Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Met de reserveonderdelen van de CL415 nog onderweg ben ik nog maar een extra kit gestart. Ik had een DH.88 Comet kit van SBS liggen. Het is de versie met de decals van de groene en de rode variant. Ik ga voor de rode Grosvenor House, de winnaar van de airrace naar Australië, omdat ik ook een kit van de DC-2 in 1:72 heb staan, met Uiver-decals. Die kunnen dan mooi naast elkaar.

Het is mijn eerste ervaring met resin. Plakken met secondelijm is niet de makkelijkste klus.

Eerst de foto's van de kit. Naast de resin onderdelen zitten er standaard een PE-set bij en metalen onderdelen voor het landingsgestel.

photo 536054
photo 536056
photo 536055
photo 536057
photo 536058
photo 536059

Een lekkere compacte kit.

Wat me om te beginnen opvalt is dat de onderdelen erg goed passen. Bijvoorbeeld de vloer van de cockpit valt in de onderkant met de vleugelwortels. Die twee in elkaar met een romphelft erop laten zien de die vloer dan keurig aansluit op de panelen van de cockpitwand. Ook andere onderdelen sluiten zo keurig op elkaar aan.

photo 536060

Zo heb ik het eerste deel van de onderdelen schoon gesneden. Klaar om te beginnen

photo 536062

De eerste componenten zitten in de romphelften. Daarna heb ik de binnenkant in de primer gezet en dat ligt nu te drogen.

photo 536061

Tot zover de start van deze bouw. Nu weer even aan de Citroën HY verder.

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op zo 28 nov, 2021 15:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 23:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Mooi om deze kit een keer gebouwd te zien en het ziet er ook uit als een zeer strakke resin kit..
Veel plezier met de bouw :D
Mijn aandacht heeft ie ..

Groetjes Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: zo 01 aug, 2021 14:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Hi Jan,

Dan zal ik toch moeten gaan doen om je aandacht te houden :wink: . De verbouwing van mijn douche en nog wat andere klussen eisten voorrang. Maar nu gaat het weer beginnen!

Groet,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: zo 01 aug, 2021 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Goed, de douche was één reden om even niets te doen. Maar ik zat ook met een dilemma. Voor deze kist is heel wat af gediscussieerd over de kleur van de cockpit. De een roept dat alles zwart moet en de ander zegt dat de binnenkant gewoon gevernist hout is. De replica die er in Engeland van bestaat heeft inderdaad een zwarte cockpit, want er zit een bekleding aan de binnenkant (plus wat meer instrumenten dan de originele had). Ik heb wat oude foto's opgedoken, die wat mij betreft de theorie van gevernist hout ondersteunen:

photo 541479
(Bron: https://oztypewriter.blogspot.com/2011/ ... makes.html)

photo 541481
(Bron: http://dh88.airwar1946.nl/Comets/GACSR.htm)

En een van de replica in onderhoud:

photo 541482
(Bron: https://www.airmuseumsuk.org/museum/dha ... eplica.htm)

Ik vind de geverniste variant leuker en bovendien zie je op deze schaal helemaal niets meer van de details als die hele cockpit zwart is. Alle zwarte onderdelen doe ik overigens ook in donker grijs, dat smoelt naar mijn mening iets beter op zo'n klein model.

Dus eerst een gele basislaag:

photo 541483

En daar met gebrande sienna over ge-drybrusht:

photo 541484

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op zo 01 aug, 2021 14:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: zo 01 aug, 2021 14:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
En toen waren de kleinste onderdeeltjes aan de beurt, de motor-controls. Heel kleine dingetjes (vind ik in ieder geval), die in heel kleine gleufjes moeten en dan ook nog een tikkie gebogen. Dat is wat je noemt een uitdaging:

photo 541486

De stoelriemen heb ik iets te ver onder de zitting geplakt, dus ze zijn wat kort uitgevallen. Ik durfde het niet te corrigeren, want de stoelkuipjes zijn heel dun en daarmee behoorlijk kwetsbaar.

photo 541487

De grepen op de sticks hebben nog een kleurtje gekregen en daarna even een dry-fit als sfeerbeeld:

photo 541490


Toen waren de dashboards aan de beurt. Folie met de klokken en daar etch-parts met gaten voor de klokken overheen. De hele breedte van de dash is 5 mm.

photo 541488

En gemonteerd (aan een kant) ziet dat er dan zo uit:

photo 541489

En daarna heb ik alleen nog een dry-fit van de hele romp gedaan. Het past allemaal best goed. De openingen die je ziet kunnen nagenoeg allemaal gewoon dicht. Alleen die bij de dash blijft iets openstaan, dus dat heeft nog aandacht nodig. De kap past ook, alhoewel ik hem in de open gekantelde positie ga monteren.

photo 541491

photo 541480

Tot zover.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2021 16:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Strak model tot nu toe. Nooit echt beseft dat deze 2 persoons was...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2021 12:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dit is nog eens iets anders. Mooi vliegtuig en de kit ziet er ook goed verzorgd uit, strak gegoten onderdelen. Alleen de cockpitkap vind ik op de foto's toch niet zuiver lijken. Hopelijk valt dat in het echt mee.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: ma 23 aug, 2021 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
De kap ziet er op zich niet slecht uit. Het materiaal oogt wel een beetje dof, dus ik hoop dat het straks met wat pledge op te leuken valt. En ik moet zelf nog wennen aan de resin. Het bewerken pakt toch steeds iets anders uit dan met polystyreen. Het is brosser en alhoewel het hard (stijf) aanvoelt is één haaltje met de vijl of schrapje met je mes behoorlijk impactvol. Dus als je er net als ik voor het eerst mee begint, wees voorzichtig met bewerken en controleer vaak of alles goed blijft gaan.

Tussen alle bedrijvigheid elders heb ik toch nog een paar kleine stapjes weten te zetten. De romp zit dicht en ik ben begonnen met de naden vullen. De naden zijn overigens goed gekozen en komen overeen met panel lines. Alleen is het resultaat dieper dan de andere panel lines, dus is wat correctie nodig.
photo 542666

Terwijl de putty op de romp droogt heb ik de motorgondels aan de vleugels gehangen. Ook dit past weer heel mooi.
photo 542665
photo 542664

En tot slot nog het naarste klusje (tot nu toe), het maskeren van de kap. Wat een gepriegel bij dat kleine ding! Het is zo klein dat eigenlijk niet eens goed te beoordelen is of de resterende tape nog goed plakt. Alhoewel, dat kan ook met de teruggang van mijn ogen te maken hebben :wink:
photo 542667

Dat was hem weer.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2021 8:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Knap werk. ziet er wel een mooie kit uit. toch maar eens overwegen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: SBS 1:72 DH.88 Comet
BerichtGeplaatst: di 31 aug, 2021 16:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Na heel wat tijd verbrand te hebben met het schuur en polijstwerk werd het tijd voor een update.
De kieren tussen de rompdelen en de cockitbodem/vleugelwortels zijn een stuk dichter. Hier en daar zijn nog wel wat kleine oneffenheden/putjes die ik later oppak.

photo 543124

Toen ik de vleugels ging monteren bleek dat de panel lines niet helemaal zuiver zitten ten opzichte van de vleugelcontour. Ik heb ervoor gekozen de panel lines aan te houden als richtpunt (groen cirkel) en de voor- en achterrand later bij te werken (rode cirkels).

photo 543125

En zo ziet het er in elkaar gelijmd uit:
photo 543126
photo 543127

Daarna was de staart aan de beurt. In de gaten voor de hoogteroeren zitten wat gietresten achterin (rode cirkel). De wanddikte van de boven en onderkant is erg klein, dus die gietresten verwijderen door met je mes te peuren is geen goed plan. De nok die erin gaat iets inkorten en die resten laten zitten is een beter alternatief. De detaillering van de vleugels is wel fraai.

photo 543128

De punt van de staart is een los onderdeel. Die is te groot uitgevallen en vergt wat correctie.

photo 543129

De stabilo maakt het feest compleet. Het zit netjes in elkaar, maar er is nog wel wat putty nodig om de gleuven te dichten.

photo 543130

En dan begint het ineens op een vliegtuig te lijken :)

photo 543131
photo 543132

Tot zover weer.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement