Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 13:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2022 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Gaaf en knap gedaan :brouw: .

Fijn dat je weer opgeknapt bent.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2022 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk karretje geworden. Ik ben ook wel blij dat je het dak gecorrigeerd hebt. Ik weet het, het is wat extra werk, maar uiteindelijk kijk je er met meer plezier naar. Nu moet er nog een leuk ondergrondje bij :lol:

Goed om te horen dat je weer opgeknapt bent.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jan, 2022 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
robh schreef:
Die heb ik ook nog liggen, maar dan als tankauto.


Ik ben benieuwd naar jouw inspiratie! Dit autootje is goeddeels mijn eigen fantasie, maar die tweede wil ik graag nabouwen aan de hand van een foto. Ik heb tot nu toe geen Nederlandse Ford T vliegtuigtankwagen gevonden.

Een ouderwetse boepie-boepie-toeter kan natuurlijk niet ontbreken op een T-Ford. Zo'n koperen geval met rubberen knijpbal. Een stuk gerekte sprue was een goed uitgangspunt, al lijkt het nu nog op een vuvuzela (of de dromenblazer van de GVR):
photo 550710

Nadat ik een uur lang had geprobeerd om een spiraalvorm in een ander stukje gerekte sprue te buigen gaf ik het op en heb ik het toetertje wat simpeler gehouden. De opening in de voorkant heb ik uitgeboord.
photo 550709

Daarna was het tijd voor de grondverf:
photo 550706

Gelijk ook weer een poging gedaan om de rolroeren te spuiten nadat ik ze (naar mijn idee) helemaal kaal had geschuurd. De rolroeren waren het daar echter nog altijd niet mee eens. Gelukkig heb ik verder helemáááál niks te klussen :roll:
photo 550708

...wel dus, want de verhuizing komt nu echt dichtbij. Hier nog een laatste foto van de hobbytafel waar ik ongegeneerd troep kon maken en m'n hoofd mocht stoten aan het irritant lage plafond:
photo 550703

En... gelijk een nieuw plekje geclaimd in het nieuwe huis! Ik moest er wel een meter plankruimte voor inleveren, en het plekje bij het raam heb ik moeten afstaan aan m'n vriendin als ruilmiddel voor een extra vitrinekast in de woonkamer (mooie deal toch?).
photo 550701

En ondertussen heb ik ook lekker wat vergeelde tegels uit de keuken gepulkt.
photo 550702


...maar daar gaat dit onderwerp natuurlijk niet over.

Helaas maakte de Fokker dit weekend hardhandig kennis met een stuk techniek waar ze in 1927 met hun verstand niet bij hadden gekund. Mijn smartphone maakte een onverwachte stuiter en stootte een wiel los. Oeps! Wel een mooie gelegenheid om de vleugeltips op gelijke hoogte te krijgen. Zat toch wel een goeie halve centimeter aan afwijking tussen. Verder schiet het werk aan de Fokker niet bepaald op en van de week moet -ie een ferry gaan maken naar het nieuwe huis.
photo 550700

Terug naar het Fordje. Hoe het er precies uit komt te zien hou ik nog even geheim, maar het modelletje moet wel duidelijk bij de Fokker horen. Het kleurenschema is pure fantasie hoor! Eerst heb ik het wagentje blauw gespoten, afgeplakt en voorzien van een haaienvin voor het vasthouden, en toen het zwart gedaan:
photo 550704

Toen alles eraf was gepeld wordt een beetje zichtbaar hoe ik het had bedacht. Ik twijfelde even over het blauwe dak...
photo 550705

... maar toen ik de gouden bies had aangebracht en de wieltjes had geschilderd vond ik het toch wel leuk staan. De banden van de meeste auto's uit deze tijd waren nog niet van gevulkaniseerd rubber gemaakt en daarom grijs, beige of wit van kleur. De spaken hebben een houtkleur gekregen. De achterzijde krijgt later nog een subtiele wash en de scharniertjes en deurgreep krijgen nog een likje verf zodat ze er wat mooier uit springen.
photo 550697

De koplampjes zijn gevuld met kristal klear. Het lijken nu net de ogen van een gegrilde vis...
photo 550699

En met de laatste details begint het toch wel aardig af te raken! Een zogenaamd safari-raampje en natuurlijk de bekende slinger. Wat nog rest is een opdruk op de laadbak, waarvoor ik custom decals heb besteld, en nog wat kleine pielepeuterige details zoals spiegels.

photo 550698

De komende twee weken ga ik niet meer bouwen, mijn gereedschap zit al ingepakt. Nu maar hopen dat de Fokker en het Fordje de verhuizing overleven. Alle andere modellen zijn gelukkig al over 8)

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jan, 2022 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1938
Een vitrinekast in de woonkamer!? Wow, dat lukt mij echt niet hoor ;-)
Jammer van het rolroer, maar oh wat ziet dat autootje er super gaaf uit! Dat wordt smullen straks als het allemaal gereed is.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jan, 2022 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je modellen (auto en vliegtuig) zien er weer super verzorgd uit Jelle, erg mooi. En een leuk verslag om te volgen. Jammer van de schade, hopelijk is dat netjes hersteld en heb je 'm in één geheel kunnen verhuizen. Misschien had je de reparatie beter in je nieuwe huis kunnen doen?

Voor wat betreft je werkplek, hoe meer ruimte je hebt, hoe meer rommel je kunt maken... Nu heb je wel een mooie wand waar je nog wat planken tegenaan kan maken voor modelbouwspulletjes en modellen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2022 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Het heeft even een paar weken geduurd door de verhuizing, en de laatste loodjes gaan zelfs voor mijn doen wel erg traag, maar toch heb ik weer een lading foto's voor jullie!

Uit Polen (http://www.hobbyzone.pl) heb ik een modulaire organizer laten komen. Voor dit alles op de foto was ik ca. €120 kwijt. Het is best mooi spul met modules die met magneetjes stevig aan elkaar blijven zitten, maar het wordt volledig plat geleverd en het moet echt met houtlijm en geduld in elkaar worden gezet. Daar was ik toch wel drie avonden zoet mee en het was ook eerlijk gezegd niet heel leuk om te bouwen, maar ik ben er wel blij mee!
photo 554697

(uiteraard staat de boel inmiddels helemaal vol.. :roll: )

Een van de redenen dat het afwerken zo lang duurt is dat er een hoop uitzoekwerk aan vast zit. Het aantal écht scherpe foto's vind ik nogal beperkt, en de verschillen tussen individuele vliegtuigen zijn veel groter dan de verschillen tussen hedendaagse 737's en A320's. De verschillende toestellen van KLM hebben allemaal weer andere ongein aan zich hangen, en om het nog erger te maken verschilt het zelfs per foto van hetzelfde vliegtuig!

Nou goed, één ding tegelijk dan maar. Aan de linkerzijde van de romp hing meestal een kleine windturbine. Ik vermoed dat dit een dynamo is, maar het zou ook iets van oliedruk kunnen verzorgen. Ik ben benieuwd of iemand het weet!
photo 554708

Het klompje plastic dat Valóm meegeeft vond ik niet echt overtuigend, vooral de propeller ziet er nogal blobbig uit. Daarnaast klopt de ophangbeugel ook gewoon niet met wat ik op de foto zie. Daarom heb ik van een reststukje PE en wat plastic staf een nieuwe versie gemaakt, ook op de foto:
photo 554701

Niet verkeerd, toch?
photo 554702

Toen kwam er helaas een slechte avond waarin ik nogal gestraft ben voor mijn zondige gedrag. Na een paar heerlijke biertjes in de stad (loopafstand, dus tsja, wat wil je? :mrgreen: ) was ik er niet meer helemaal bij in mijn hoofd en heb ik een wel heel suffe fout gemaakt.
De gouden decal met de naam van het toestel (Specht) had ik voor het eind bewaard, en ik vond het tijd om het toestel te dopen. De decals hebben er ongeveer drie minuten op gezeten, toen ik de volgende ravage veroorzaakte aan beide kanten:
photo 554699

Hoe ik dat voor elkaar krijg? Nou, leuk dat je het vraagt: ik zag mijn Tamiya extra dunne lijm aan voor decalverzachter. Waarom mijn sol ineens een kwastje in de dop had vroeg ik me niet eens af. Het was zoals ik al zei een erg lekker biertje. Pffft.

Nouja, geen man overboord, ik weet hoe ik decals moet tekenen en waar ik ze mooi goud kan laten drukken, maar het was toch een stuk makkelijker geweest als het niet gebeurd was.
Heb ik het model toen lekker aan de kant gezet voor de volgende dag? Nou, nee hoor, túúrlijk niet! Ik ben lekker aan de slag gegaan met de uitlaat onder de middelste motor. Het resultaat is helemaal niet zo verkeerd als je na bovenstaand verhaal zou verwachten, maar toch is er iets nogal verkeerd gegaan...
photo 554700

..wat dan, vraag je? De uitlaat had juist rechts van het midden gemoeten, in plaats van links. Boven, onder, links, rechts, het is allemaal één pot nat. Deze 'happy little accident' laat ik lekker voor wat het is. KLM was er zelf ook niet echt consistent in.

Het geheel staat er inmiddels zo bij. Ik ben er toch wel erg trots op hoor :oops:
photo 554703


In de tussentijd arriveerden de decals voor het T-Fordje. Had ik ze een weekje later besteld, dan had ik de Specht-titels er meteen bij kunnen doen, maarja.
De decals zijn gedrukt door Arctic Decals in Finland, met een ALPS-printer. Erg mooi!
photo 554704
photo 554705

Ik vermeld er nogmaals bij dat dit kleurenschema mijn eigen fantasie is. Ik heb me losjes gebaseerd op onderstaande foto, wat volgens mij ook niet eens een Ford is:
photo 554713

Ik ben voor een iets leesbaarder lettertype gegaan dat naar mijn idee nog steeds goed in het tijdsbeeld past. Ik vind het zelf heel erg mooi geworden en het vult het model van de Fokker echt goed aan.
photo 554706
photo 554707

Dan tot slot: om de kinderen in mijn klas (groep 3+4) warm te maken voor de klassieke luchtvaart heb ik een kartonnen Spin gebouwd voor aan het plafond. Nog niet helemaal af en ook niet helemaal accuraat, maar wel effectief :mrgreen: je kijkt hier trouwens tegen de onderkant aan.
photo 554698

De volgende update zal er niet dit weekend al zijn, maar het zullen denk ik wel de eindfoto's worden. Jullie hebben vast nog wel wat geduld over!

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2022 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
@ Jelle: Volgens mij heb ik nog "SPECHT" decals liggen. Zal morgen even kijken. Stuur even een PB-tje met je adres.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 7:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Oh, dat zou een hele hoop gedoe schelen Rob! Ik stuur je een berichtje 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 9:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wat een verhaal Jelle :lol: :lol: :brouw: :brouw: , maar wel heel erg balen.
Ondanks dat de uitlaat aan de verkeerde kant zit, vind ik die erg mooi gemaakt.

Mooie hobbyhoek....ik heb ook een aantal modules hiervan....Is wel een werk als je de boel moet weer eens stofvrij wil maken :mrgreen:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 12:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1938
TheFlyingDutchman schreef:
Deze 'happy little accident' laat ik lekker voor wat het is.

haha, je bent bijna de Bob Ross van de modelbouw :lol: ‘The Joy of Painting’, maar dan ‘The Joy of Modelling’. Grapje hoor. Ross was natuurlijk een verdraaid begaafde schilder en eerlijk gezegd neem ik mijn petje diep af voor jouw Fokker én T-Ford. Het is een heel sfeervol geheel aan het worden. De T-Ford is ook heel erg netjes gebouw. Knap scratch werk!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement