Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 maart, 2021 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Sinds de laatste update ben ik voornamelijk aan het passen en meten en het plamuren geweest. Bij het vastzetten van de rompdelen bleek dat het zagen niet helemaal goed is gegaan, want de rompdelen sloten totaal niet goed aan. Ik had wel verwacht dat het niet 100% zou passen, maar enorme kieren ontstonden er toch wel op sommige plekken. Ik was bang dat daardoor de gehele romp scheef zou worden. Daarom heb ik op verschillende plekken tussen de romp stukken plasticard geplaatst. Daarmee kon ik de rompdelen soort van positioneren dat ze toch mooi recht lagen. Nog steeds waren er wel kieren, maar de romp zelf was in ieder geval mooi recht.

Daarna een enorme hoeveelheid plamuur eroverheen. Ik ben ook expres niet zuinig geweest ermee, want kleine hoogteverschillen tussen de rompdelen bleven alsnog wel zichtbaar. Ook de raampjes zijn dichtgesmeerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zoals je kan zien ziet de neus er wat vreemd uit. Doordat de neus van de F50 langer is en anders van vorm dan die van de F27, heb ik een beginnetje gemaakt om die te verlengen. Zoals hieronder te zien de F50 neus t.o.v. de F27 variant (het gestippelde lijntje). De F27 neus is puntiger en loopt meer naar beneden vanaf het cockpitraam. De F50 neus is langer en loopt wat rechter.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

De lengte is nu bepaald, verder weer een klodder plamuur erop.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is allemaal nog erg grof van vorm, dus het zal wel enige tijd kosten om de neus helemaal goed vorm te geven. Maar de basis staat in ieder geval.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 maart, 2021 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Kijk, dat is het betere knutselwerk. Welke plamuur gebruik je? Ben je niet bang voor barsten met dergelijke dikke lagen of lijkt dat maar zo?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 apr, 2021 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
FokkerFan schreef:
Kijk, dat is het betere knutselwerk. Welke plamuur gebruik je? Ben je niet bang voor barsten met dergelijke dikke lagen of lijkt dat maar zo?


Albastine autoplamuur gebruik ik altijd. Nee daar ben ik niet zo bang voor. Bij de Martinair 747 was het pas een berg plamuur wat erop zat, en dat heeft nu na 11 jaar ofzo (nog) geen problemen opgeleverd :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr, 2021 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Het meest lastige van dit vliegtuig is om de motoren in de juiste vorm te krijgen. De Pratt & Whitney motorgondels hebben een totaal andere vorm met een luchtinlaat aan de onderkant. Om de vorm er in te krijgen ben ik voornamelijk weer bezig geweest met plastic en plamuur. Ook de ''achterkant'' van de motorgondel is langer en anders van vorm.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naar mijn mening uiteindelijk compleet de verkeerde vorm.
Dus verder weer een deel aan de onderkant weggehaald en met plasticard geprobeerd een inlaatje te maken. Dat dan weer verder geplamuurd en vormgegeven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat is al een stuk meer naar wens. Alleen toch is het inlaatgedeelte aan de onderkant nog te groot en te lomp als ik vergelijk met foto's. Dus daar moet ik weer verder aan bijschaven.

Dan ben ik ook begonnen met de propellor cone (hoe noem je het anders?). Deze is een stuk groter en compleet anders eigenlijk dan van de F27 motoren.
De basis is een Fokker S11 propellor cone die verder is gevormd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 apr, 2021 12:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Het ziet er allemaal natuurlijk nog wat ruw uit maar ik vind dat je al mooi de licht naar beneden buigende vorm van de F50 motoren hebt gevonden.
Tip voor als er stukjes zijn waar de plamuur snel afbrokkelt: breng een laagje dunne secondelijm aan. Dat bindt de boel een beetje aan elkaar met een glashard laagje. Het is wel lastiger weg te schuren dan het zachte plamuur.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 apr, 2021 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
Ik ben weer verder gegaan aan de romp van de F50. Deze is nu na veel plamuur- en schuurwerk voor 90% glad. Hierna ga ik met fijner schuurpapier alles nog een keer langs.

Afbeelding
Afbeelding

Het neuswiel t.o.v. de F27 is anders, maar de neuswielbak ook. De kleppen van het voorste landingsgestel staan van de F27 helemaal open, en bij de F50 staan deze half dicht.
Zo heb ik de neuswielbak half dicht gemaakt.

Ook is de neus nu bijna helemaal goed qua vorm zoals ik wil.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik een begin gemaakt aan de andere motorgondel. Met plasticard heb ik de intake gemaakt, net als de eerste motorgondel.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 mei, 2021 21:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 sep, 2020 14:38 pm
Berichten: 11
Dat ziet er al heel netjes uit. Ik ben benieuwd hoe hij er straks uit komt te zien als hij helemaal ‘strakgeschuurd’ is!

Overigens, hebben ze het ‘dummy’ prototype van de Fokker 50 in de voortuin van het Aviodrome ook niet op jouw manier gemaakt? De romp van een F27 een stukkie verlengen, ovale raampjes dichtmaken en overschilderen met vierkante raampjes en een dubbel neuswiel eronder :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 mei, 2021 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
TMW89 schreef:
Dat ziet er al heel netjes uit. Ik ben benieuwd hoe hij er straks uit komt te zien als hij helemaal ‘strakgeschuurd’ is!

Overigens, hebben ze het ‘dummy’ prototype van de Fokker 50 in de voortuin van het Aviodrome ook niet op jouw manier gemaakt? De romp van een F27 een stukkie verlengen, ovale raampjes dichtmaken en overschilderen met vierkante raampjes en een dubbel neuswiel eronder :mrgreen:


Heb het even opgezocht, en inderdaad! Dat was het eerste F50 prototype. Dat is goed zichtbaar aan de opgeschilderde ramen en de grote ovale ramen van de F27 die wit gemaakt zijn. Grappig, nooit geweten. :mrgreen:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jun, 2021 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 jan, 2007 18:39 pm
Berichten: 2657
Woonplaats: Breda
De motoren zijn beide zo goed als klaar (de vorm dan). De detaillering komt later.

Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik de winglets aangebracht, door een klein stukje plastic aan het eind van de vleugel te lijmen en naar vorm te schuren. Nu zit er nog plamuur op waarna ik hem nog verder ga fijnslijpen.

Afbeelding

En een vooraanzicht van beide motoren:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jun, 2021 19:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Jeetje wat een verbouwing, het ziet er allemaal wel knap uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement