TheFlyingDutchman schreef:
Rondom het scharnierpunt van de trap zit een nogal ingewikkeld gevormde plaat titanium met daarin dan weer een soort 'venster'. Ik ben benieuwd of iemand uit kan leggen waar dit voor dient!
Hoi Jelle,
Sorry voor mijn late reactie. Het is de laatste maanden zo druk, dat ik nauwelijks aan het forum toe kom. Wat jij ziet is de intake van de APU. op vrijwel dezelfde locatie is de tailskid bevestigd. Onderstaande foto's maken het een en ander duidelijk.
https://airlinercafe.com/aviation_artic ... age073.jpghttps://www.airliners.net/photo/Star-Al ... /1447532/Lhttps://www.airliners.net/photo/Airborn ... 1/491116/LHet spatscherm aan het neuswiel is vrij uniek voor de DC-9. Het is een 'spray deflector' en dient om water (en slush) opzuiging door de motoren te voorkomen. Anders dan bij bv de 737, zitten de motoren vrijwel in de spray van het neuswiel op een volledig ondergelopen landingsbaan.
Hierbij twee (matige) afbeeldingen hoe dat zit:
https://arc.aiaa.org/cms/10.2514/1.C034 ... gure15.gifhttps://arc.aiaa.org/cms/10.2514/1.C035 ... igure2.gifDit zou logischerwijze moeten gelden voor alle vliegtuigen met de motoren aan de staart, maar velen hebben toch geen spray deflector. Of ze misschien een oplossingen hebben gevonden in het type neuswiel of dat daar een andere reden voor is, zou ik niet weten.
Wat een schitterend model heb je weer neergezet. Mooie preshade en prima metallics! En erg leuk om de hele collectie zo mooi in de kast te zien.
VJ