Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1029 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 103  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2014 20:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 04 apr, 2013 21:23 pm
Berichten: 144
Veel ouwe bekenden op dit nieuwe forum. leuk initiatief Schelvis. En aangezien ik nu ook weer ga bouwen aan de SoS sluit ik me natuurlijk graag weer bij jullie aan.
Omdat ik even klaar was met het gepriegel aan de tuigage van de kannonnen bij mijn "Eenhoorn", heb ik me afgelopen week geworpen op de barkas van de SoS. Dat is eigenlijk een klein bouwpakketje op zich. Op zich niet al te moeilijk, zelfs voor mij niet. De spanten in de uitsparingen van de grondplank lijmen was een peuleschil. Beplanken was, zoals bijna altijd, nog best wel een ding.
Maar uiteindelijk is dat ook gelukt, ben op tijd beginnen te verjongen.
Om de planken tegen de spanten te houden terwijl de lijm droogde, heb ik gebruik gemaakt van heel kleine wasknijpertjes, zoals die wel gebruikt worden om kerstkaarten aan op te hangen aan een lint. Ik heb er stiekempies een stuk of wat tussenweg gesnaaid voor het goede doel, zie ook de foto.

Afbeelding

Het uiteindelijke resultaat van de beplanking vond ik wat tegenvallen, zie foto:

Afbeelding

Dus heb ik besloten om een tweede beplanking aan te brengen, zie foto:

Afbeelding

Wat voor mijn gevoel een stuk beter uitpakte, zie foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het plaatsen van de kiel en het schilderen zijn het beste te doen met de barkas nog op zijn houder. dan heb je heel goed grip. Omdat de romp iets groter was geworden door die 2e beplankingslaag paste de kiel niet goed meer en die brak dan ook onder een te hoge spanning. Maar dat was met een stukje restmateriaal uit de mal snel verholpen.
Om de barkas met een zaag los te gaan halen van de bouwplank ging me wat te ver. Ik zag mezelf al staan met de trieste restanten van een fijn geknepen barkas in de handen. Met mijn dremel, voorzien van een slijpschijf, heb ik alle verbindingen stuk voor stuk doorgeslepen. Voor mij een stuk controleerbaarder, en je hoeft veel minder kracht te zetten.
Tot zover mijn eerste bijdrage aan dit Sovereign forum, nu eerst weer naar de kanonnen van de "Eenhoorn".


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 nov, 2014 11:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 aug, 2012 11:51 am
Berichten: 355
hallo brouwers
dank voor je 1e prachtige bijdrage, Viking :brouw:
ik heb tzelfde euvel met de barkas, doordat mijn spanten (zie foto) iets naar achteren hellen, past mijn kiel niet...
en vind ik 1 beplanking n beetje dun...dus ga ik ook voor de 2e beplanking, en zal de kiel moeten aanpassen 8)
ik heb de kiel in de eenhoorn (niet eenhoren :lol: ) buigmal gezet om m een beetje op te rekken...kijken
of dat werkt.
vandaag deel 10 aanschaffen en lekker verder brouwen
brouwse+groet
mooie dag
schelvis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 nov, 2014 23:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 okt, 2014 17:38 pm
Berichten: 213
Hallo brouwers
Ziet er mooi uit viking snap alleen niet hoe je uitkwam met de beplanking van de eerste laag met die gaten er in, om een 2e laag beplanking aan te brengen was een goede keus maar een hoop werk.
Knijpers handig ga ik de volgende keer ook proberen.
Zal een beetje uitleggen hoe ik het heb gedaan.
Met de beplanking had ik een groot probleem met de droging van de lijm kon het niet goed vast zetten.
Werd knettergek :mrgreen: van die latjes sprongen alle kanten op (had nog geen idee van je kleine knijpertjes) de hele boel gesloopt latten schoongemaakt en opnieuw begonnen maar dan anders.
Heb een soldeerbout gepakt, een latje een beetje op maat gemaakt en het puntje van het latje op de soldeerbout een klein beetje verwarmd zodat ik het in model kon buigen.
Zo had ik een klein recht latje met aan het begin een kleine bochtje er in, de ronding van de soldeerbout was er ideaal voor.
De punt vast gezet met secondelijm even vasthouden en vast als een huis toen de lat naar de spiegel vast gezet dat ging perfect. :brouw:
De gelijmde lat midden op de voorsteven afgesneden en ook bij de spiegel, op die manier de onderste twee latjes gedaan toen de bovenste twee zie foto’s die ik eerder op het forum heb gezet. Daarna ingevuld om en om van boven dan naar beneden en zo verder tot alles ingevuld was.
Ben van plan als ik de mal doorzaag (niet met een belachelijk grove zaag) maar net als jij met een slijpschijf.
Dan de binnenkant van de spanten extra te lijmen met houtlijm, volgens mij is secondelijm te hart (maar wel makkelijk), de boot op de mal schilderen is ook een goed idee heb ik ook gedaan.
De kiel heb ik nog niet geplaatst om dat de kiel iets moet uitsteken aan de bovenkant bij de voorsteven, doe ik later.
Deze week ga ik de mal doorzagen.
Deel 9 is nu ook gereed heb ook alle spanten vast gelijmd behalve de galerijsteun volgen mij komt er nog een spant voor, ook alle verstevigingen aan gebracht vandaag deel 10 gehaald en dan verder brouwen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Brouwse+groet :brouw:
Hans

_________________
groet; Hans.

Volg ook de brouw op mijn website http://sovereign-of-the-seas.webnode.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2014 0:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 04 apr, 2013 21:23 pm
Berichten: 144
Hallo Hans,

die gaten in de eerste beplankingslaag ontstonden nadat ik nogal fanatiek aan het schuren was geweest. Het hout werd op sommige plekken zo dun dat het spontaan tussen twee spanten in weg begon te buigen. Heel kleine druk was genoeg om dan een deel van een plank af te laten breken. Zo is dat gat wat je op een van de foto's ziet ook ontstaan. Dat was uiteindelijk vast wel weer gemakkelijk op te vullen geweest met een ander stukje hout, maar ik heb toch maar voor een tweede beplankingslaag gekozen. Ik heb na de tweede beplankingslaag twee lagen zijdematte blanke lak aangebracht. Ik vind het altijd erg jammer om een beplankingslaag te verstoppen onder een laag dekkende verf, waardoor uiteindelijk geen plank meer is te zien. Dan kan je net zo goed een plastic bootje gaan schilderen, wel zo gemakkelijk. Ook de beplanking van mijn Eenhoorn heb ik slechts licht in de verf gezet, en als het even kan zal ik het met de SoS net zo gaan doen. De barkas laat ik ook verder in de natuurlijke houtkleuren. Dus alleen maar lak, verder niets.
Een tweede beplankingslaag aanbrengen is denk ik altijd een goede keus wanneer je het beplanken nog niet zo goed beheerst. Geeft veel ruimte om op een nette en onopvallende manier de ingeslopen foutjes tijdens de eerste beplanking weg te werken met vulmiddel.
Die tweede beplankingslaag is erg gemakkelijk aan te brengen met bisontix. Beide delen insmeren, zo'n 10 minuten laten drogen en op elkaar drukken. Zit muurvast. Nadeel is misschien dat je niet meer kunt corrigeren. Het is daarom wel zaak om voor het lijmen je plank "droog" te passen. Is die passing perfect, dan kan je gaan lijmen. Ik lijm steeds plank voor plank, om en om, dan links, dan rechts enz..
Groet,
Haijo.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2014 13:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 aug, 2012 11:51 am
Berichten: 355
hallo brouwers
@hans: tip: als je de houtjes eerst nat maakt, onder de kraan, en dan om iets ronds heenbuigen (een fles of zo ...), of een mal maken,
dan zijn ze beter te plaatsen.
ik plak de latjes met behangerstape en houtlijm, ook latje voor latje, neemt wel meer tijd in beslag,...en ga net zoals Viking meer
voor de houtnerf/kleur
eerst de latjes verjongen en dan pas buigen :idea:
je barkas ziet er wel strak uit...
brouwse+groet
mooie dag
schelvis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 nov, 2014 12:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:52 pm
Berichten: 150
Zo te lezen is tijd ook jullie "probleem"
Die plankjes kosten veel tijd en dat is iets waar ik (met een nieuwe baan) niet veel meer van heb.
Erick is druk in de weer geweest met basla hout en schuren. Het resultaat mag er wezen maar mijn hemel wat een stof bende krijg je er van :lol:

Zelf heb ik stukjes bals gebruikt om de spanten van het roeibootje op de plaats te houden zodat ik ze lichtjes in vorm kon schuren. Volgende stap is de beplanking.... kijk er nu al naar uit :roll:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 nov, 2014 12:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 okt, 2014 17:38 pm
Berichten: 213
Hallo brouwers
Bedankt voor de tips zal ze zeker gebruiken.
Lekker bezig met het opvullen lijkt me beter dan wat ik heb gedaan met pur.
Schelvis: Vraagje zag op het forum van de eenhoorn :oops: :oops: een foto van je op je werf lag er een rond ding waar je latjes mee buigt kun je een foto plaatsen of heb je daar octrooi :lol: op, lijk me handig die mal?
Viking: Schilderen of lakken is een smaak. : :D
Persoonlijk vind ik een witte onderkant mooi de bedoeling was om het wit te beitsen dan zie je wel de latten zitten.
Maar dat was niet meer mogelijk omdat de onderkant geheel in teak was gelakt, beginners foutje :lol: vandaar de witte verf, kon het er ook niet afschuren zoals je weet zijn de planken dun.
Om er nieuwe planken er op te plakken gaat me een beetje te ver, was al blij dat het de eerste keer goed gelukt was. (geen latten van andere boten)
Hoewel je uitleg goed was misschien een andere keer bedankt (begrijp nu ook je gaatjes).
De barkas van de mal slijpen ging goed zoals je zij.

Foto’s van mijn vorderingen tot en met deel 9.
Afbeelding
De mal heeft ze werk goed gedaan alle spanten staan recht en haaks en alles is gelijmd behalve de galerijsteun, volgens mij komt er nog een spant voor.
AfbeeldingAfbeelding
Ook heb ik drie latjes gemaakt die moeten de dekken voorstellen zo kon ik bekijken of de dekken vlak op de spanten liggen, ik heb wel de indruk dat het achterdek iets oploopt kan dat kloppen.
Ook zijn alle verstevigingbalkjes geplaatst, op de lassen van de spanten is ook verstevigingen aan gebracht.
Afbeelding
Voor de masten heb ik twee stokjes gemaakt die er goed en stevig in passen, zo kon ik de spant goed haaks vast lijmen, de stokjes zijn er ook voor om te kijken of straks de gaatjes in de dekken kloppen.
Ook met deel 10 bezig de “snebbe” ben benieuwd naar de dekken in deel 11!!
Ben er wel erachter gekomen dat je veel mallen moet maken.

Brouwse+groet
Mooie dag
Hans

_________________
groet; Hans.

Volg ook de brouw op mijn website http://sovereign-of-the-seas.webnode.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 nov, 2014 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 04 apr, 2013 21:23 pm
Berichten: 144
Hallo Hans,
Dat is wel slim gevonden, zo met die stokken de mastverstevigingen al vast goed recht inpassen.
Voor wat betreft het aanbrengen van een tweede beplankingslaag, die is een stuk eenvoudiger aan te brengen als de eerste laag. Al mijn tot nu toe gebouwde schepen ( dat waren er maar twee hoor) waren van een dubbele beplankingslaag voorzien. En het kan maar zo zijn dat ik ook bij de SoS extra lindehouten latjes ga aanschaffen om daarmee dan een eerste beplankingslaag te realiseren. Maar dat moet ik nog even bekijken.
Ach, en dat verven, of juist niet verven, dat is inderdaad een persoonlijke afweging. Het mooie is dat aan het einde van de rit bijna alle gebouwde schepen altijd wel ergens verschillend zullen zijn. Ieder voegt zijn of haar persoonlijke tintje er aan toe.
Mijn spanten wil ik eigenlijk gaan afschuinen voordat ze op de kiel zijn gelijmd. Dat lijkt me een stuk gemakkelijker toe, waarbij natuurlijk de spant wel regelmatig even op de kiel gepast moet worden en met een latje dan de schuining gecontroleerd.
Pas bij het beplanken overigens op met het gebruik van spijkertjes. Bij het schuren van de romp kunnen daarbij rare deuken in het hout ontstaan omdat de spijkerkopjes minder snel wegschuren dan het hout. Ik gebruik zelf toch liever houtlijm en wat geduld. Sommige mensen duwen de spijker niet helemaal in het hout, zodat die later gemakkelijk weer te verwijderen is nadat de houtlijm is gedroogd. Maar dan blijven er uiteindelijk wel kleine gaatjes achter in de plank.
Allemaal veel succes toegewenst,
Haijo.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 nov, 2014 22:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:52 pm
Berichten: 150
Hoi viking,

Super bedankt voor de tip van de mini knijpertje.
Heb meteen een zakje gekocht (gelukkig zitten we in het juiste seizoen :lol: )
3e latje van de beplanking zit er nu op, mooi op de plaats gehouden door een rijtje knijper soldaatjes.

Cisca.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 nov, 2014 13:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 aug, 2012 11:51 am
Berichten: 355
hallo brouwers
@hans: die mal is van de eenhoorn brouw, maar ik heb m zelf uitgebreid..(naar voorbeeld van anderen..)
ik zal een kopie maken van de montage gids no. 38 van de eenhoorn hierin staat de mal helemaal beschreven en met foto s....
kun jij m na maken, dat lukt je wel :brouw:
ik zal een pb (persoonlijk bericht) sturen voor je adres...(naast het kopje inloggen..nieuwe beichten)
morgen de eerste dekken...
brouwse+groet
mooie dag
schelvis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1029 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 103  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement