Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 5:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1941 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 195  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2012 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 11 mei, 2012 18:34 pm
Berichten: 548
Hallo John,
Ik dacht dat ik de enige was die problemen had met de eerste spanten maar ik lees dat dit niet zo is. Latere paketten pasten veel beter.Het is soms een kwestie van 0,1 mm meer of minder dat ervoor zorgt dat delen niet lekker passen.
Op die prachtige foto van een verder gevorderde bouw van de Eenhoorn lijkt het erop dat de binnenzijden van die bewuste uitstekende spantdelen alleen maar aan de buitenzijde worden gebruikt voor het vastlijmen van de aflopende brugdelen.
Zo, ook jij hebt enkele afgebroken toppen van die 2 spanten! Het is ook enorm zwak.
Ik heb inmiddels 2 passtukken/hulpstukken gemaakt om de "schuinte"van de afgebroken spant te bepalen wanneer die worden vastgelijmd. Die gebruik is tzt dan als tijdelijke steun. Je kan de hoek natekenen van de overgebleven platen hardboard waaruit spanten 12 en 13 zijn gesneden.
Ik vraag mij wel af wat er gebruikt wordt om de openingen tussen de kanonsluiken te dichten. Misschien wordt dit ook aan de binnenzijde gedaan op het bovenste dek en als die 4 spanten verdikt zijn dan zit je in de penairie. Heb jij al een plannetje hoe je die afgebroken toppen weer vastzet? De onderste rand die in de lengte komt te zitten ( pakket 12) wordt iig verlijmd met het laatste stompje en dat afgebroken deeltje kan dan weer op die lengtestrip worden vastgezet. Voorlopig doe ik er nog niets mee.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2012 19:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 01 mei, 2012 19:27 pm
Berichten: 137
Ik heb de aangegeven kleuren bekeken, maar geen van allen is echt scharlaken rood. Terwijl Humbrol wel een kleur heeft genaamd Skarled (=scharlaken). Dit vind ik de mooiste kleur. Het is een matte verf nr. 60.

Erwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2012 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 19:58 pm
Berichten: 235
John H. schreef:
Hallo collega-brouwers van 'De Eenhoorn',

Ik ben nieuw op dit forum en net als jullie recentelijk gestart met de bouw van 'De Eenhoorn' en ik moet zeggen tot op heden met erg veel plezier. Ik heb tot op heden deel 1 t/m 6 in elkaar zitten en ben volop bezig met deel 7 + 8 (=geschutspoorten). Ik heb net als 'Popeye' veel geweld moeten gebruiken om de spanten op de juiste plaats te krijgen, maar uiteindelijk toch allemaal gelukt zonder al te veel schade. Ik heb nog wel spant 23 een keer losgehaald en opnieuw gemonteerd omdat ik op een franstalig forum een bericht had gelezen van iemand die dat spant ook te hoog had zitten en daardoor op een later moment in de problemen kwam met aansluitingen die niet helemaal klopte. Ook wat betreft het afbreken van toppen van spant 12 en 13 kan ik 'Popeye' een hand geven, maar in mijn geval brak ik ze zelf af in een onbewaakt ogenblik (ik heb op hetzelfde franstalige forum een foto gevonden hoe e.e.a. op een later moment komt te zitten, ik zal deze proberen toe te voegen misschien heeft iemand er wat aan). Ik ben trouwens ook begonnen met het verven van de onderdelen in deel 7 + 8 (=rood). In Frankrijk, waar ze al een stuk verder zijn, wordt hiervoor RAL3017 of Humbrol 73 of Revell 32183 geadviseerd. Dit is een soort rose (vind ik niet zo mooi) heb dus zelf een rood gezocht en volgens mij ook gevonden.

MVG
John


Inderdaad vreemde kleuren
Afbeelding
Humbrol 73
Afbeelding
Revel 32183
Afbeelding
Ral 3017
Leuk al die reacties op dit topic, hehehe.
Vindt die rode kleur van jouw mooier John! Welke is dat?
Ik zit er aan te denken om de omlijsting van de geschutspoorten ook eerst te verven (Rood)
en dan de vierkante vlakjes waar de kanonnen in komen te zitten (zwart)voor ze te monteren
ziet er dan toch strakker uit.
Als straks de geschutspoorten op de romp zijn gelijmd lijkt me het toch een stuk lastiger
om dit te doen.
Heb je nog tips om MDF te verven het heeft een grote zuigende werking??
Veel brouw plezier!!
Jacob.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2012 20:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 19:58 pm
Berichten: 235
erwin roorda schreef:
Ik heb de aangegeven kleuren bekeken, maar geen van allen is echt scharlaken rood. Terwijl Humbrol wel een kleur heeft genaamd Skarled (=scharlaken). Dit vind ik de mooiste kleur. Het is een matte verf nr. 60.

Erwin


Die is inderdaad veel mooier.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 mei, 2012 20:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 maart, 2012 15:05 pm
Berichten: 25
Prachtige reacties en zeer interessant.

Toch vraag ik me af of er heren zijn die het boek er bij houden.

Het goede nieuws is dat de binnenzijdes van de geschutpoorten inderdaad rood zijn.
Het slechte nieuws is dat het rood van het schip NIETS te maken heeft met Scharlaken Rood.
De tekeningen bekijkend is het rood van het schip een beetje gedempt rood en niet te
fel rood. RAL 3017 komt er nog het dichtst bij, die van Revell (73) en Humbrol (32183) zijn echt
niet de juiste; veel te donker. Ook het 'Skarled Red' van Humbrol; die is weer véél te fel rood.
Zoals gezegd géén scharlaken rood. Hergé gebruikte voor materialen op de achtergrond
zelden al te felle kleuren, in ieder geval niet in 'Het geheim van De Eenhoorn'. Bij dichtbij scenes
op het schip wordt het rood zelfs behoorlijk bescheiden en bijna gedimd rood met bruine zweem.
Hierbij maakte hij bewust gebruik van het effect dat kleuren in een groter vlak altijd lichter lijken
dan dezelfde kleur in een kleiner vlak. Hij was niet voor niets een 'grootmeester'.
Als Scharlaken Rackham zelf in het verhaal in beeld komt is het meteen duidelijk: zijn kleding
steekt felrood af tegen bijvoorbeeld het rood van het schip.
De Eenhoorn had niets met Scharlaken Rackham te maken, maar was het schip van de voorvader
van kapitein Haddock: Francois Hadoque. De Eenhoorn werd aangevallen door Rackham en omdat
zijn eigen schip zonk stapte hij met zijn bemanning over op het schip van Hadoque, met zijn buit
van eerdere veroveringen. Vandaar dat het volgende boek ook 'De schat van Scharlaken Rackham'
heet. Hadoque had de schat ingepikt van Rackham, voor hij het schip verliet en liet ontploffen.
Uiteraard werd dit in deel één niet verteld, omdat het de clou van deel twee is.

Scharlaken rood heeft dus niets met de Eenhoorn te maken.

Vriendelijke groet
René


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 11 mei, 2012 18:34 pm
Berichten: 548
Jacob schreef:
erwin roorda schreef:
Ik heb de aangegeven kleuren bekeken, maar geen van allen is echt scharlaken rood. Terwijl Humbrol wel een kleur heeft genaamd Skarled (=scharlaken). Dit vind ik de mooiste kleur. Het is een matte verf nr. 60.

Erwin


Die is inderdaad veel mooier.
Afbeelding


Ik vraag mij af of er nu matte, halfmatte of glansverf gebruikt moet worden. Halfmat lijkt mij het mooiste.
Zou het nog nut hebben om het inwendige met vernis te bedekken? Indien het schip later in een vochtige ruimte terecht zou komen kan een extra vernis laag wellicht dat board beschermen tegen opbollen of vervormen als het vocht opneemt.
Nog een vraagje: Moeten de kanonspoorten geheel rood worden geverfd of alleen de zijkanten ?
Ik zag n.l. ergens dat de achterzijde van de onderste kanonspoorten zwart was en de zijkanten rood. Dat is een moeilijke klus om alles netjes en strak te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 14:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 maart, 2012 15:05 pm
Berichten: 25
Bij het model in het filmpje is de binnenkant van de luiken rood geschilderd,
hetgeen wel gebruikelijk was bij dergelijke oorlogsschepen. Op één tekening
is te zien dat de randen van de geschutgaten rood zijn, maar de binnenwanden
van het schip niet.
Overigens zijn bij het model de achterkanten waar de kanonlopen tegenaan
gelijmd worden ook rood geschilderd en niet zwart. Kennelijk om het niet te
lastig te maken voor de 'onervaren' bouwers.
In het boek is dit allemaal totaal niet te zien en zijn de luiken bij de drie
modellen gesloten.

Afbeelding

Groet
René


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 11 mei, 2012 18:34 pm
Berichten: 548
Het lijkt mij inderdaad het gemakkelijkst om die kanonsluiken geheel rood te verven zoals die 2 luiken aan de hekzijde. Om zulke kleine vlakken met een zwarte achterzijde en rode zijkanten te verven lijkt mij een moeilijk karwei. Je zou dan een heel puntige stevige kleine penseel moeten gebruiken om een rechte lijn tussen de zwarte achterzijde en rode zijkanten te kunnen schilderen. Verder heb ik geen idee hoe de verf dekt op dat mdf board. Ik vermoed dat het zeker 2x geverfd moet worden voor een vlekkeloos egaal effekt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 apr, 2011 15:22 pm
Berichten: 77
Woonplaats: Baarle-Nassau
Tja, de kleur rood blijft moeilijk :)
Voor dit schip is het al helemaal lastig omdat men de ideeën van de schrijver aanhoud (Hergé)
Het rood wat historisch gezien gebruikt wordt op deze schepen is nagenoeg niet te vinden.
Dat is volgens de kenners "Kraplak" Er is een kleur die echter wél heel vaak gebruikt wordt om in de buurt te komen en dat is Humbrol enamel Satin 174, lijkt wat fel, maar op hout valt dat erg mee.

_________________
Het is niet dat we te weinig tijd hebben, maar teveel tijd die we niet gebruiken (Seneca)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 mei, 2012 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 11 mei, 2012 18:34 pm
Berichten: 548
Het lijkt mij toch het beste om verfproeven te nemen op het materiaal om te zien hoe het "kleurt" na 2 lagen. De Eenhoorn is dan wel een fantasieschip maar de afwerking kan het schip heel mooi maken of verpesten. Rafelige en onzuivere verfrandjes zien er niet mooi uit en dan wordt het knoeiwerk.
Verder vraag ik mij af of de kanonspoorten moeten worden bijgewerkt met b.v. kneedbaar hout o.i.d. om de naden tussen de delen weg te werken. Eerst zal het wel schuurwerk worden om alles vlak te krijgen en pas daarna eventuele naden dichten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1941 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 195  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement