Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: di 23 nov, 2021 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Heel fraai opgelost! Prachtig om te zien.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: zo 28 nov, 2021 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Dankjewel VJ :)

En dan de update. Ik heb inderdaad het einde van de streep op de romp aangepast:

photo 547884

Toen kon de cockpit weer open en kon ik de boel afbouwen. Om te beginnen de schouderriemen.

photo 547885

Daar na heb ik neuslicht en de propellers gemonteerd.

photo 547883

Daar zag ik dat de bladen van de linker propeller iets naar voren staan. Jammer, maar ik heb het maar zo gelaten, want het is zulk dun spul, dat ik het lostrekken voor correctie niet vertrouw.

Het landingsgestel is wel een dingetje bij deze kit. Hij zit diep in de wheelwell weggedoken. Daarbinnen is het zwart geverfd. En de struts lopen naar de achterkant naar elkaar toe. De basis is groter dan de opening waar de hele handel doorheen moet. De wielassen zijn vrij lang en steken vrij diep in de wielen. En tot slot is het allemaal van heel dun witmetaal, dus knap fragiel. Ik heb wat zitten experimenteren om te vinden wat nou de handigste manier zou zijn om dit alles te monteren. Nou, ik kan je vertellen, handig is niet het woord :? .

De enige optie die ik zag, die ik dus heb uitgevoerd, was om de struts los in de wielen te steken en dan met lijm op de struts naar binnen kantelen en de struts in de gleuven onderin de donkere bak te friemelen. En aangezien het om secondelijm ging, heb je niet al te veel tijd. Door een tikje teveel lijm te nemen heb je net een paar tellen meer tijd om de boel op zijn plek te manouvreren. De sleuven waar de struts in moeten zijn wel vrij diep, dus het op de tast werken is te doen. Vervolgens kunnen de actuators, die tussen de struts zitten erin. Ook dat is een beetje in het donker rondtasten om het uiteinde in het gaatje tussen de struts te krijgen. En als laatste heb ik de dwarsverbinding tussen de struts gelijmd. Dat is ook wel gemier, want de band zet er pal boven (toestel ligt op zijn kop, dus vandaar erboven). Maar hier kun je in ieder geval nog zien wat je doet.

photo 547886

Toen konden de wielkappen, de uitlaten en de pitot erop (geen foto).

Daarna bleef alleen de cockpitkap over. En daar was ik niet helemaal tevreden over. Er zit namelijk nog een frame binnen de kap, die vrij goed zichtbaar is. En die ontbreekt. Dus daar ben ik zelf maar aan het knutselen geslagen met wat zwart geverfd koperdraad.

photo 547887

De kap heb ik met houtlijm op de cockpitrand vastgezet. En als finishing touch heb ik met een restje koperdraad van het frame ook de kabel gemaakt die de kap tegenhoudt als hij open staat.

photo 547888

Al met al was het een fikse klus. Voor een deel veroorzaakt door mijn eigen ongeduld bij het spuiten :oops: . Het is een mooie kit. Over het algemeen fraaie detaillering en goede passing. Ik heb hier en daar wat moeten vullen en schaven. En de kap had wat toevoeging nodig, vond ik. Dit was mijn eerste ervaring met resin. Het is gelukkig goed afgelopen. Het was wel wennen, het werken met secondelijm. Het is allemaal ook wat brosser. Dus je moet er met geduld en nauwkeurigheid mee omspringen. Bij het schuren van de opgevulde naden is het me een paar keer overkomen dat ik iets te hard kneep in de romp en dat vervolgens de naden weer opensprongen. Dan moest ik weer opnieuw lijmen en vullen. Maar je krijgt er vanzelf handigheid in zullen we maar zeggen. De decals werkten prima en reageerden goed op Microsol en -set.

Het gebruik van pre-shading, panel liner en wat drybrushing om wat vuil aan te brengen is een keuze. Je ziet op het Internet veel foto's van de replicakist. Die ziet eruit als door een ringetje te halen. Maar die poetsen ze natuurlijk na elke vlucht op. Ik wilde de kist het uiterlijk geven na aankomst in Australië, met 18.000 km achter de rug. Bovendien was het vrij slecht weer down-under en dan laten je schoenen ook wat modder na op zo'n grasbaan. Het is vrije interpretatie. De foto's van de real thing zijn allemaal zwart-wit en details zijn niet veel te zien. Kwestie van smaak dus en daar valt over te twisten. Ik ben er niet ontevreden over.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: zo 28 nov, 2021 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
En dan de eindfoto's:

photo 547889
photo 547890
photo 547891
photo 547892
photo 547893
photo 547894
photo 547895
photo 547896
photo 547897
photo 547898
photo 547899
photo 547900
photo 547901
Eh...ja, hij staat op de laatste foto iets op zijn tenen. Maar de wielen zitten los, dus kunnen gewoon draaien. Nu staat hij weer plat op zijn voetjes :lol: .

En klaar is...Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 nov, 2021 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hij is prachtig geworden Jan! Hij springt er lekker uit zo in het rood. Leuk ook de overgang van de witte streep zo naar het rood.

Je kan er trots op zijn!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 nov, 2021 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
malair schreef:
Hij is prachtig geworden Jan! Hij springt er lekker uit zo in het rood. Leuk ook de overgang van de witte streep zo naar het rood.

Je kan er trots op zijn!


Dankjewel. Ik ben ook heel blij dat het herstelwerk goed afliep. Je blijft altijd van alles zien aan je eigen werk. Ook bij deze is het weer zo. En toch durfde ik de foto's te publiceren :wink: .

Ik zag net dat jouw kit ook klaar is. Ziet er ook top uit. Ik zal nog wat in jouw topic kloppen ook. Cheers!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 nov, 2021 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wat een schitterend model is dat geworden. En dat ondanks de tegenslag (waar je niets van ziet). De preshade en verwering is ook erg goed gelukt. Dat is een hele klus met rood (dat vaak slecht dekt). Maar het geheel ziet er bijzonder realistisch uit. En wat een prachtig toestel is het toch....
Complimenten met deze winnaar. Het begint tijd te worden dat ik mijn draadje begin met haar mede winnaar in het handicapklassement ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 nov, 2021 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Vintage Jet schreef:
Het begint tijd te worden dat ik mijn draadje begin met haar mede winnaar in het handicapklassement ;-)

:brouw: VJ


Ha, dan kunnen we hem samen bouwen, want bij mij staat hij ook in de stash om tzt naast deze Comet te zetten. Ik heb de kit van MPM, en jij? Maar het gaat bij mij sowieso nog even duren. Eerst de HY en de CL-415 maar afmaken :D

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2021 0:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooi rood is niet lelijk, knap gedaan zeg.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2021 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Nice! Toch was ie met kap dicht iets mooier denk ik. Maar strak resultaat en een leuke afwisseling tussen de Boeings en Airbi.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 nov, 2021 12:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
FokkerFan schreef:
Nice! Toch was ie met kap dicht iets mooier denk ik. Maar strak resultaat en een leuke afwisseling tussen de Boeings en Airbi.


Kap dicht is natuurlijk meer 'flight condition' en ik ben met je eens dat dat de lijnen van de kist het beste tot hun recht laat komen. Toch heb ik ervoor gekozen de kap open te zetten om twee redenen. Ik ga de Uiver ernaast bouwen en dan met zijn tweeën op een stukje gras tot display maken en dan past de open kap er goed bij. En (belangrijker) de cockpit is best mooi uitgevoerd in de kit en dat zou verloren gaan met de kap dicht, want de resin kap is niet super helder en de stijlen zijn vrij prominent. Kwestie van smaak, zoals altijd :wink: .

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement