Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 13:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 11:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Gecondoleerd met het verlies van je vader. Veel sterkte gewenst!
Wat modelbouw betreft, heel knap hoe je alle problemen met deze kit weet te overwinnen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2021 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Dank je Marco!
Ja, dit model is echt een verzameling kleine projecten bij elkaar..
Ik ben ook benieuwd wanneer het eind in zicht komt :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2021 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Bin there..... Ik heb mijn vader 9 januari begraven. 5-2-2011 kreeg hij een beroerte, langzaam achteruit, tot het niet meer ging. Hij heeft Kerst en oud-en-nieuw nog weten te halen maar toen was het op. Ik heb ook een tijdje niks gedaan en pak het nu ook weer op.

Flink model wordt dit hoor.

Kun je niet de Buran op een stok zetten zodat het lijkt alsof hij op het dak staat? Dan heb je niet het gewicht op de poten, wel de looks van een brute combinatie. Bovendien kun je dan kiezen voor een cleane of Bourget opstelling.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2021 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Wat een klus zeg! Wel mooi om te zien dat er zoveel detail in het onderstel zit. Ik was altijd al benieuwd hoe ze zo'n toestel laten knielen voor het laden en lossen. Kennelijk kan het hele "neuslandingsgestel" (neuswiel is een beetje een understatement) in hoogte versteld worden. Bedankt dat je het allemaal in zo veel detail verslaat, het maakt het een heel leuk verslag om te volgen.

En sterkte met jullie verlies heren.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2021 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1938
Dick en René, beiden gecondoleerd.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2021 10:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Gecondoleerd met het verlies van je vader, en sterkte! Goed om je hier weer terug te zien.

-Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 apr, 2021 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Dag Brouwers! Daar ben ik weer na een drukke privé-periode.
We zijn thuis bezig met een verbouwing, ondertussen ook een andere baan begonnen en ik ben daarnaast nog met 2 andere modelbouwprojecten naast de Antonov bezig. 1 Daarvan is een 1:72 'Replicas by JC' MD-80 wat een totale mislukking blijkt te zijn; echt nog slechter dan de Anigrand C-17 Globemaster, wat een verschrikkelijk slechte kit zeg. Dus tijdelijk maarmee gestopt.
Even een paar foto's:
De doos zoals ik 'm geleverd kreeg:
photo 532548
Zo moet ie worden:
photo 530507
Dit zijn de onderdelen:
photo 532552
De kwaliteit (er missen sowieso delen):
photo 532562
Wat klompjes resin en vacform iets wat de cockpit-ramen moeten zijn:
photo 532563
De bouwtekening:
photo 532571
En ik ben nu tot hier:
photo 532616

Maar goed, ik ga er waarschijnlijk nog wel een keer een topic aan wijden. Ik heb bij DrawDecal de 1:72 American Airlines decals ervoor besteld en binnen gekregen:
photo 536662

photo 536661
Hopelijk lukt het me om er zo'n iconische mooie shiny bare-metal American kist van te maken. Maar ik betwijfel het, de neus die juist zo moet lijken baart me aardig wat zorgen. Dus ik heb 'm opgeborgen voorlopig.

Het andere project hou ik nog even stil, als ik vordering maak en het lukt begin ik een topic.

Maar... gisteravond kreeg ik toch ineens weer zin om verder te gaan met dit Antonov monster.
Het was wel weer even inkomen; bij het zien van het model en de grote doos met daarin vele zakjes al dan niet door mij genummerde onderdelen, moest ik echt even goed nadenken waar ik gestopt was en wat er als eerste moest gebeuren.

De romp en cockpit even niet heb ik besloten; eerst weer eens verder aan project landing-gear..
Na een korte check heb ik een totaal anders besluit genomen dan dat ik eerst had: ik ga onderdelen vastlijmen in plaats van een zowat volledig scharnierbaar inklapbaar landingsgestel te maken.
Leuk dat dat grotendeels werkt, maar na studie van de verdere onderdelen die nog geplaatst gaan worden is dit niet meer haalbaar.
Waarom niet?

-Ik moet nog tientallen (letterlijk) dwars-asjes, verbindingen met kleppen, scharnieren en stangetjes aan de gear en bay verlijmen:
photo 520055
-Dit gaat elkaar in de weg zitten als het ene deel wel kan scharnieren, maar een dwars-as (W1 + H15) vervolgens ervoor zorgt dat het opeens niet meer kan scharnieren:
photo 520057
-als ik uiteindelijk bijna alles verlijm, zullen alle onderdeeltjes bij elkaar een sterkere constructie vormen en beter het totaalgewicht dragen.
-en het belangrijkste... dit model ga je niet constant optillen en laten zien dat de gear half kan inklappen. Het is simpelweg niet handig en je hebt alle draagkracht nodig straks..

Wat ik níet ga verlijmen zijn de 'zuigers' van het landingsgestel. Want in hoogte verstelbare wielen zijn wel degelijk nodig om alle wielen de grond te laten raken.
De hele main landing-gear constructie is een geheel wat als alles klaar is in de romp verlijmd moet gaan worden.
Gezien de kwetsbaarheid ga ik proberen dit demontabel te maken; als ik mee ga doen aan een expositie met dit model wil ik de gear veilig en heel kunnen houden, dus gezien mijn zelfgemaakte aanpassingen aan mijn Anigrand C-5A model moet er iets te verzinnen en te fabriceren zijn ;)

Ik heb eerst een opstelling gemaakt om de gear constructie 'droog' in elkaar te zetten.
Daarbij is het van groot belang dat alles kaarsrecht en haaks en waterpas staat..
Dus een draaiplateau waterpas gemaakt op mijn werkblad, daarop een glasplaat vastgeklemd met klemmen en daarop een vel schuurpapier (dan glijden de asjes niet naar de zijkant bij het stellen).
De gear op het schuurpapier gezet, aluminium railtjes tegen de zijkanten van de asjes zodat alle gears in 1 lijn staan en dit ook weer vastgezet met klemmen.
Vervolgens de gear waterpas gemaakt (zie wieltjes onder de gear bay) en voila, alles staat nu waterpas en haaks.
photo 536580

photo 536579

photo 536581

En toen alle asjes en verbindingen een drupje lijm gegeven.. Dus nu staat alle gear goed en vast, en zijn alleen de hoogtes van elke gear nog verstelbaar.
Nu op naar alle andere onderdelen die nog verlijmd moeten worden.. Wordt vervolgd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 apr, 2021 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Prima toch? Handig zo'n Ikea kaasplateau, heb ik ook 8)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 apr, 2021 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7900
Woonplaats: Ingelmunster
Een late innige deelneming..

Man, wat een project... respect voor je doorzettingsvermogen, maar het ziet er wel heel mooi uit...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jun, 2021 1:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Dag Brouwers, daar ben ik weer na lange tijd.
Ik heb me de afgelopen maanden vooral bezig gehouden met het huis en m'n nieuwe baan.
Huis: grote isolatieklus, badkamer verbouwing en tuin
Baan: voor opleiding reis ik door heel Nederland momenteel, dus gewoon geen tijd voor lekker modelbouwen...
Maar nu begint alles rustiger te worden, dus het stof van de An-225 doos geblazen en ik had weer een modelbouwmoment :brouw: !

Meteen zakte de moed weer een beetje in de schoenen bij de aanblik van de zakjes landingsgestel-onderdelen...
O ja, daar was ik mee bezig!
Dus na weer even inkomen en bestuderen hoe of wat me op de gear gestort.
Ik ben begonnen met de gear-doors stangen (onderdelen V4 + V6):
photo 537100

photo 536967

Een raar onderdeel, want het past eigenlijk nergens gewoon goed.
Het 'hangt' zo'n beetje half over de gear struts heen, ik heb echt een tijdje zitten dry-fitten hoe het nou precies bevestigd moet worden.
De rode cirkeltjes geven de minieme 'bevestigingspuntjes' aan; leuk, maar waar tegenaan dan?
photo 536971

Uiteindelijk heb ik de erg vage 'putjes' ontdekt waar de bevestigingspuntjes in horen, en ze zo weten te verlijmen:
photo 536972

En dan heb je nog 2 verschillende ook :? !
Maar goed, het is gelukt met wat gepriegel:
photo 536968

photo 536970

Daarna verder kijken wat er nog meer aan stangetjes en versteviging geconstrueerd moet worden.
Genoeg, en ook deze zijn best een uitdaging: een soort stangetjes die in de behuizing van de ribben tegen de bovenkant drukken (of zoiets), ik bedoel onderdelen Z5 en Z1:
photo 537102

Ik snap het nut er niet zo van, maar ik begin te begrijpen dat Modelsvit letterlijk het echte landingsgestel heeft nagebouwd van de 225. Tot het kleinste onderdeel toe.
Dus deze onderdelen alvast uitgesneden (heel voorzichtig want erg dun) en klaargelegd:
photo 537101

Om er zeker van te zijn dat deze stangetjes ook echt de bovenkant van de gear bay raken, heb ik deze bovenplaten (M1) er even los opgetaped zodat ik kan kijken dat het elkaar ook raakt:
photo 537103

photo 537104

photo 537105

Ik merk nu wel dat al deze kleine dwarsverbindingen bij elkaar het landingsgestel in totaal wel steviger maakt...
Het wordt een soort van lichte honingraat-achtige structuur.
Ik begin meer vertrouwen te krijgen dat de 225 straks best stevig op z'n pootjes staat zeg maar.
Wordt vervolgd...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement