tsjopper bob schreef:
Jan
Ik heb mijn Preiser-mannetjes voor rondom de Higgins boot besteld bij de treinen-passage in Leeuwarden. Ik kon ze binnen een paar weken ophalen.
Ik heb gevonden wat ik zocht en warempel in Rotterdam. De wonderen zijn de wereld nog niet helemaal uit. Maar ik hou Leeuwarden paraat in mijn lijst mogelijke leveranciers, dus dank.
Wolf73 schreef:
Mooi Jan....zelf op 1/200 is het een behoorlijke boot. Met die verlichting gaat het goedkomen denk ik zo maar, gezien je Star Trek MedEvac shuttle. Zeer benieuwd naar de bouw.
Cheerz
Barry
Tx, ik ga mijn best doen om er weer wat leuks van te maken. De boot is 23 cm lang. Toch lukte het me niet om de Pi Pico erin te krijgen, zodanig dat ik de usb-poort nog kon gebruiken. De oplossing is dat de Pi in de standaard komt en er dus een bos draden van de standaard naar de boot zal moeten lopen. Iets meer gedoe, maar het gaat ook wel weer lukken.
markie schreef:
Mooi Jan, ik ben heel benieuwd, heb de 1/72 in mijn bezit gehad, maar laten gaan nadat deze een poosje heel veel ruimte in de kast opslokte. Misschien is de 1:200 een leuk alternatief, succes met de bouw.
Ik heb ook naar die 1:72 zitten kijken, maar ik vind dat ook te groot. De 1:200 is dezelfde schaal als mijn Smit Rotterdam, dus dat matcht ook beter.
Dat gezegd hebbend, is het tijd voor een kleine update. Het proefje met afvijlen van de reling laat zien dat het iets acceptabeler wordt. Echt tevreden ben ik er niet over, dus heb ik zitten zoeken naar PE-relings. Ik heb er twee gevonden, Aero-Naut en Aber. De Aero-Naut reling is optisch net zo dik, zo niet dikker, als mijn vijlwerk. De Aber reling is mooi qua diktes, alleen de steek is veel te groot. Afstand tussen de staanders is ongeveer 10 mm, terwijl het 5 mm moet zijn.

Ik heb ook gezocht naar het recept om zelf te etsen. Dat valt me eerlijk gezegd mee, maar zulke dunne lijntjes strak krijgen is dan wel weer topsport, vermoed ik. De keuze wordt daarom toch maar vijlen. Eerst haal ik wat van de dikte af door de achterkant flink af te vijlen. En daarna vijl ik alle horizontale lijnen zowel aan de boven- als aan de onderkant. De kleine driehoekjes heb ik met een scalpel iets uitgesneden.

Ik heb gelijk ook de patrijspoorten in de romp open geboord. Hier de vergelijking voor en na behandeling. Boven is zoals de kit uit de doos komt. Onder is na een aardig tijdje prutsen met een dunne vijl. Na het vijlen en wegschrapen van stof en losse randjes, heb ik de relings een flinke kwast Tamiya Thin gegeven om de rafels wat op te ruimen. De staanders heb ik gelaten zoals ze zijn. Ik heb geen vijl waarmee ik dat netjes af zou kunnen werken.

Ook de andere vensters gaan open. Hier de eerste twee, in een achterwand op het hoofddek. Vier gaatjes boren in de hoeken en dan voorzichtig met een scalpel het ongewenste plastic weghalen. Deze raampjes zijn 2 bij 2 mm, best een gepriegel.

En nu eerst weer verder vijlen en boren