Het heeft even een paar weken geduurd door de verhuizing, en de laatste loodjes gaan zelfs voor mijn doen wel erg traag, maar toch heb ik weer een lading foto's voor jullie!
Uit Polen (
http://www.hobbyzone.pl) heb ik een modulaire organizer laten komen. Voor dit alles op de foto was ik ca. €120 kwijt. Het is best mooi spul met modules die met magneetjes stevig aan elkaar blijven zitten, maar het wordt volledig plat geleverd en het moet echt met houtlijm en geduld in elkaar worden gezet. Daar was ik toch wel drie avonden zoet mee en het was ook eerlijk gezegd niet heel leuk om te bouwen, maar ik ben er wel blij mee!
(uiteraard staat de boel inmiddels helemaal vol..
)
Een van de redenen dat het afwerken zo lang duurt is dat er een hoop uitzoekwerk aan vast zit. Het aantal écht scherpe foto's vind ik nogal beperkt, en de verschillen tussen individuele vliegtuigen zijn veel groter dan de verschillen tussen hedendaagse 737's en A320's. De verschillende toestellen van KLM hebben allemaal weer andere ongein aan zich hangen, en om het nog erger te maken verschilt het zelfs per foto van hetzelfde vliegtuig!
Nou goed, één ding tegelijk dan maar. Aan de linkerzijde van de romp hing meestal een kleine windturbine. Ik vermoed dat dit een dynamo is, maar het zou ook iets van oliedruk kunnen verzorgen. Ik ben benieuwd of iemand het weet!
Het klompje plastic dat Valóm meegeeft vond ik niet echt overtuigend, vooral de propeller ziet er nogal blobbig uit. Daarnaast klopt de ophangbeugel ook gewoon niet met wat ik op de foto zie. Daarom heb ik van een reststukje PE en wat plastic staf een nieuwe versie gemaakt, ook op de foto:
Niet verkeerd, toch?
Toen kwam er helaas een slechte avond waarin ik nogal gestraft ben voor mijn zondige gedrag. Na een paar heerlijke biertjes in de stad (loopafstand, dus tsja, wat wil je?
) was ik er niet meer helemaal bij in mijn hoofd en heb ik een wel heel suffe fout gemaakt.
De gouden decal met de naam van het toestel (Specht) had ik voor het eind bewaard, en ik vond het tijd om het toestel te dopen. De decals hebben er ongeveer drie minuten op gezeten, toen ik de volgende ravage veroorzaakte aan beide kanten:
Hoe ik dat voor elkaar krijg? Nou, leuk dat je het vraagt: ik zag mijn Tamiya extra dunne lijm aan voor decalverzachter. Waarom mijn sol ineens een kwastje in de dop had vroeg ik me niet eens af. Het was zoals ik al zei een erg lekker biertje. Pffft.
Nouja, geen man overboord, ik weet hoe ik decals moet tekenen en waar ik ze mooi goud kan laten drukken, maar het was toch een stuk makkelijker geweest als het niet gebeurd was.
Heb ik het model toen lekker aan de kant gezet voor de volgende dag? Nou, nee hoor, túúrlijk niet! Ik ben lekker aan de slag gegaan met de uitlaat onder de middelste motor. Het resultaat is helemaal niet zo verkeerd als je na bovenstaand verhaal zou verwachten, maar toch is er iets nogal verkeerd gegaan...
..wat dan, vraag je? De uitlaat had juist rechts van het midden gemoeten, in plaats van links. Boven, onder, links, rechts, het is allemaal één pot nat. Deze 'happy little accident' laat ik lekker voor wat het is. KLM was er zelf ook niet echt consistent in.
Het geheel staat er inmiddels zo bij. Ik ben er toch wel erg trots op hoor
In de tussentijd arriveerden de decals voor het T-Fordje. Had ik ze een weekje later besteld, dan had ik de Specht-titels er meteen bij kunnen doen, maarja.
De decals zijn gedrukt door Arctic Decals in Finland, met een ALPS-printer. Erg mooi!
Ik vermeld er nogmaals bij dat dit kleurenschema mijn eigen fantasie is. Ik heb me losjes gebaseerd op onderstaande foto, wat volgens mij ook niet eens een Ford is:
Ik ben voor een iets leesbaarder lettertype gegaan dat naar mijn idee nog steeds goed in het tijdsbeeld past. Ik vind het zelf heel erg mooi geworden en het vult het model van de Fokker echt goed aan.
Dan tot slot: om de kinderen in mijn klas (groep 3+4) warm te maken voor de klassieke luchtvaart heb ik een kartonnen Spin gebouwd voor aan het plafond. Nog niet helemaal af en ook niet helemaal accuraat, maar wel effectief
je kijkt hier trouwens tegen de onderkant aan.
De volgende update zal er niet dit weekend al zijn, maar het zullen denk ik wel de eindfoto's worden. Jullie hebben vast nog wel wat geduld over!
groetjes Jelle