Vandaag gaan we de davits van de freighter scratchen. Er zit wel materiaal in de kit om de Hawaiian Pilot een stel davits te geven die er zelfs vrij gedetailleerd uitzien, maar het kan altijd nog iets beter. Bovendien hadden Bayfields oorspronkelijk twee paar davits, waardoor er dus wel een paar bijgemaakt moeten worden. Hier een foto van de freighter DuPage:
Daarbij herken je twee davits op een verschillend dek. Element A is een gebogen H- of U-profiel met een plaatje onderaan afgesloten. Element B is een A-vormige standaard met omgebogen zijden. C is een stel steundriehoeken met twee verlichtingsgaten. Deze elementen komen in achtvoud aan bod in deze update. Volgende keer moeten we dan wel nog de letters in rood maken. Dat is een zware ligger (D) om de armen te verbinden, een bewegend onderdeel E om de Higginsboten neer te laten en F, schragen om de schepen in neer te zetten.
Het spul waar we de H-profielen mee gaan namaken is een messing profiel van 1,5 x 1 mm. Dat verbetert de kit aangezien die een volle balk toont, waar ook nog eens een gietnaad op zit.
Het profiel kan geplooid worden over een boortje. In dit geval had ik de richting van het profiel wel fout.
Als het profiel juist gelegd is, krijgen we de onderste balk van de davits minus het afsluitplaatje.
Door een gat te boren om de 21mm kan ik het profiel zo verzwakken dat er maar een kerf van een mes nodig is in de rand om het te kunnen breken. Moeten we al niet met de slijpschijf aan de slag.
Als je ze op dezelfde afstand over de boor legt, kan je de eerste makkelijk kopiëren.
In geen tijd zijn er acht stuks geplooid.
De driehoekjes met 2 gaten. Het puntje moest er wel af om ze te doen passen in de plooi.
Door een plaatje achtdubbel te plooien kon een serie gaatjes geboord worden door de bundel heen. Dat geeft acht identieke patronen die dan met een mes uitgesneden kunnen worden en met een vijltje uit te werken zijn. Dit wordt de A-voet.
Die wordt herkenbaar nadat de zijden omgeplooid zijn. De voet zal na het bevestigen nog de driehoekige lasplaten van op de foto krijgen, dat betekent van elk 16 stuks.
De bevestiging is zo dat de voet gelijk komt met de verstevigingsdriehoeken. Nu moet nog uitgezocht worden hoe de davits bovenaan aan de opbouw bevestigd zijn.