een kunststukje VJ! Prachtig al die aandacht voor details.
Ik heb nog heel veel documentatie over de Uiver, ik ben toen in 1986 ‘Uiver donateur’ geworden tijdens die memorial vlucht en verzamelde toen alles over de Uiver. Mocht je interesse hebben hoor ik het wel :wink:

Heel gaaf Dick! Als je informatie wilt delen over het interieur van de originele Uiver, graag. Er is in de literatuur wel geschreven over het verschil tussen de interieurs op de Europese routes (14 stoelen) en die op de Indië route (7 passagiers; waar voor 5 slaapstoelen en 2 normale stoelen beschikbaar waren). Maar welke inrichting had de originele PH-AJU? En welke kleuren werden toegepast? De cockpit was overwegend zwart, want zinc chromate groen werd vooral vanaf de start van de oorlogsproductie toegepast. Wat we nu kennen, zoals in de serie Vliegende Hollanders, is gebaseerd op de prachtige NC39165 van het Aviodrome. Maar dat is eerder gebaseerd op de R2D-1 standaard van de US Navy, dan historisch correct.

Maar het interieur is de volgende stap. Eerst de romp op orde brengen. Want zoals Jan eerder al aangaf; deze is een fractie te smal in het MPM model. Ik heb de uitdaging aangenomen en de cockpit sectie van de Airfix C-47 gebruikt.

photo 552338
Daar had ik toevallig nog een neus van liggen. Om de verbouwing effectief, maar zo beperkt mogelijk te houden, heb ik alleen het dak overgezet.

photo 552337
Daardoor kwam er twee millimeter extra ruimte in de breedte van de romp; overeenkomstig met een ijsstokje. Dat kwam goed uit bij het passen en meten voor de styreen strook erin was gelijmd.

photo 552336
En hier is de strook aangebracht. Het loopt in de punt naar de staart (zowel boven als onderkant) waardoor er enige spanning op de romp komt te staan bij het uiteindelijke verlijmen.

photo 552335
Ook de wing fairings moeten nu aangepast worden. Aan weerszijden heb ik 1mm afgesneden en geschuurd.

photo 552333
Ook de overloop van fairing naar vleugel moest iets worden verlegd. Dat was te doen met schuren. Laatste uitdaging zit aan de onderkant, waar nu ook iets te veel ruimte zit in de overgang van vleugel naar romp. Dat los ik op bij het definitief verlijmen middels plamuur.

photo 552334
Laatste detail is het porthole in de passagiersdeur. Dat was wel aangebracht met dieper liggende lijnen, maar uitboren leek mij realistischer. NC39165 van het Aviodrome heeft daar een normaal raam, wat overigens ook niet standaard is voor een R2D-1.

Wat denken jullie: zien de verhoudingen van de romp er zo beter uit?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement