Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 jun, 2021 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Een cursus boetseren en beeldouwen hier :lol: Het begint al stiekem op een F.50 te lijken zo en als ik niet zo veel onder handen werk had zou ik zelf de gok wagen om dit in ook te gaan doen. Ik heb trouwens ook niet genoeg plamuur in huis hiervoor dus volg ik slechts dit topic.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jun, 2021 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Lekker bezig, Mark! Een tip die mij wel hielp bij het vormgeven van de plamuur op mijn Caravelle: op plekjes waar de plamuur steeds wil afbrokkelen kun je een laagje dunne secondelijm aanbrengen. Dat houdt de boel wat beter bij elkaar. Het is wel harder dan plamuur, dus wees daar bedacht op bij het vlakschuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jun, 2021 11:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Secondelijm mengen met baking soda geeft een goede substantie die goed hard wordt en goed te schuren is. Zelf geen ervaring mee, maar begrepen van meerdere modelbouwers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jun, 2021 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Bedankt voor de reacties.

TheFlyingDutchman schreef:
Lekker bezig, Mark! Een tip die mij wel hielp bij het vormgeven van de plamuur op mijn Caravelle: op plekjes waar de plamuur steeds wil afbrokkelen kun je een laagje dunne secondelijm aanbrengen. Dat houdt de boel wat beter bij elkaar. Het is wel harder dan plamuur, dus wees daar bedacht op bij het vlakschuren.


Zeker, goede tip! Had dit al geprobeerd op sommige plekken omdat de plamuur een klein beetje afbrokkelde.

Plasticprutser Peter schreef:
Secondelijm mengen met baking soda geeft een goede substantie die goed hard wordt en goed te schuren is. Zelf geen ervaring mee, maar begrepen van meerdere modelbouwers.


Hmm wellicht eens proberen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Sinds de laatste update heb ik nog de motoren verder aangepakt, aangezien er toch nog kleine verschillen te zien waren als ik de foto's van de F50 KLM ernaast legde.
Daarnaast heb ik nieuwe panellines erin gezet, zodat het er toch niet helemaal uitziet als één blok. Al zie je dat niet zo goed op de foto zie ik nu.

De winglets zijn nu ook goed. Daar komen later nog heldere navigatielichtjes in.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hey Mark,

Goed bezig, je begint er echt al een Fokker 50 in te zien!
Twee opmerkingen/tips:

- De wingletjes moeten aan de onderzijde denk ik nog wat meer opgekruld naar boven worden geschuurd, zodat het vanaf de zijkant gezien niet zo'n verticaal vlak is. Lastig uit te leggen, maar snap je wat ik bedoel?

- De neus mag nog wel iets spitser!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jun, 2021 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
TheFlyingDutchman schreef:
Hey Mark,

Goed bezig, je begint er echt al een Fokker 50 in te zien!
Twee opmerkingen/tips:

- De wingletjes moeten aan de onderzijde denk ik nog wat meer opgekruld naar boven worden geschuurd, zodat het vanaf de zijkant gezien niet zo'n verticaal vlak is. Lastig uit te leggen, maar snap je wat ik bedoel?

- De neus mag nog wel iets spitser!


Ha Jelle, bedankt voor de tips. Ik zie wat je bedoeld inderdaad. Alleen even uitvogelen hoe ik dit precies zo na kan maken. Ook als er nog heldere lichtjes in moeten komen.
In onderstaande foto zijn je beide punten trouwens goed te zien.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jun, 2021 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mij viel ook op dat de neus nog wat puntiger mag. Maar je moet daarbij over de volle lengte de neus schuren denk ik. Nu lijkt ie een beetje hamsterwangen te hebben.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jul, 2021 17:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
FokkerFan schreef:
Mij viel ook op dat de neus nog wat puntiger mag. Maar je moet daarbij over de volle lengte de neus schuren denk ik. Nu lijkt ie een beetje hamsterwangen te hebben.


Mee eens, ik ga op een later tijdstip de neus nog wat verder bijschaven.

Nu vooral bezig geweest met de staart wat te verlengen, aangezien die wat langer is dan de F27 staart en de vorm is ook ietwat anders:

Afbeelding

Aan beide kanten een detail aangebracht:

Afbeelding

Afbeelding

Ook het cockpitraampje erin gezet:

Afbeelding

En opgevuld met plamuur, en geschuurd:

Afbeelding

En verder met fijner schuurpapier geschuurd en vervolgens afgeplakt en gepolijst:

Afbeelding

Waarna er weer wat naden ontstonden rond het cockpitraampje, dus weer opgevuld. Ook het stabilo bevestigd en geplamuurd:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jul, 2021 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Ik heb de winglets wat aangepast zodat het niet één vlak is. Ook de uitsparingen gemaakt waar de navigatielichtjes moeten komen.

Afbeelding
Afbeelding

Het is niet helemaal zoals het zou moeten zijn, maar ben tevreden met hoe het nu is. Het is overigens nog best ''ruw'', maar de finetuning heb ik dan ook nog niet gedaan. :)

Het cockpitraam zit er nu ook helemaal goed in.

Afbeelding
Afbeelding

Ook de landingslichtjes gemaakt. Eerst heb ik de uitsparingen zwart gemaakt en daarna een stuk heldere sprue erin gelijmd met heldere houtlijm. Daarna grof opgeschuurd tot de gewenste vorm en verder met fijner schuurpapier. Daarna de randjes opgevuld met plamuur en de vorige stappen nog een keer herhalen. Met erg fijn schuurpapier heb ik het glaasje geschuurd totdat deze weer helder werd. Er zitten wat kleine bubbeltjes in die eenmaal in de sprue zaten, maar in het echt valt dat niet zo op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement