Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1029 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96 ... 103  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 maart, 2017 18:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 aug, 2012 11:51 am
Berichten: 355
hallo brouwers
vandaag 129 gehaald...nogmaar 6 weken1!>>,,. :shock:
rustig....verder mer de brouw aan de spiegel en boeg met eigen decoratie:
photo 404173

4 gaten in de boeg die zie je altijd zitten....maar zijn het nu anker gaten (of komen die elders) of de zogenaamde *spuigaten*

photo 404172

de trap iets verhoogd nu oast de mast erin :roll:
photo 404171

hoe vergaat het de andere brouwers????
brouwse+groet
mooie avond
schelvis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 maart, 2017 11:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 maart, 2015 12:18 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Bergen op Zoom
Hoi allemaal.
Ik ben weer voorzichtig aan de slag gegaan. Maar ik denk dat ik wat hulp nodig heb van Hans.
Hans, jij hebt al die stagen en andere touwwerken al gemaakt. Ik moet er nog mee beginnen. Nu kom ik er niet uit met de eerste hooftouwen van de fokkemast. In het blad 115 staan een aantal foto's op pagina 12 (nr. 24), waarin men laat zien dat het hoofdtouw om de ondermast wordt geslagen. Maar dan beginnen ze met een stuk zwart garen va 0,15 mm. Dat laatste zit me dwars. Ik kan op de foto's niet uitmaken waar dat stuk garen moet komen en hoe het geknoopt moet worden. Kun jij het mij vertellen (eventueel met een extra fotootje?). Ik hou me aanbevolen! Je moet daarmee het hoofdtouw zekeren, zeggen ze. Maar hoe?

Cisca: alle schietbuizen zijn nu geplaatst, en zoals verwacht na jouw gulle zending heb ik er een paar over. Eén extra schietbuis moest ik gebruiken, omdat in de nieuwe buizen één van achtergaten niet was uitgeboord. Dus heb ik er twee over. Als je die terug wilt hebben, hoor ik het wel. Anders kan ik misschien iemand anders er mee gelukkig maken? Stukje hout zit er al achterin en de buizen zijn antiek koperkleurig geverfd.
Groetjes, Luuk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 maart, 2017 23:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 okt, 2014 17:38 pm
Berichten: 213
Afbeelding brouwer,

Hoi Luuk fijn dat het weer beter gaat met je.

Heb het de laatste weken wat druk en geen tijd voor modelbouw, :roll: ben bezig met deel 125.

Het lijkt wel hoe dichter we bij het laatste deel komen Afbeeldingwe meer moeten doen per deel.
Ook worden de verslagen voor de website steeds langer, heb net deel 123 op de site gezet.

Wat betreft de hoofdtouwen: Afbeelding
Op de foto’s (nr. 24) op pagina 12 staat heel duidelijk hoe je de hoofdtouwen moet borgen met het zwarte garen 0,15 mm.

Gebruik de mal op foto 23 steek dan het hoofdtouw door het gat van de mars trek het iets aan maar niet te strak anders staat de mast scheef. Gebruik een klem om de twee touwen bij elkaar te houden zorg er wel voor dat het hoofdtouw onderspanning blijft staat. Bind dan een stukje zwarte garen twee of drie keer om de twee touwen heen om het te borgen doe dat zoal op foto (nr. 24) de tweede foto. Als de knoop goed zit fixeer het dan met verdunde houtlijm laat het drogen en knip aan beide kanten het te veel zwart garen af. Maak niet teveel knopen ander krijg je een grote prop met al die hoofdtouwen. Als het hoofdtouw aan bakboord zit haal dan de mal los en maak dan de talreep.
Zelf heb ik alle touwen gefixeerd met verdunde houtlijm als ze droog zijn voelen ze wat stug aan, haal ze dan een paar keer door je vinger en ze worden dan weer wat soepeler. Ook heb ik het zwarte garen vervangen door een klosje dunnere zwarte garen wat mijn vrouw gebruikte (ze was er niet blij mee) Afbeelding.
Als het eerste hoofdtouw klaar is aan bakboord maak dan op dezelfde manier het eerste hoofdtouw aan stuurboord. Doe het steeds om en om zo blijft de mast recht staan.
photo 404295 photo 404294

Foto een; de prop van hoofdtouwen
Foto twee; klem en een knoop van zwart garen doe de zelfde knoop twee of drie keer. Als het gefixeerd en droog is haal dan de klem weg.

Als je begint met de weeflijnen in deel 116, er zijn twee manieren om de weeflijnen te maken.
Manier 1: als foto 21.
Manier 2: als foto 23.
Heb gekozen voor manier 1 foto 21 was de makkelijkste manier en de snelste. De stukken garen van 0,15 heb ik niet gefixeerd (dat knoopt makkelijker) als ik er tien gedaan had, fixeerde ik ze met een klein penseeltje. Na droging knip je het teveel aan garen af en fixeer de afgeknipte punten weer.

Hoop dat het wat duidelijker is geworden voor je.
Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag.

_________________
groet; Hans.

Volg ook de brouw op mijn website http://sovereign-of-the-seas.webnode.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2017 13:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 maart, 2015 12:18 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Bergen op Zoom
Dank je wel, Hans. Dit verhaal en je foto's zijn wel een stukje duidelijker dan het boekje. Kan ik weer verder.
Ik heb ook een grote stapel boekjes liggen, want werken aan het bootwerk was niet te doen. Bovendien heb ik willens en wetens het touwwerk laten liggen, zodat ik nog bij de plekken kon komen waar de decoraties moesten komen, zoals op de snebbe en het achterschip. Ook alle korvijnagels welke op de verschansingen moesten komen zijn zo gemakkelijker te plaatsen. Maar aan alles komt een eind, Ik MOET nu verder met het touwwerk. En ik zie er tegen op als een berg... Gelukkig komen er niet meer zoveel afleveringen. Kan ik het op mijn manier en met mijn snelheid afwerken!
Oh ja. Ik kocht bij Action een grote klos zwart garen, wat inderdaad dunner is dan het spul van DeAgostini en ongelooflijk goedkoop. De woelingen van de masten en boegspriet zijn dan ook daarmee gemaakt. Vind ik ook een betere kleur, want als je op die oude schepen komt zijn het vaak woelingen van geteerd touw. En dat is zwart....
Ook de kanonnen die over het grote dek zouden moeten vuren heb ik niet geplaatst. In het echt zouden die nooit kunnen worden afgevuurd zonder rottigheid. De kanonnen heb ik natuurlijk nog wel. Reserve..

Groetjes, Luuk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 maart, 2017 14:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 08 jan, 2016 14:05 pm
Berichten: 18
Goedemiddag allemaal even en berichtje van de IJsselwerf.
Fijn dat je weer aan de slag bent Luuk , welkom in de wereld van knoopjes (allen de hoofdtouwen met de klimtouwen geschat
2200 knoopjes)ik ben bijna klaar met nr 28.
photo 404817
photo 404815


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 maart, 2017 11:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 maart, 2015 12:18 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Bergen op Zoom
2200 Knoopjes? Heremetijd, dat zijn er wel erg veel! Maar goed, er zijn natuurlijk altijd alternatieven. Zo heb ik in het verleden nooit die blokjes gemaakt met oogjes van een dun draadje metaal er omheen. Ik boorde een 0.5 mm gaatje in het uiteinde, en met behulp van een spijker maakte ik van dat draad een keurig oogje met een steeltje, hetwelk dan in het gehoorde gaatje gelijmd werd. Werkte prima. Soms moet je nog even het gaatje in het blokje weer uitboren, maar dat is gemakkelijk genoeg!

Zo zie ik dat zelfs DeAgostini een alternatieve manier geeft voor die knoopjes. Ik denk, dat ik het nog anders ga doen. Wel eerst uitproberen, maar dan wel gebruiken. Ik zit nu te denken aan een lijntje met een lusje om het hoofdtouw, druppeltje lijm erop, dan weer een lusje om het volgende hoofdtouw en een druppeltje lijm (bijv. met een tandenstoker), totdat je aan de andere kant komt. Het scheelt dan wel een heleboel gedoe met knoopjes maken.....
Ik ga het toch maar eens proberen... Kan het altijd weer stoppen! :lol:
Je bent al wel erg ver met je scheepje, Kees. Knap hoor. Ziet er goed uit!
Groetjes, Luuk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 maart, 2017 14:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 aug, 2012 11:51 am
Berichten: 355
hallo brouwers
voor de eenhoorn wanten moesten we een mal inelkaar zetten....
van verschillende maten....ik heb er een paar dubbel op deze mannier kan je in 1 keer een heel want maken, van de mal halen
en bevestigen op de boot...als iemand intresse heeft....laat me weten
op het forum van de eenhoorn kan je zien hoe het er uitziet en hoe het werkt
nog steeds last van de mallet vinger dus brouwen is er (nog) niet bij :(
brouwse+groet
mooie dag
schelvis
ps:@kees: ziet er erg goed uit petje af !!!!!!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 apr, 2017 22:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 maart, 2015 12:18 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Bergen op Zoom
photo 408787

Hoi allemaal. Zojuist (vandaag) de allerlaatste 2 afleveringen ontvangen. Toch wel met een beetje weemoed! Hoewel er hier weing is gepost de laatste tijd, vond ik het toch nodig om nog één fotootje te plaatsen, van de kont van het schip. Zoals jullie kunnen zien, heb ik een stuk ketting gebruineerd, en dat aangebracht. Ziet er beter uit, niet alleen meer naar de werkelijkheid, maar dat vezelige touwtje zou naar mijn idee een afgang zijn.
Ik weet niet wat er nu nog gaat gebeuren. Gebeurd er nog iets, of zijn jullie nog iets van plan, als de schepen af zijn of niet? Ik moet er niet aan denken om een autorit met het ding te gaan maken. Ik denk niet dat ik dat durf. En hebben jullie nog eens gedacht aan een kast voor het model, zodat het stofvrij geshowd kan worden? Ik dacht er aan om op een plank een kast van perspex te laten maken. Misschien hebben jullie andere ideeën? En misschien, als er meerdere kasten gemaakt moeten worden, kunnen we dat tegen een redelijke korting samen laten doen? Enige suggesties?
Wel nog veel achterstand, maar de laatste twee afleveringen maken me toch een beetje weemoedig. Jammer dat het over is....
Groetjes en als ik jullie niet meer spreek, ook veel plezier met het model van onze boot:

De Sovereign of the Seas!
Luuk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2017 14:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 okt, 2014 17:38 pm
Berichten: 213
Afbeelding

Hoi Luuk, het achterschip ziet er mooi uit met die ketting vraagje hoe kom je aan die ketting :?: Ben nu klaar met deel 126 en staat weer op de website ga nu verder met deel 127. Nog maar 9 delen te gaan. :lol:

Het is zeker rustig hier denk dat de meeste het te druk hebben met de zeilen en touwen, zelf zit ik ook in de touwen wereld en weet nu wat het is.Afbeelding Touwwerk is niet mijn ding het houtwerk wel, af en toe wordt ik er helemaal gek van met al die knopen en touwen. :roll: Afbeelding Dan stop ik er mee tot ik weer wat rustiger ben Afbeelding en ga dan de volgende dag weer verder, schiet niet op zo. Af en toe heb ik schade met het knopen Afbeelding en dan moet ik het weer herstellen. Elke keer stoot ik de vlagenmast op het achterdek los met me hand, heb het er nu maar afgelaten tot het touwwerk gebuurd is. Afbeelding

Heb twee weken geleden ook de laatste twee delen ontvangen.
Luuk laat de moet niet zakken door die twee laatste delen gewoon door gaan, doe ik ook tot we helemaal klaar zijn met dit prachtige schip. Afbeelding :brouw: :brouw:

Een paar foto’s van mijn vorderingen met het knopen van de touwen en zeilen. De vier zeilen van de grote mast zitten er op en het eerst zeil van de fokkenmast.
Ben van plan om alle zeilen op te rollen behalve de twee zeilen aan de boegspriet en het latijn zeil van de bezaansmast.

photo 408852

_________________
groet; Hans.

Volg ook de brouw op mijn website http://sovereign-of-the-seas.webnode.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2017 14:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 maart, 2015 12:18 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Bergen op Zoom
Hoi Hans.
Die ketting? Heel gemakkelijk. Ik had een of ander onderdeel te kort of was het kwijtgeraakt. Toen ik die aflevering nog eens aanvroeg, zat daar ook dat kettinkje weer bij. Dat goed bewaard en nu gebruikt... Kun jij ook nog doen. Je hebt ook een abonnement!
Ik zie dat je al die uitstekende paaltjes van de relingen hebt voorzien van die bolletjes. Wat ga je nu doen, wanneer je die moet gebruiken als geleide voor de mast (ra's)? Dan heb je de kralen weer nodig!
Groetjes,
Luuk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1029 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96 ... 103  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement