Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1029 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97 ... 103  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2017 16:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 okt, 2014 17:38 pm
Berichten: 213
Afbeelding

Hoi Luuk, is wel een goed idee dat deel met ketting weer te bestellen, volgens mij was het deel 96. Wouw een boek pakken en stoten met de kaft tegen de kettingen van de rusten aan nu zijn er drie kettingen gebroken. Als het lukt kan ik ook die herstellen dat bedoelde ik nauw met schade. Heb ook een aantal van die bollen er af gestoten herstel dat later wel als het touwwerk klaar is.

Die bollen zijn niet de parels die je nodig hebt voor het rak om de ra vast te makken. Maar een zakje gekleurde kralen die ongeveer dezelfde maat hebben, zaten bij een pakketje kralen rijgen voor kinderen (bij Action gekocht). Een kant met plamuur gevuld en de andere kant in een cocktailprikkers en met goudverf behandeld. Toen na droging de kraal met de open kant op het paaltje van de reling gelijmd.
photo 408950

_________________
groet; Hans.

Volg ook de brouw op mijn website http://sovereign-of-the-seas.webnode.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2017 17:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 maart, 2015 12:18 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Bergen op Zoom
Knap bedacht en uitgevoerd. Je moet er maar op komen!
L.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 apr, 2017 10:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 aug, 2012 11:51 am
Berichten: 355
hallo brouwers
vandaag deel 135 gehaald en inderdaad zoals achterop gemeld: VAARWEL BROUWERS !!!!!
dank voor alle bijdragen en tips steun etc etc etc al was het de laatste maand erg rustig :(
en krijg ik zowiezo weinig reacties....
nog steeds last van de mallet vinger dus weinig brouw....
zal t verdere verloop van de brouw plaatsen.... tot laterzsszz en behouden vaart
en wie weet komen we elkaar nog eens tegen!!!
brouwse+groet
mooie dag
jos klijn alias schelvis
ps: dank aandit forum en de moderator... 8)
het gaat u goed zon op je pad , broeders


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 apr, 2017 21:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 maart, 2015 12:18 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Bergen op Zoom
Het ga je goed, Schelvis...! Sorry, Jos... :D
Luuk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 mei, 2017 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 maart, 2015 12:18 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Bergen op Zoom
Hoi allemaal.
Ik was nog bezig met nr.116 en vond daar een vreemde fout. Denk ik. Het gaat om de spreiworst (mooie naam voor een stukkie hout van 19 mm lang....!) van de Fokkemast. In het plaatje 18 op pagina 11 zie je de af te meten afstand tot de bovenste spreiworst, in dit geval heeft dat onderdeel nr. 194 gekregen. Die afstand wordt gegeven als volgt: "150 mm boven en parallel aan de rusten."
Volgens mij heeft de schrijver daar toch echt een fout gemaakt. Als je dat afmeet, kom je ongeveer op de helft van de hoogte van het want! En niet op hoogte van pak weg 2 of 3 cm onder het kraaiennest. Als je de afstanden bekijkt van de twee andere masten, dan zie je daar dat ze de afstand meten vanaf de wantbalken! En die komen dan ook prima uit.
Ik vind het erg dom om er ook nog een witte lijn op te laten zien, die echt meet vanaf de rust!
Als je de afstand 150 mm afmeet vanaf de wantbalk, bij de Fokkemast zie je dat de bovenste wantbalk (nr. 194) opeens wel goed zit. Dus net onder de mars, waar hij hoort. Gek genoeg hebben ze dus in de foto's 19 en 20 de afstanden goed weergegeven, dus vanaf de wantbalk daar....
Jij bent al veel verder dan mij Hans. Klopt mijn verhaal? Enfin, jullie weten nu waar ik op het moment mee bezig ben. Ondertussen zijn er natuurlijk dingetjes al geïnstalleerd, zoals de entree poorten, decoraties hier en daar, de kanonsluiken, etc.
Groetjes, Luuk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 mei, 2017 19:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 okt, 2014 17:38 pm
Berichten: 213
Afbeelding brouwers,

Schelvis; mooi dat er nu een naam bij staat Jos wat jammer dat je er mee stopt, volgde je brouw altijd. Hoop dat je gauw van die mallet vinger af bent zodat je weer kan brouwen. Laat af en toe toch nog wat van je vorderingen zien was altijd leuk om het te zien vooral je eigen inzicht over het schip. Vind het ook jammer dat de andere brouwers weinig van hun vorderingen laten zien. Afbeelding In ieder geval bedankt voor alle tips en grappen veel beterschap en brouw ze nog. :brouw: :brouw:
Ben benieuwt naar het eindresultaat.

Luuk, ja je verhaal klopt het was mij ook opgevallen de maat van foto 18 in deel nr. 116. Heb ook de maat vanaf de wandbalk genomen en zo de spreiworst gemonteerd, goed opgelet.

Heb gedaan wat je voorstelde over de kettingen aan het achterschip heb nu dat deel met de kettingen binnen gekregen. Kan nu ook mijn herstelwerk maken met de kettingen en ook het achterschip voorzien van een ketting bedankt voor het idee. AfbeeldingLaat eens wat foto’s zien ben benieuwd.

Tip: Hier een tip voor je als je later met de zeilen de”vallen en kragen” moet maken. De vallen moeten door de marsen en over het ezelshoofden heen.
Het is moeilijk om de vallen door de mars te steken door de proppen van de hoofdtouwen. Nu kun je er nog goed bij, boor twee gaatjes in alle marsvloeren van 2 mm aan de voorkant van het ezelshoofd gezien vanaf de spiegel. Zo kun je later de vallen makkelijker monteren vind dat DeAgostini ook eerder daarover had moeten schrijven (jammer). Nu gaat het bij mij wel wat moeilijker met al die touwen aan de masten.
photo 409749

_________________
groet; Hans.

Volg ook de brouw op mijn website http://sovereign-of-the-seas.webnode.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 mei, 2017 23:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 maart, 2015 12:18 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Bergen op Zoom
Hoi Hans.
Hartstikke goed dat idee. Ik had mezelf al gezegd dat de vallen voor de vlaggen maar moesten vervallen. Nooit aan deze oplossing gedacht. Ga dat straks doen. Moet alle weeftouwen nog doen. Alle wanten, decoraties en groot gedeelte van de kanonsluiken zijn gemonteerd. Ik denk dat ik tenminste nog 6 maanden werk heb, aan en af. Er zit nu geen druk meer achter!
Die foto? Ik zal morgen eens kijken of ik een foto kan maken die de stand van zaken nu laat zien. Wat een goedkope kwaliteit garen is dat grijze 0.15 mm spul zeg! Het verhaart al als je er naar kijkt. Grrrr. :oops: :mrgreen:
Ik heb van Jos niet begrepen dat hij er mee ophoud. Hij zal vast wel de boot afmaken, maar heeft wat rust nodig met die vinger. Hij maakt dat schip echt wel af! Ben ik van overtuigd!
Groetjes, Luuk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 mei, 2017 10:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 maart, 2015 12:18 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Bergen op Zoom
Zoals beloofd: een drietal foto's van de scheepswerf Luuk Francken.... :lol: Oh ja, jullie weten al dat mijn heklicht 180 graden mis staat. Goed te zien hier! Ik laat het zo!

photo 409764

photo 409765


photo 409766

Groetjes, Luuk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 mei, 2017 21:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 okt, 2014 17:38 pm
Berichten: 213
Afbeelding brouwers,

Luuk, je schip ziet er mooi uit, schiet al op.
Nog even dit ik bedoelde dat Jos stopt met het forum (jammer) en niet stopt met brouwen.

Wat betreft het garen weet niet of je het al doet maar zelf fixeer ik elk draadje groot of klein met verdunde lijm. Knip het draadje op maat dompel het in de verdunde lijm en laat het drogen als het droog is, voelt het wat stug aan. Trek dan het draadje een paar keer door je vingers en het wordt wat soepeler, zo kun je het garen beter door de blokken en oogbouten rijgen.

Tip; voor je nu kun je re nog goed bij met boren, er moeten nog een aantal oogbouten op het middendek komen. Bij een van de twee luiken op het middendek daar komen nog zes oogbouten drie aan elke kant, ze zijn voor de kragen van de vallen. Te zien op foto 28 in de bouwhandleiding deel 128. Ook vier korvijnagels in de verschansing van het voorkasteel twee aan elke kant, te zien op foto 9 inde bouwhandleiding deel 128.
photo 409826

_________________
groet; Hans.

Volg ook de brouw op mijn website http://sovereign-of-the-seas.webnode.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 mei, 2017 23:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 12 maart, 2015 12:18 pm
Berichten: 280
Woonplaats: Bergen op Zoom
Dank voor de tips Hans. Doe ik morgen!
Luuk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1029 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97 ... 103  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement