Deze week is er behoorlijk wat afgeschilderd. Op het plan stonden de hull van de LST, de drie dekken van de scheepjes, de voertuigen en de bemanning. Eerst een foto van het dek in de primer, er is plots geen PE meer te bekennen.
De voertuigen zijn zo opgesteld dat ze makkelijk te schilderen zijn.
Eerst gaan ze in Tamiya Olive Drab.
Dan volgt er een selectie van toegevoegde groentinten. Zo krijgen de Britse voertuigen wat van het blauw voor het dek mee waardoor ze donkergroen worden. Voor de meeste voertuigen wordt er op het einde Gunze 303 gebruikt om ze op te doen lichten.
De hull van de LST werd in Lifecolor Pale Grey gezet. Door het ondersteboven te spuiten, wordt het dek niet overgespoten. Na een paar lagen krijgt de verf vat en kan er dekkend gespoten worden.
De paneellijnen worden dan met Navy Grey geaccentueerd.
Daarna wordt bij het Pale Grey een druppel Vallejo Air wit gedaan, want ik heb geen Lifecolor wit. Hiermee worden de accenten terug verzacht. Nu ik alle Lifecolor verf door een nylonkous laat druppelen, zijn er geen verstoppingen meer geweest. Ik voeg ook steeds een druppel retarder toe.
Omdat het dek apart gehouden is van de hull, kan dit reeds in Lifecolor Deck Blue gezet worden. Dit betekent wel dat het dek afgeplakt zal moeten worden om de bovenbouw te schilderen.
Een vreemd verschijnsel is dat de Deck Blue verf hier en daar craqueleert. Misschien mag er geen retarder bij. Het is niet zo dramatisch dat het niet opgelost kan worden, maar ik hoop dat het geen gevolgen heeft voor de hechting van de verf. Die zal sowieso eerst met p+ behandeld worden.
Nu wordt er een donkere tint (Dark Grey) in de schaduwen gespoten. Daarna volgt een lichte blauwe toevoeging.
Dat geeft de volgende resultaten bij een dry-fit. Dat is nog nodig om de rest van de camo op de hull te spuiten.
Tenslotte de bemanning, ik heb voor de zeelieden lichtblauw van Gunze gebruikt, en voor de soldaten Tamiya Khaki Drab.