Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 nov, 2021 23:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
De Uiver mag natuurlijk niet ontbreken, naast de onderwerpen Fokker F.7 van TheFlyingDutchman en de Winnaar van de London-Melbourne race, de Comet. Leuk ook dat Jan ‘JJ@MB’ hem in de planning heeft: de MPM 1/72 DC-2.
Ik plaats dit verslag niet meer in de buddy built ‘Gooney Birds’ en ook niet meer in ‘KLM 100 jaar’, maar keer terug naar het civiele deel van het forum.

Tijdens de gezamenlijke brouw van de post war KLM DC-3 Wielewaal raakte ik gebiologeerd door het avontuur van de eerste grote wereldomvattende lijnvluchten. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... b&start=20 Dat verhaal begon in 1937 en het toestel bestaat vandaag de dag nog steeds.

In deze brouw ga ik nog een aantal jaar verder terug, naar 1934 om precies te zijn. Naar de oer-Gooney Bird: de DC-2 en de belangrijke rol die ze had voor de 15 jaar jonge KLM. En dat moet voor mij ook echt de Ooievaar worden (ik woon in Gelderland en hier zeggen ze ‘Uiver’ in sommige dialecten).
Waarom spreekt deze machine mij dan zo aan? Gek genoeg komt dat niet perse door haar eerste plaats in de handicapklasse tijdens de MacPherson Robertson International Air Race – ook wel bekend als de ‘Londen-Melbourne Race’.

photo 548135
Foto: KLM

De Uiver in historisch perspectief
Weinig vliegtuigen hebben zo’n stempel gezet op de Nederlandse als ook internationale luchtvaart als De Uiver. En weinig vliegtuigen hebben zo kort bestaan. Binnen het jaar 1934 werd het toestel besteld, gebouwd, operationeel ingezet én het verongelukte het na slechts 3 maanden en 5 dagen te zijn ingeschreven in het Nederlandse burgerluchtvaartregister. Het is duidelijk waar De Uiver haar roem aan te danken heeft. Maar eigenlijk zegt dat weinig over het toestel zelf en vooral veel over de vaardigheid, lef, durf en overlevingskunsten van haar bemanning. Parmentier, Moll. Prins en van Brugge waren helden. De Uiver was slechts hun vervoermiddel en dan ook nog door enig toeval (KLM wilde aanvankelijk ook de F.36 afvaardigen, bron: The Fokker Fours – Mulder).

In mijn ogen is De Uiver vooral een historisch significante machine om ze een voorloper was. Het was, als 18e productietoestel na het prototype DC-1, de eerste DC-2 buiten de VS (vanzelfsprekend dus ook de eerste in Europa). Het was de eerste metalen KLM-machine en in die hoedanigheid liet het de wereld zien waar een dergelijk toestel toe instaat was. Helaas was het ook de eerste Gooney Bird die verongelukte. Het daaropvolgende diepgaande onderzoek van de R.S.L. (Rijks-Studiedienst voor de Luchtvaart) stelde diverse constructiedetails voor, die later beeldbepalend zijn geweest in het ontwerp van de DC-3.

De oorzaak van de ramp met De Uiver is beschreven in ‘Rapport Van der Maas’, waarvan delen tot de dag van vandaag officieel ‘geheim’ zijn.
https://www.hdekker.info/UIVER/UIVERrapporten/maas.htm Hierin is te lezen dat “een combinatie van zeer slecht weer, de minder goede vliegeigenschappen van het vliegtuig en vermoeidheid van de bemanning” tot de catastrofe moeten hebben geleid. Concrete en vaststaande conclusies worden niet gegeven. Wel blijkt uit getuigenverslagen van andere vliegers dat de DC-2 geen gemakkelijk bestuurbaar toestel was in turbulentie. Ze was zwaar en bij tijden “onbeheersbaar” (aldus KLM vlieger Leendert Sillevis). Met name rond de top-as kon de DC-2 gaan ‘slingeren’. Dit is geen verklaring voor het ongeluk met De Uiver, maar wat we kunnen vaststellen is dat diverse onderzoeken in Nederland in 1936 hebben geleidt tot een gewijzigd richtingsroer en kielvlak ontwerp met een brede koorde en aanpassingen aan de ailerons. (Bron: The First Seventy Years – Gradidge, Air Britain). Het ontwerp van het gewijzigde kielvlak, dat werd toegepast op een aantal latere DC-2s en alle DC-3s, komt voort uit de proeven en aanbevelingen van R.S.L. ingenieur H.J. van der Maas. (Bron: De Eerste Blikken Vogel – Geldhof & Kok).

photo 548136
Alle DC-2's van KLM werden door Douglas zelf in Santa Monica (Californië) gebouwd, maar vanwege de rechten mocht Fokker het toestel presenteren als 'Fokker Douglas DC-2'.

DC-2 als industriestandaard
Wat zijn nu de belangrijkste redenen voor het succes achter de DC-2 (en later de DC-3)?
De snelle commerciële luchtvaartontwikkeling in het interbellum werd aangejaagd door twee noodzaken: het verbinden van de Oost-West kust binnen de Verenigde Staten en het bieden van snellere verbindingen van de Europese naties met hun koloniën. Deze snelle ontwikkeling dreigde tijdens ‘de grote depressie’ te worden afgeremd. Met name de crash van de Fokker F.10 in maart 1931 maakte dat het vertrouwen van het grote publiek in de commerciële luchtvaart tanende was.

Stilstand is achteruitgang. En er was behoefte aan een technologische doorbraak. Die kwam in de vorm van metalen vliegtuigen die de potentie boden tot vernieuwende ontwerpen zoals een drukcabine (C-46, 1937 en Boeing's 307 Stratoliner, 1938). In combinatie met meer krachtige motoren konden metalen toestellen sneller en hoger vliegen. Het eerste commerciële vliegtuig met een zelfdragende metalen constructie was de Boeing 247 in 1933. Dat toestel was met 10 zitplaatsen aan de kleine kant. De DC-2 kon meer lading meenemen en combineerde 14 betalende passagiers met voldoende gelegenheid post mee te nemen, wat een zeer lucratieve markt was. De vaste kosten van de KLM DC-2s bedroegen 75% van die voor de oude Fokkers. Door de hogere snelheid kon daarentegen 25% meer geproduceerde passagierskilometers worden verkregen (Bron: De Eerste Blikken Vogel – Geldhof & Kok).
In de DC-2 verbleven de passagiers in voor die tijd comfortabele cabines. Zo had het toestel airconditioning en was het mede dankzij een intrekbaar landingsgestel aanzienlijk sneller dan de houten Fokkers. Side note: Boeing 247 NR257Y ‘Warner Bros.’ Werd tweede in het handicapklassement na De Uiver.

De Boeing 247 had naast haar beperkte lading een tweede nadeel: de orderportefeuille was volgeboekt. Douglas bood de markt de mogelijkheid om op grotere schaal te produceren. Ook verbeterde Douglas een aantal basisfouten in het Boeing ontwerp, zoals de vleugelligger die als hinderlijk obstakel door de cabine stak. Ontwerper John Northrop, onder leiding van de legendarische Arthur E. Raymond, loste dat intelligent op door de romp bovenop de vleugelconstructie te plaatsen. Dat vereenvoudigde ook het productieproces. In tegenstelling tot Boeing kwam Douglas ook vrijwel direct met een sterk verbeterde versie, de DC-3. Daarmee leverde Douglas binnen korte tijd de industriestandaard en markeerde het de overgang van de pionierstijd naar de commerciële luchtvaart zoals we die vandaag de dag kennen. Voortaan was “speed and comfort” het devies en door de combinatie met postcontracten werd voor het eerst geld verdiend op de lange commerciële routes.

Ook toen na de tweede wereldoorlog de wereld de-kolonialiseerde en als gevolg van mondiale ontwikkelingen globaliseerde, was het de commerciële luchtvaart dat een wezenlijke bijdrage heeft geleverd aan het verbinden van de wereld. Dat doet luchtvaart nog steeds. Eigenlijk was de DC-2 het eerste toestel dat Plesmans droom werkelijkheid maakte: het verbinden van alle volkeren. Want dat zou uiteindelijk het onderlinge begrip en acceptatie vergroten en daarmee wereldvrede brengen, zo was Plesmans overtuiging. De Uiver en haar soortgenoten waren de eerste moderne verbinders. Als een eigentijdse ooievaar dat het eerste leven brengt.

photo 548134

Het model
De Tsjechische modelbouwer Jiří Šilhánek verkocht op zijn 16e met veel succes zijn eerste resin modellen via het Franse blad Maquettes Plastique Magazine. In 1988 werd zijn bedrijf MPM Productions opgericht, gespecialiseerd in short run spuitgiet kits. In 2014 is MPM, samen met dochteronderneming CMK (Czech master kits) samengegaan tot Special Hobby s.r.o. Ook al bestaan van alle drie de merken onafhankelijke sites, ze staan op hetzelfde adres in Praag ingeschreven en vormen één onderneming.

De eerste MPM 1/72 DC2 kwam in 2000 op de markt. Bouwdoos Nr. 72515 met (ironisch genoeg) 'KLM & Luftwaffe' decals, volgde in 2003. Het lijkt erop dat de Italeri-Dakota als voorbeeld heeft gediend en van daaruit is aangepast naar de DC-2.

photo 548130

Ik ga de panel lines verder uitdiepen en ook de rivets aanbrengen. De raampjes en deuren laat ik voor wat ze zijn. De motorkappen ga ik verbeteren. De wielruimten horen niet afgerond te zijn aan de voorkant (zoals bij de DC-1), maar recht met kleine schuine hoekjes, en een halfronde uitsparing om het wiel.

photo 548131
De romp is 3 mm te kort en de plaatsing van de ramen en deuren zitten 2,5 mm te ver naar achteren. Door het laatste raam zie je het kijkglas van de toegangsdeur. Dit ga ik niet corrigeren, omdat het weinig invloed zal hebben op het aanzicht. Het werk zal niet opwegen tegen het resultaat, denk ik.

photo 548132
Het vloeistuk tussen vleugel en romp is te groot (gelijk aan de DC-3). Ook dit zal ik niet gaan aanpakken.

photo 548133
photo 548128
Wat ik wel ga aanpakken is de ruimte tussen motor cowling en ophanging. Op foto's van gebouwde MPM modellen vallen mij de te korte motorgondels direct op. Deze moeten met 4mm worden verlengd.

photo 548129
de V-stelling van de vleugel moet 5 graden zijn en dat lijkt aardig te kloppen.

Oh, ja: er komt natuurlijk een interieur in! Dat is niet bijgeleverd met de kit. Ook dit project zal niet snel verlopen. Ik heb weinig tijd om te brouwen. Maar ik heb er wel veel zin in! Als jullie opmerkingen of aanvullingen hebben; graag. Er is veel kennis in Nederland omtrent dit prachtige onderwerp.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op ma 27 feb, 2023 0:20 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 dec, 2021 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Heel leuk project! Ik heb het boek van Wim Kroese liggen, staan ook leuke krantenknipsels in. Staat voor een tientje tweedehands op internet, mocht je hem nog niet hebben.

Ik neem aan dat je weer gaat variëren in de verschillende vlakken aluminium. Ik heb dat op mijn Fokker F.7 gedaan door wat stukjes af te plakken en die een extra laagje Inspire te geven. Vond dat wel een makkelijke manier, omdat je dan niet eerst hoeft te wachten tot het droog is omdat het toch dezelfde verf is. Dan kan het dus in één spuitbeurt al gedaan worden, al heb je dan wel maar twee tinten. Ik zal zo een update plaatsen in mijn topic.

Als alles weer een beetje open mag moet je maar eens iets komen drinken bij In den Uiver hier in Haarlem. Mooie kroeg in het centrum dat, zoals de naam al zegt, leuk is ingericht in het thema van klassieke luchtvaart.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 dec, 2021 19:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi VJ,

schitterend onderwerp weer en je hebt gelijk al een paar foutjes te pakken :lol:
Zelf heb ik mij altijd verbaast over hoe smal de romp van de kit is en zelf altijd het idee gehad dat die te smal is.
Ik ooit eens geëxperimenteerd door er een millimeter strip tussen de rompdelen te zetten dat gaf al een betere look en dit klopte ook meer met de 4+ tekeningen die ik heb
Maar als je een heel goede tekening wil hebben moet je de 4+ uitgave van de DC2 hebben .
Daar zitten ook heel veel mooie foto’s in en met de diverse verschillen tussen de diverse DC2’s/C32/C39 etcetera etc....
Maar als je iets wil weten dan heb ik eigenlijk alles wel wat op DC2 gebied is uitgekomen in boekvorm. :mrgreen:
Hier een paar plaatjes van het 4+ boekje en een linkje als je het zelf wil kopen..

https://www.aviationmegastore.com/dougl ... &art=50578


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jou kennende word het weer een Inspire chroom spiegel :wink:
Mijn aandacht heb je !

Groetjes en succes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 dec, 2021 22:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Bravo, dat zijn hele goeie tekeningen. :brouw:

Ik wou, dat ik ze had kunnen gebruiken bij mijn DC-2. Maar gelukkig had ik Scale Models International Magazine van juli 1985.

Puntje van aandacht : de versterkingsribben aan de onderkant van het vleugelmiddenstuk moeten weggehaald worden, die kwamen pas later en bij de DC-3.

Succes met de bouw, maak er wat mooi's van ! :D

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 dec, 2021 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooie interessante intro om te lezen VJ. Dit wordt een mooi project.
Ook mijn aandacht heb je.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 dec, 2021 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Ah super, deze heb ik ook staan om straks naast de DH-88 te zetten. En stiekem denk ik er ook nog over om naar nr 3 de Boeing te kijken. Maar goed, de Uiver gaat sowieso eerst. Ik ben blij dat je me gaat laten zien hoe het moet. Ik kom er voorlopig nog niet toe. Maar straks jouw topic als handleiding kunnen gebruiken, voelt goed :brouw: .

Succes!
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 dec, 2021 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank iedereen voor de aanmoedigingen.

TheFlyingDutchman schreef:
Ik heb het boek van Wim Kroese liggen, staan ook leuke krantenknipsels in. Staat voor een tientje tweedehands op internet, mocht je hem nog niet hebben.

Nee, die heb ik nog niet. Dank voor de tip, ik ga er naar op zoek.
Carvair schreef:
Maar als je een heel goede tekening wil hebben moet je de 4+ uitgave van de DC2 hebben .
Daar zitten ook heel veel mooie foto’s in en met de diverse verschillen tussen de diverse DC2’s/C32/C39 etcetera etc....

Ik kende het boekje niet en heb het vandaag direct gehaald bij de LHS. Inderdaad geniale tekeningen, die direct een ander licht laten schijnen over dit project. Dank voor de geweldige tip!

photo 548291
photo 548292
Want nu blijkt dat de plaatsing van ramen en deuren zo slecht nog niet is. Hooguit is de achterkant van de romp een fractie te kort. En dan vooral bezien in het laatste deel na de entry door. Door de parallax zien de onderdelen er niet helemaal pas uit, zo op een vlak. Maar met het oog is het allemaal zeer goed zichtbaar waar het aan schort.

photo 548290
photo 548288
Ook in bovenaanzicht blijken de vloeistukken eigenlijk prima te kloppen. En inderdaad is de romp aan de smalle kant. Hoe heb jij dat opgelost met de pasvorm Jan? Want als de romp een millimeter breder wordt. past de 'insecten neus' niet meer goed en past de romp ook niet meer lekker tussen de vleugels.

JohnH schreef:
Puntje van aandacht : de versterkingsribben aan de onderkant van het vleugelmiddenstuk moeten weggehaald worden, die kwamen pas later en bij de DC-3.


photo 548289
Hartelijk dank voor deze heads-up John. Ik was al bewust van de wielkasten die aan de voorkant rechter moeten, maar uiteraard zal ik dit detail ook meepakken. Bedankt!

Leuk mensen, het bouwen is nog niet begonnen en we hebben al prachtige details te pakken!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2021 3:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi VJ,
fijn dat het boek bevalt en graag gedaan natuurlijk.
Die tekeningen zijn een hoop waard voor het bouwen.
De neus daar was ik toen niet aan toegekomen maar ik ben de issues gaan onderzoeken en heb ik een hoop verzaagd en weer een stap verder gegaan!
Het insecten neusje kan je evenzogoed wel door het midden zagen en opvullen om het pas te maken.
De volgende stap was een cockpit die ik over had van een Airfix DC3 en die heeft dezelfde contouren als de DC2 tekening en mijn plan was om het ding op de DC2 romp te monteren.
Als je dus die romp wat breder maakt dan krijg je de Airfix neus wel passend :D
Ik ga dit weer eens met een verse MPM kit doen omdat de eerste al heel geleden als eens gebouwd was en puur is gebruikt om te experimenteren :wink:
De neus van begin tot het einde van het grote cockpit zijraam is in de basis hetzelfde als van de DC3.
Het is veel werk en misschien te veel maar het zag er veelbelovend uit…

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 dec, 2021 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Carvair schreef:
De volgende stap was een cockpit die ik over had van een Airfix DC3 en die heeft dezelfde contouren als de DC2 tekening en mijn plan was om het ding op de DC2 romp te monteren.
Als je dus die romp wat breder maakt dan krijg je de Airfix neus wel passend :D
Ik ga dit weer eens met een verse MPM kit doen omdat de eerste al heel geleden als eens gebouwd was en puur is gebruikt om te experimenteren :wink:
De neus van begin tot het einde van het grote cockpit zijraam is in de basis hetzelfde als van de DC3.
Het is veel werk en misschien te veel maar het zag er veelbelovend uit…

He Jan,

Dank voor de tip. Voor ik ga hakken en breken (in het zachte en kwetsbare plastic van MPM) ben ik eerst eens wat gaan passen.
photo 548475
Links de Airfix neus (nog over van de Basler BT-67) en rechts de MPM DC-2. Ze ontlopen elkaar inderdaad niet veel. Vanuit de achterste raamstijl gemeten is de afstand buitenkant romp-hartlijn 12 mm voor de Airfix en 10,5mm voor de MPM. Daarmee zou 3 mm ruimte komen voor een verbrede romp.

photo 548478
Maar voor de vorm hoef je het niet te doen, denk ik. Ze komen qua lijnen redelijk met elkaar overeen. Dus proof of concept. Alleen weet ik nog niet hoeveel extra ruimte de romp zou moeten krijgen (ik denk dat 3mm veel is) en of dit het extra werk waard is. Mogelijk dat ik het laat bij een strookje van 1 tot 1,5 mm, dat met enig wringen aan de neus en staart wel passend te maken is. Ben benieuwd hoe jij het ziet.

Ondertussen is de kiel vast gelegd.
photo 548477
De overbodige verstevigingsribben zijn verwijderd en alleen die ook op de tekening staan zijn gebleven. Eventueel beschadigde delen heb ik opgevuld met plamuur. Dat zijn de witte vlekken.
De wielkasten moeten ook aangepast (dit zijn DC-3 wielkasten) en daarvoor heb ik strookjes styreen in de hoeken aangebracht. Boven (vliegrichting rechts) zitten de vulstukken en onder (vliegrichting links) heb ik ze op maat gevijld.

photo 548476
En nu heeft ze DC-2 wielkasten. Diverse luikjes en rivets heb ik vanavond aangebracht. Dat gaat gelukkig gemakkelijk in het zachte plastic.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2021 0:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Schitterend werk weer VJ en de rivet lijntjes zijn erg strak :mrgreen: het word steeds mooier!
Wat betreft de cockpit is het maar net wat je wil en je hebt een punt als je het te veel moeite vind .
Zelf vind ik de wenkbrauwen voller op de airfix Dakota dan op de mpm DC2 en dat was voor mij een puntje:wink:
Dit vind ik persoonlijk mooier als die naast de Airfix Dak staat :D
Ik heb overigens de neus net achter de cockpit afgezaagd op de eerste lijn die je achter de cockpit raamstijl tegenkomt van boven naar beneden.
Ook jou idee om er +- een anderhalve millimeter tussen te zetten en dan de boel een beetje bij elkaar trekken zou denk ik moeten werken ( dat was mijn eerste optie toendestijds en bood zeker perspectief )
Veel succes met deze chirurgische ingreep!

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement