Citaat:
Wat een werk ....
Dat vind ik nu ook, ik kom nauwelijks meer aan normaal modelbouwen toe.
Citaat:
.... wel spannend om je eigen model te maken.
Ik moet wel, want anders moet ik op dit forum de hele tijd lezen hoe kl...te dat ding in elkaar valt
.
Maar terug naar het "ding". Na een nachtje slapen was ik toch eigenlijk aardig ontevreden met de halfzachte oplossing van "dan maar nieuwe canopies maken". Eerst maar eens controleren hoe fout die neus nu stond, en dat kan eigenlijk alleen maar met een malletje. Ik ben dus begonnen met eerst de neus en romp over te trekken uit de beide tekeningen van het zijaanzicht die ik had.
Daarbij valt op dat "A" meer kromming in de onderkant van de romp heeft dan "B". Omdat het model dezelfde romponderkant heeft als het model van de F.K.49 (vlak dus) heb ik "B" als basis gekozen, en later ook nog een variant van "B" gemaakt met een vlakke bodem ("C").
Op karton geprint, uitgeknipt en langs het model gelegd.
"C" paste inderdaad het beste, maar liet ook zien dat het puntje van de neus toch wel zo'n 2 mm te laag hing, wat ook wel klopt met de afwijking van de canopy ten opzichte van de vleugel voorrand.
Dus dan maar driest de bestuurdersstoel er uit gesloopt (makkelijk dankzij superlijm) en voorzchtig de lijmnaad aan onder- en zijkanten doorgezaagd met de scheermeszaag.
Weer even wat schuren en daarna droogpassen.
Hè, dat ziet er beter uit en passen met mal "C" laat zien, dat de houding van de neus nu veel beter is. En nu kan ik ook het foute gaatje van het radiorek wegwerken. Passen met de "standaard" canopy laat ook zien dat die hoogstwaarschijnlijk gewoon bruikbaar is.
Mal "C" wordt bijgeleverd met de kit.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.