Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 8:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 jan, 2022 1:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ja, ik gebruik soms nog wat bouwdoos bij mijn uitbreidingskits... Bedankt voor de leuke reacties!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan, 2022 10:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Haha, ja het is bijna andersom :D

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 feb, 2022 2:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De voertuigjes van AFV werden even als een intermezzo gebouwd tussen de LCT's en de bewapening van de LST in. Elk voertuigje is in tweevoud geleverd, maar een paar zijn niet bruikbaar omdat ze niet aan de landing in Normandië meegedaan hebben, zoals de amfibietank, of het antitankkanon in geschutsstelling. De rest heb ik nu allemaal geassembleerd en van de lijmnaad ontdaan.

photo 552126

De Shermantanks hadden de tracks afzonderlijk meegekregen, maar die waren dichtgegoten achter het voorste detail. Gelet op de details die bij L'Arsenal te zien zijn, wil ik ook het bovenste uit deze halen en daarom wordt de track uitgeboord.

photo 552127

Met een zaagje kan ik vervolgens tussen de wielen gaan.

photo 552125

Het verschil met een ongewijzigde track illustreert de verbetering.

photo 552128

Je kan nu tenminste de bodem zien tussen de wielen van de tank. Ik had van AFV iets meer detail verwacht, want dit hadden ze gewoon kunnen gieten zonder slide mold.

photo 552129

photo 552130

photo 552131

Mits nog wat plamuren hier en daar kunnen deze best naast de resin voertuigen staan. De DUKW's kunnen natuurlijk ook in het water gezet worden.

photo 552133

Nu gaan we ons toeleggen op het boordgeschut van de LST. Een dubbele 40mm-opstelling wordt tweemaal meegeleverd door Infini, dit wordt helemaal voorzien in PE en gedraaide stukken.

photo 552132

Deze handleiding moet je dus tweemaal volgen. Het wordt wat onduidelijk naar het einde toe.

photo 552134

photo 552135

Het moeilijke is de plaatsing van de handwieltjes voor de richters. Dit is het eerste wat er terug afvalt als je er aan komt.

photo 552136

photo 552137

Deze foto's tonen een dry-fit van deze opstellingen. Van de enkelloops opstellingen zullen er nog meer komen, maar die moeten nog gebouwd worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 feb, 2022 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Tjonge, wat een klus.... respect hoor. Ook dat uitboren van die tussenruimte, je gaat best ver :D Ik ben echt heel benieuwd wat je eindresultaat gaat zijn, bllijf je dan ook consequent volgen!

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 feb, 2022 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Moet toch worden gezegd, “fantastisch mooi gedaan!!!”
Ziet er erg mooi uit, bijna haast jammer het van verf te voorzien.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 feb, 2022 2:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de mooie reacties, maar het is nog niet gedaan. Nu gaan we over naar de enkele Boforsopstellingen. Hiervan moet je er vijf maken en je hebt zelfs materiaal voor een zesde, maar ik was vergeten dat ik twee turrets verwijderd heb op de LST en dus had ik er in feite maar 3 moeten maken. Maar ze kunnen later zeker nog van pas komen.

photo 552400

Dit is een voorbeeld van het 40mm enkelloops Bofors luchtdoelkanon dat in het IWM staat. Let op de twee cilinders onder het kanon en de bediening met pedalen.

photo 552399

Hier is de loop aan de kulas geplakt met de recuperatiecilinders, en zijn de onderstelletjes inclusief de pedalen al geplooid. Gelukkig is dit 1 PE-onderdeel want je houdt die pedalen dikwijls vast bij de assemblage.

photo 552398

photo 552401

De PE-hendeltjes zijn bijna niet onbeschadigd uit de fret te halen, je moet ze terug in vorm plooien.

photo 552402

photo 552403

Hier heb ik teveel installaties toegevoegd, want hier komen Oerlikons in de plaats.

photo 552404

photo 552406

Maar op deze plek staan wel de juiste wapens.

photo 552407

photo 552411

photo 552416

Dit is een 20mm Oerlikon luchtdoelkanon (foto User:Bukvoed — privéfoto, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1807140).

Het blijkt dat in de set van Infini 14 Oerlikons zitten, dat zijn er zelfs 2 op overschot voor de LST. Maar ik had ook graag de 2 LCT's ermee bewapend en dan had ik er 4 extra moeten hebben. Ik heb ook geen Aber overschot gevonden van de Princeton-bouw. Ik heb voorlopig 12 Oerlikons gebouwd.

photo 552408

De loopjes gaan gemakkelijk en de ammo-clips zijn losgemaakt van het gedraaide voetje en aan het kanon gekleefd, waarbij er maar 1 weggeschoten is.

photo 552409

De voetjes zijn wat anders, daar moet je kleine wieltjes aan een ringetje rond de paal kleven. Maar daar vond ik een goeie methode voor, met een elektronica-tangetje schieten de palen niet weg.

photo 552410

photo 552411

Nu dus nog vier stuks met wat minderwaardige materialen maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 feb, 2022 22:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De figurenset van North Star is op een stokje gekleefd om te schilderen. Er moesten wel wat benen gerepareerd worden, omdat het setje beschadigd was aangekomen. Ook zijn er verschillende figurengroepen van twee tot vier man die samen een last optillen, maar die zijn onmogelijk als een geheel los te maken door de heel fragiele armpjes. In vergelijking met de vorige sets vond ik ook dat het resin niet overal uitgehard leek: de benen breken minder snel maar ze blijven ook in een verkeerde positie staan. De figuren blijven evengoed bruikbaar.

photo 552582

photo 552581

Ik ga proberen om de figuren van Black Cat Models op het gietblok te schilderen, want er is iets meer tussenruimte en er zijn weinig steunen onder geprint. Die losknippen zal dus niet veel problemen geven.

photo 552583

Om de LST te schilderen, wil ik de volgende kleuren van Lifecolor gebruiken. Aan stuurboord is er een roetplek maar op deze plek zag ik op andere foto's rook opstijgen, dit is dus roet van de uitlaat en hoort niet bij de camo. Het schip zou ik dan in Pale Grey zetten en de veelhoek vooraan in Navy Blue (de donkerste kleur die niet zwart is op de foto). Daarachter zit een lintje dat wat donkerder lijkt dan de romp, dus die wordt Haze Grey. De LCVP's zien er donker verweerd uit (roest?) maar hier en daar zie je nog een grijze kleur. Die zou ik dan ook grijs schilderen. Het dek van het schip wordt Deck Blue.

photo 552610


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 feb, 2022 1:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Aan de meeste resin voertuigjes is niet zoveel werk. Je moet de onderkant waar ze aan gegoten waren, wat schoonmaken maar dit is met een voorbeeldig dun kanaaltje gedaan. Daarom blijft het werk beperkt tot het maken van een paar ontbrekende loopjes. Die zijn gevormd met dun koperdraad of door een ijzerdraad taps te vijlen. Bij de vrachtwagens zat genoeg PE om ook de voordien gebouwde exemplaren en de lichte vrachtwagens van AFV te voorzien van een grille. Enkele voertuigen hadden onderaan luchtbellen, die worden opgevuld met putty. De M5 tanks hadden flash tussen de baanwielen en de sprockets, dat opengestoken kon worden met een scalpel.

photo 552820

photo 552821

photo 552822

photo 552823

photo 552824

Bij de Dragon Wagons lag er wel een klusje in het vooruitzicht, de aanhanger was hier volledig dichtgegoten. En niet met een dun flashlaagje maar ongeveer een millimeter resin, met een as die in het midden tussen de wielen doorloopt. Dat is niet het geval, want het zijn groepen van twee wielen die naast elkaar liggen met ruimte ertussen. Dit werd uitgeboord onder water en dan met de zaag glad afgewerkt. Nu de andere trailer nog.

photo 552825


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 feb, 2022 2:17 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Deze week is er behoorlijk wat afgeschilderd. Op het plan stonden de hull van de LST, de drie dekken van de scheepjes, de voertuigen en de bemanning. Eerst een foto van het dek in de primer, er is plots geen PE meer te bekennen.

photo 553367

De voertuigen zijn zo opgesteld dat ze makkelijk te schilderen zijn.

photo 553368

Eerst gaan ze in Tamiya Olive Drab.

photo 553366

Dan volgt er een selectie van toegevoegde groentinten. Zo krijgen de Britse voertuigen wat van het blauw voor het dek mee waardoor ze donkergroen worden. Voor de meeste voertuigen wordt er op het einde Gunze 303 gebruikt om ze op te doen lichten.

photo 553388

photo 553389

photo 553390

De hull van de LST werd in Lifecolor Pale Grey gezet. Door het ondersteboven te spuiten, wordt het dek niet overgespoten. Na een paar lagen krijgt de verf vat en kan er dekkend gespoten worden.

photo 553369

photo 553370

photo 553371

De paneellijnen worden dan met Navy Grey geaccentueerd.

photo 553377

photo 553378

Daarna wordt bij het Pale Grey een druppel Vallejo Air wit gedaan, want ik heb geen Lifecolor wit. Hiermee worden de accenten terug verzacht. Nu ik alle Lifecolor verf door een nylonkous laat druppelen, zijn er geen verstoppingen meer geweest. Ik voeg ook steeds een druppel retarder toe.

photo 553379

photo 553380

photo 553381

Omdat het dek apart gehouden is van de hull, kan dit reeds in Lifecolor Deck Blue gezet worden. Dit betekent wel dat het dek afgeplakt zal moeten worden om de bovenbouw te schilderen.

photo 553372

photo 553373

Een vreemd verschijnsel is dat de Deck Blue verf hier en daar craqueleert. Misschien mag er geen retarder bij. Het is niet zo dramatisch dat het niet opgelost kan worden, maar ik hoop dat het geen gevolgen heeft voor de hechting van de verf. Die zal sowieso eerst met p+ behandeld worden.

photo 553375

Nu wordt er een donkere tint (Dark Grey) in de schaduwen gespoten. Daarna volgt een lichte blauwe toevoeging.

photo 553376

photo 553374

Dat geeft de volgende resultaten bij een dry-fit. Dat is nog nodig om de rest van de camo op de hull te spuiten.

photo 553382

photo 553384

photo 553383

Tenslotte de bemanning, ik heb voor de zeelieden lichtblauw van Gunze gebruikt, en voor de soldaten Tamiya Khaki Drab.

photo 553385

photo 553386

photo 553387


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 feb, 2022 11:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Had iemand al gezegd dat dit bijzonder mooi wordt?
geloof het wel, hè? :)

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement