Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 4:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1941 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 195  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2012 18:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 apr, 2011 15:22 pm
Berichten: 77
Woonplaats: Baarle-Nassau
Oké, Rene.
Dit maakt een hoop duidelijk.
Ik liet mij even gaan door historische waarden :)
Inderdaad is dat op dit schip niet van toepassing.
Overigens Jacob, het blijft een leuk model hoor 8) en wil ook even kwijt dat je héél netjes bouwt :brouw:

_________________
Het is niet dat we te weinig tijd hebben, maar teveel tijd die we niet gebruiken (Seneca)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2012 19:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 19:58 pm
Berichten: 235
Germt schreef:
Oké, Rene.
Dit maakt een hoop duidelijk.
Ik liet mij even gaan door historische waarden :)
Inderdaad is dat op dit schip niet van toepassing.
Overigens Jacob, het blijft een leuk model hoor 8) en wil ook even kwijt dat je héél netjes bouwt :brouw:


Hartelijk dank voor het compliment hoor.
Ik ben niet zo'n ervaren brouwer maar als ik
brouw dan vind ik het ook heel leuk om te doen.
Zie dit dan ook als een leer proces om hierna de Hermione te voltooien.
De bb van De Eenhoorn is heel duidelijk dus dat maakt het ook wat makkelijker.
Gr. Jacob.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 mei, 2012 20:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 19:58 pm
Berichten: 235
René R schreef:
Terechte opmerkingen betreffende de beplanking van de dekken.

Maar let wel op: het betreft hier wel een gestileerde voorstelling van de oude driemaster.
Getekend in de klare lijn van Hergé.
Dat is de bedoeling er achter, net als de strakke beelden die uitgegeven worden. Zo heb ik het beeld
waar Kuifje uit een grote Chinese pot stapt. Mijn partner uit China vindt die pot (een getrouwe versie
van de pot die Hergé tekende in het boek De Blauwe Lotus) helemaal niks, zeg maar. Er wordt nauwelijks
begrepen dat het hier om een gestileerde versie van een Chinese pot gaat, niet om een exacte weergave.
Hergé bezat de kunst van het weg laten en toch een complete indruk te geven. Zo tekende hij ook geen
schaduwen (tenzij het functioneel was) en dat was zijn hommage aan de Chinese prentkunst.
Het gaat dus niet om een gedetailleerde historische weergave van een dergelijke schip.
In principe is het een fantasieschip.
Aan de andere kant zijn er enkele tekeningen (ik meen vier waaronder de grote met het gevecht
op het dek, maar ook enkele met het gevecht in het ruim) waar Hergé een paar kopse aansluitingen
van de dek-beplanking tekende. Kortom, hij tekende ze hoofdzakelijk niet.
Als het model gereed is zal de huid-beplanking van het schip ook niet zichtbaar zijn, want die
tekende Hergé al helemaal niet. Daarnaast gaat het om een kopie van de drie scheepsmodellen
in het boek, niet om een direct naar het originele schip verwezen model.
Omdat het model aan de buitenkant geheel glad is, zal daar de truc liggen om het model van een
huid te voorzien die voor iedereen boven de acht jaar (volgens de promotie) eenvoudig te maken is.
Het zal zeker niet de gedetailleerde beplanking zijn die ik in andere reportages op dit forum zie.
Dat is professioneel en moeilijk werk en bij De Eenhoorn geheel niet aan de orde. Ik vermoed dat de
zijkanten van de spanten helemaal niet schuin afgeschuurd hoeven te worden, zoals iemand opperde.
Ik zie het meer als een (uitvoeriger) plastic model met kant en klaar onderdelen die in elkaar gezet
worden. Alleen is het plastic dan andere materialen, hout (nauwelijks hout te noemen) en résine.
Het model krijgt ook geen zeilen (en de tuigage daarvan) omdat de modellen in het boek die ook niet
hebben.

Zeer fraaie foto registraties zijn hier te zien! TOP!

Vriendelijke groet
René


Beter had ik het niet kunnen verwoorden René.
Bedankt.
Ik ben ook zeer benieuwd hoe de beplanking of de huid
van de romp in zijn werk zal gaan?
vriendelijke groet,
Jacob


Laatst bijgewerkt door Jacob op vr 11 mei, 2012 21:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 mei, 2012 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 19:58 pm
Berichten: 235
Vandaag deel 10 t/m 13 ontvangen.
Dus kan weer even vooruit.
Zie nu in de bb dat er dus op het bovendek wel een plank systeem moet worden
gehanteerd.
Foto's volgen...
Veel Brouw plezier allemaal!!
Gr. Jacob. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2012 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 11 mei, 2012 18:34 pm
Berichten: 548
Hallo,Eenhoornbrouwers, ik ben nieuw op het forum en volg al enige tijd dit topic over de Eenhoorn. Ook ik ben bezig met dit scheepje en ben wel tegen enkele problemen opgelopen.
De eerste delen waren moeilijk in elkaar te zetten omdat het materiaal te veel klemde. Op de montage-film zie je hoe de bouwer de spanten met de hand heel gemakkelijk in de sleuven van de kiel laat glijden hetgeen met de delen die ik ter beschikking had werkelijk niet lukte. Het allereerste deel aan de achterzijde dat schuin staat moest ik er met geweld inslaan. Zo verging het ook met de volgende spanten. Gelukkig had ik een platte vijl die 4,2 mm dik is aan het voorste deel gelijdelijk oplopend naar 5,3 mm in het midden deel van de vijl. Hiermede kon ik de volgende spanten en kielsleuven door de vijl voorzichtig op en neer te wrikken iets wijder maken zodat spanten zonder wringen in elkaar pasten. Alles t/m pakket 9 zit nu in elkaar. Helaas gebeurde er weer iets dat gerepareerd moet worden. Door een onverhoedse beweging van een huisgenoot braken er 3 van de 4 toppen af van spanten 12 en 13. In de afgebroken stukjes zitten de sleuven voor de lange stroken ( pakket nr 12) waartussen de geschutspoorten komen te zitten van het bovenste dek. De afgebroken stukjes durf ik nog niet te lijmen omdat het te lijmen breukvlak enorm klein is ( 5x1,5 mm) en ook de stand is belangrijk omdat die lange stroken goed moeten passen. Het onderste deel geeft aan de binnenzijde de stand aan die niet haaks is maar onder een iets scherpere hoek staat. Ik heb inmiddels vier 5 mm brede en 2 mm dikke houten strookjes gemaakt van ijslolly houtjes ( beukenhout als ik het goed zie) die ik als versteviging wil vastlijmen aan de binnenzijde van de opstaande spanten incl. die ene die nog niet afgebroken is. Dan is de juiste schuine stand gewaarborgd en breuk is dan uitgesloten. Hiervoor wil ik dan 2 componentenlijm gebruiken. De enige konsekwentie is dat ik het bovendek waar het in de spanten past 2 mm zal moeten uitdiepen. Vraag is:Tot hoe hoog zal ik die verstevigings stukjes plakken? Er blijven 4 topjes van ongeveer 8 mm uitsteken boven de bovenste stroken waar tussen de bovenste geschutspoorten zitten. Weet iemand of de grotere dikte dáár ( de bovenste 8mm) later tijdens de bouw problemen kan geven?
Zo, nu maar beginnen aan het bovendek waar de "planken" wél versprongen moeten worden vastgelijmd in stukjes van 45 mm.

Gr,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 mei, 2012 22:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 19:58 pm
Berichten: 235
Inderdaad had ik ook wel wat problemen met het plaatsen
van enkele spanten.
Maar na wat licht vijl werk onder andere goed verwijderen
van de bevestigings resten kon ik de planken vrij makkelijk
monteren.
Ik heb geen idee of die versteviging van de toppen op die spanten
later een belemmering zullen geven??
Ik hoop iemand anders???
Woutergubbels plaatste deze link in " referenties ter zee".
Zijn inmiddels weer nieuwe foto's bij geplaatst.
http://www.flickr.com/photos/hayes69/se ... 453214293/
Kunnen we een beetje vooruit kijken..
Gr. Jacob.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 mei, 2012 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 11 mei, 2012 18:34 pm
Berichten: 548
Hartelijk dank voor het antwoord, Jacob. Helaas is er op die link ook niet te zien wat er op of aan die 4 uitstekende spanten wordt geplaatst. Ook op de foto van het kant en klare model kan ik niet zien waarom die 4 spantdelen boven de rest uitsteken.
Het lijkt op die foto's trouwens dat de bouwer (van die link) het bovenste dek heeft gelijmd met hele stroken ipv zoals wordt aangegeven in de montagegids met strookjes van 45 mm die dan met sprongetjes van 15 mm worden geplaatst om een realistische dek te verkijgen. Bij plaatje 4 wordt trouwens een foute lengte van die latjes opgegeven. Er staat 15 mm ipv 45 mm. Ieder latje moet in 5 stukjes van ieder 45 mm worden gesneden en dan blijft er nog 1 stukje over van 23 mm.
Zou het nog nut hebben om het inwendige van de romp geheel te vernissen ? Als de dekken erop zitten gelijmd en de romp dicht is kan je er nooit meer bijkomen.
Nou, ik zie wel. Ik ga nu die stroken dekplanken afsnijden en het dek lijmen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2012 12:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 mei, 2012 11:16 am
Berichten: 14
Hallo collega-brouwers van 'De Eenhoorn',

Ik ben nieuw op dit forum en net als jullie recentelijk gestart met de bouw van 'De Eenhoorn' en ik moet zeggen tot op heden met erg veel plezier. Ik heb tot op heden deel 1 t/m 6 in elkaar zitten en ben volop bezig met deel 7 + 8 (=geschutspoorten). Ik heb net als 'Popeye' veel geweld moeten gebruiken om de spanten op de juiste plaats te krijgen, maar uiteindelijk toch allemaal gelukt zonder al te veel schade. Ik heb nog wel spant 23 een keer losgehaald en opnieuw gemonteerd omdat ik op een franstalig forum een bericht had gelezen van iemand die dat spant ook te hoog had zitten en daardoor op een later moment in de problemen kwam met aansluitingen die niet helemaal klopte. Ook wat betreft het afbreken van toppen van spant 12 en 13 kan ik 'Popeye' een hand geven, maar in mijn geval brak ik ze zelf af in een onbewaakt ogenblik (ik heb op hetzelfde franstalige forum een foto gevonden hoe e.e.a. op een later moment komt te zitten, ik zal deze proberen toe te voegen misschien heeft iemand er wat aan). Ik ben trouwens ook begonnen met het verven van de onderdelen in deel 7 + 8 (=rood). In Frankrijk, waar ze al een stuk verder zijn, wordt hiervoor RAL3017 of Humbrol 73 of Revell 32183 geadviseerd. Dit is een soort rose (vind ik niet zo mooi) heb dus zelf een rood gezocht en volgens mij ook gevonden.

Afbeelding
bovenstaande foto afkomstig van: www.modelisme.com

MVG


John


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2012 14:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 01 mei, 2012 19:27 pm
Berichten: 137
Mooie foto, zeg. Op deze foto zie ik dat de geschutspoorten nog niet geschilderd zijn maar op de foto's van de flick-link wel. Is het al verstandig om ze te schilderen of moeten ze later geschilderd worden of wordt dat aangegeven in de bijbehorende delen ?

Erwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2012 19:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 apr, 2012 9:40 am
Berichten: 9
Ik denk dat het niet geschilderd hoeft te worden want als je de foto van het schip ziet die klaar is zie je alleen de Geschutspoorten. en die zul je wel moeten schilderen. Maar dat zal wel een keer aangegeven staan.

Peter Hermans


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1941 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 195  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement