Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2021 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
FokkerFan schreef:
Echter heb ik met de combinatie van Tamiya en andere merken in het verleden nogal wat problemen gehad...

Yep, herkenbaar. Onderstaand een foto van mijn grote leermoment (bij de DC-8 van een tijdje terug). Tamiya primer over Revell enamel verf:

Afbeelding

Tamiya primer (geldt voor alle spuitbussen) is echt prima als eerste laag. Maar niet over enig ander merk willen spuiten. Andersom gaat natuurlijk wel :-)

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 1:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
FokkerFan schreef:
Ik heb ook een spuitbus staan van Vallejo, maar die heeft ook alleen maar ellende gegeven. De verf brokkelde grotendeels gewoon af. Dat is de reden dat mijn Martinair A320 stil ligt.

Ik zal maar niets zeggen over Vallejo....

Bij de KLM DC-10 heb ik Tamiya primer gespoten over de oude verflagen, die deels geschuurd en deels afgebeten zijn met verfverwijderaar. Toch gaf het een mooie dekkende laag. Mogelijk is de ondergrond op jou DC-8 niet geheel uitgehard geweest. Sommige verfsoorten kunnen na weken (maanden) nog niet volledig zijn uitgehard. De truc van de strakke Tamiya primer is dat deze een fractie krimpt bij het drogen. Bijna zoals plastificeren met een vacuüm. Maar als dat gebeurt op een ondergrond die nog iets meegeeft...yup. Dat dus.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt voor de scheikunde les wederom VJ :wink: Het zou goed kunnen wat je zegt ja. Toch krijg ik er geen mooie volledig dekkende laag mee.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2022 16:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Na bijna een jaar heb ik hier toch wat progressie te melden :D

De buik en vleugels zijn nu dekkend grijs. Her en der had ik toch nog een hoop oneffenheden weg te werken, maar ik ben er nu redelijk happy mee.

photo 550602

photo 550600

Bij het verwijderen van de tape op de vleugels bleek er bij de aansluiting met de vleugels een te grote kier te zitten.

photo 550603

photo 550601

Dat is nu het eerstvolgende wat ik ga oplossen. Daarna heb ik wat opknapwerk bij de aansluiting tussen de motoren en vleugels en de overgang tussen de aluminium vleugelranden en het dunne strookje grijs op vleugels is ook niet helemaal strak. Hopelijk kunnen daarna de decals erop.

Langzaam maar zeker komen we in de afrondingsfase van dit model. Hopelijk geen verrassingen meer op het pad naar de eindstreep.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 feb, 2022 16:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuk dat deze ook nog leeft! Wat denk je, ga je hem dit jaar nog afkrijgen?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 feb, 2022 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Ziet er goed uit Bas! Leuk om het weer op te pakken, en zeker als het dan positief resultaat geeft.

Ik duik een beetje laat in dit topic, maar ik las je eerdere opmerking (van vorig jaar) over Tamiya Primer en over oneffendheden.
Ik ken het probleem, maar ik gebruik naast Tamiya Primer de laatste tijd ook regelmatig dit product voor de wat groffere klussen (komt uit de bouwmarkt, even reclame maken :wink: ):

photo 552476

Tot nu toe heb ik het al een paar keer met succes gebruikt om groffe oppervlakken en krassen egaal te maken.
Lijkt in eerste instantie nogal grof spul om te gebruiken in onze fijne tak van modelbouw, maar voor een langlopend 747 SCA-project dit uiteindelijk maar uit wanhoop geprobeerd omdat ik gewoon de diepe krassen in de vleugels niet weg kreeg, wat ik ook probeerde:

photo 510781

Maarrr... dit spul werkt dus wel! Het spuit gewoon een dunne waas plamuur, en geschikt voor kunststof.
Dus na een paar laagjes sprayen verdwenen de krassen eindelijk:

photo 552074

En het hecht goed als grondlaag.
Maar toen dacht ik: Kan ik er nu nog Tamiya Primer overheen doen, gaat vast niet lukken, let maar op. Dat gaat blaasjes vormen...
Maar nee, het werkt echt:

photo 552475

Dus Tamiya Primer reageert als tweede laag in ieder geval niet op dit produkt...
(Even een disclaimer: altijd eeerst teststukje proberen voor je het op je model loslaat!)

Succes verder met de bouw :brouw: !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 feb, 2022 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
malair schreef:
Leuk dat deze ook nog leeft! Wat denk je, ga je hem dit jaar nog afkrijgen?


Haha, tja beschamend zou het al bijna niet meer zijn als me dat niet zou lukken nu het toch al zo lang duurt voordat deze af is. Momenteel ben ik een beetje naïef optimistisch en speel ik met de gedacht dat ik 'm dit kwartaal nog wel af krijg. De vleugels zijn namelijk bijgewerkt. Het enige wat nu nog rest aan airbrush-klussen zijn de metalen delen van de "hard points" van de motoren. Dat is nog wel een listig afplakkarweitje, maar daar hoop ik deze week wel aan toe te komen. Daarna kunnen de decals erop. Foto's volgen dan.

@Dick Bedankt voor de tip. Die ga ik zeker eens meenemen als ik hier in het dorp bij de bouwmarkt ben. Op een Eduard en Zvezda kit zal ik 'm niet inzetten met die fijne paneellijnen. Maar dit kan inderdaad goed van pas komen bij Revell en Airfix kits. Hebben ze 'm ook in het wit?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 feb, 2022 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Het is inderdaad niet handig voor heel fijne panel lines, maar het valt me reuze mee hoe dun de spray is…
En ja, ze hebben het ook in wit :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 feb, 2022 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
wow, dat is een geweldige tip!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 feb, 2022 13:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Hier nu ook een blije gebruiker van Alabastine spuitplamuur. Ik was net Motip spuitplamuur aan het overwegen, toen ik deze tip voorbij zag komen.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement