Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 8:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 03 maart, 2023 13:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Nadat ik vorig jaar een hoop filmpjes op YouTube had bekeken van de scheepsbouwers wilde ik dat ook wel eens. Maar ja, 1/200 is zo groot.
Gelukkig had Krikke juist toen een leuk Hasegawa 1/350 modelletje in de aanbieding, dus die maar gekocht. Lijkt me handiger om mee te beginnen dan zo'n joekel.

photo 576775

Dit is een 'Super Detail' versie van de Kagero, dus je krijgt er een fretje PE bij. En da's wel handig, want als er 1 ding is dat echt moet dan zijn het wel de railings.
En die zitten er standaard niet bij. De rest zien we later wel. Het gaat in elk geval niet zo massaal zijn als met een Pontos set, da's niet leuk meer.

Uiteraard kon ik het niet laten en toch ook maar een 1/200 model aangeschaft, de Trumpeter Scharnhorst. Alleen omdat de enige variant van de Yamato er eentje uit
de jaren 70 was, en ook daarvan heb ik wat op YT gezien. Dat gaat hem dus niet worden. En tja, dan komt 2 maanden later een nieuwe tooling van de Yamato uit,
en dus heb ik nu 2 van die monsters in mijn stash. Leuk voor als ik met pensioen ben straks. Dagelijks een filmpje doen enzo.

Maar ja, terug naar deze.

Het aantal onderdelen valt best mee, als zijn de meeste best wel klein en fragiel. Ik vraag me af hoeveel ik ervan ga breken in de loop van deze bouw.

photo 576776

photo 576777

photo 576778

photo 576779

photo 576780

photo 576781

photo 576782

photo 576783

De kit heeft een best aardig decal vel, nou even uitvoegelen waar dat allemaal heengaat.

photo 576785

En er zit een zakje bij met een stukje resin, wat ankerketting, en wat metalen loopjes. En die zijn al uitgeboord dus dat is helemaal netjes.

photo 576784

Zoals gezegd, Super Detail set, dus wat PE:

photo 576786

Redelijk dik spul, maar dat is niet erg. Het was alleen wel handig geweest als ik in mijn doos ook de extra handleiding voor dit PE had gekregen.
Niet dus. Nu vraag ik me wel af waarom ik destijds Krikke niet gebeld heb, maar ja. Ook zoeken op het internet leverde niks op, en zonder
handleiding wordt dit niks. Dus uiteindelijk besloten om dan maar een setje van White Ensign Models aan te schaffen.

photo 576787

Het PE is wat dunner, en er zit een handleiding bij. Wat de railings betreft moet ik even denken welke van de twee ik ga gebruiken. Die van WEM
(onder) is recht, terwijl die van Hasegawa hoger is en wat doorzakt.

En je raadt het al... nog geen dag in huis en iemand wijst me op een webwinkel in Duitsland die dus de Hasegawa instructies has ingescand en
online gezet. Dus geprint dan maar,. Dat betekent dus kiezen. Voor sommige dingen dan. De twee sets hebben wat overlap, maar beide sets hebben ook
onderdelen die de ander niet heeft. Dus lekker combineren wordt dat.

Dan de instructies. Tja... Het ziet er leuk uit, maar de onderdelen zijn niet zo groot als op de tekening.

photo 576789

photo 576790

photo 576791

Er moet ook nog wat antennedraad worden gespannen, maar ook daar heeft Hasegawa aan gedacht met een zij- en een vooraanzicht.
Draad wel even zelf verzorgen, maar dat is geen probleem.

photo 576794

En dan, na veel overpeinzen en denken toch maar besloten aan deze te gaan beginnen. Ben benieuwd of ik deze voor Telford/ESM af krijg. We
zien wel, het gaat in elk geval geen haastklus worden. Als het niet lukt is er immers altijd volgend jaar nog.

Dus de doos weer eens open getrokken, alles eruit, en foto's maken. En kijk eens wat daar bovenop ligt....

photo 576792

Juist ja - de originele Hasegawa instructies voor de PE onderdelen die dus gewoon wel in de doos zat. *zucht*

Even vergelijken wat ze met de mast doen:

photo 576793

En dan de verf. Hasegawa verwijst naar spuitbussen van Mr.Color. Liever niet. Maar het zijn nogal specifieke kleuren behorende bij specifieke Japanse
scheepswerven. Gelukkig heeft Tamiya die kleuren opgenomen in de nieuwe LP serie, dus dat komt goed. Alleen nog kiezen welke je gaat bouwen:
1941, 1943 of 1945. En die keuze is makkelijk, alleen de 1943 versie was uitgerust met 3 geschutskoepels. Dus die wordt het.

Ik ben benieuwd....

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 maart, 2023 21:52 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Mooie kit. Ziet er goed uit.
Maar waarom bel je Krikke niet eens op. Misschien zijn ze je toch wel behulpzaam en kijken ze of misschien een kopie kunnen maken.

Ben benieuwd hoe dit gaat allemaal met het PE.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2023 10:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Ik heb nog een 1/350 Tamiya "Kagero" in mijn voorraad liggen, dus deze ga ik volgen.
Mocht je na je bouw nog een redelijk complete samengestelde PE set over hebben, dan ben ik wel geintresseerd deze over te nemen voor mijn exemplaar.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2023 10:51 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nemmy hier bij de scheepsrotten, dat wordt mooi! Ik tel zo'n 14 plastic 25mm loopjes die je misschien nog kan vervangen, want er hangt vooraan flash. De reling van WEM zal je veel makkelijker kunnen vastlijmen, want die heeft een bar onderaan in plaats van afzonderlijke stanchions (die bij de minste aanraking losschieten).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2023 20:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
RN.VV schreef:
Ik heb nog een 1/350 Tamiya "Kagero" in mijn voorraad liggen, dus deze ga ik volgen.
Mocht je na je bouw nog een redelijk complete samengestelde PE set over hebben, dan ben ik wel geintresseerd deze over te nemen voor mijn exemplaar.

Groet,

Help me herinneren als deze af is, je mag dan zo hebben wat ik nog over heb. Denk niet dat ik alles ga gebruiken :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2023 20:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
RiksGewijs schreef:
Mooie kit. Ziet er goed uit.
Maar waarom bel je Krikke niet eens op. Misschien zijn ze je toch wel behulpzaam en kijken ze of misschien een kopie kunnen maken.

Ben benieuwd hoe dit gaat allemaal met het PE.
Was toch niet nodig. Op een of andere manier zo goed gekeken dat ik de instructies voor de PE set compleet gemist had, maar zat wel degelijk in de doos....

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2023 20:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
StevenVD schreef:
Nemmy hier bij de scheepsrotten, dat wordt mooi! Ik tel zo'n 14 plastic 25mm loopjes die je misschien nog kan vervangen, want er hangt vooraan flash. De reling van WEM zal je veel makkelijker kunnen vastlijmen, want die heeft een bar onderaan in plaats van afzonderlijke stanchions (die bij de minste aanraking losschieten).
Kan je rekenen?

Reken daar maar niet op dan :)

Het blijft bij wat ik nu heb, gaat al lang genoeg duren.

En om de zaak nog erger te maken kwam ik in Lingen zondag deze tegen:

Afbeelding

Nou heb ik er 4 :(

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2023 9:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Nou was ik echt van plan om een net verslag bij te houden, maar dat is helaas niet gelukt.
Een flink deel van het PE is gebruikt, maar er is ook nog wel e.e.a. over. Sommige dingen zijn een tikkie te klein voor me :)
(RN.VV - doe effe PBtje met adres, dan stuur ik op wat ik over heb)

25mm guns

photo 585796

Torpedo launchers

photo 585797

127mm main guns

photo 585800

photo 585799

photo 585798

Main conning tower

photo 585801

Depth charges

photo 585802

photo 585804

photo 585803

photo 585805

photo 585806

photo 585806

photo 585807

En dan rest nog de eindfoto's. Helaas was ik op een of andere manier de ankerketting krijt, dus moest ik daar wat PE inzetten.
Antenne draden zijn EZ line. Ik heb er wat aangebracht m.b.v. de instructies, een boek en wat foto's van een model online,
maar lang niet alles. In deze schaal lijkt me dat wat overdreven. En daarnaast gaat me dat niet lukken nog.

Ik ben er blij mij. Op naar de volgende.

photo 585808

photo 585809

photo 585810

photo 585810

photo 585811

photo 585811

photo 585812

photo 585813

photo 585814

photo 585815

photo 585816

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2023 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 okt, 2010 13:45 pm
Berichten: 1273
Woonplaats: Gasselte
Hoi Nemmy,

Net even je draadje doorgelezen. Wat een mooie kit en prachtige details. Dat zal een hoop bouwplezier hebben opgeleverd.

het eindresultaat mag er ook zijn. Well done!

Ciao Andrew

_________________
Bijna af: Tamiya Tirpitz 1:350 + PE-set van WEM viewtopic.php?t=29594
RM ROMA 1:350 viewtopic.php?f=4&t=33599
HMS Queen Elizabeth: viewtopic.php?f=4&t=36469
Trumpy Striker 1:35 viewtopic.php?f=2&t=37029


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2023 7:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi eindresultaat geworden hoor. Alleen zou ik nog even naar de schroeven kijken want die zitten wel erg scheef. Ook de schroefas lijkt wat krom maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement