Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/350 Overlord diorama
BerichtGeplaatst: wo 21 jul, 2021 0:10 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 540973

Nu de Zuikaku van de werktafel verdwenen is, is er plek om een nieuw scheepsbouwproject op te starten. De schaal blijft dezelfde, 1/350 maar de afmetingen verzinken in het niet bij die van de Japanse reuzencarrier. Een middelgroot en twee kleine scheepjes zullen nu getoond worden op een stukje Normandisch strand een paar dagen na D-Day. Uit deze scheepjes zal een gestadige stroom van voertuigen het strand op rollen en hier zullen ook de nodige manschappen hun opwachting maken, terwijl alles nauwkeurig in het oog gehouden wordt door de geschutsbemanning en er ook nog wat goederen af en aan worden gesleept. Het strand zal nog sporen bevatten van de gevechten die er zich een paar dagen voordien hebben afgespeeld.

photo 540977

De inleiding voor dit project is te vinden bij deze kit van AFV die ik - het lijkt al een eeuwigheid geleden - in 2019 gewonnen heb op de ESM, omdat de Princeton daar als beste schip uit de bus kwam. Dat verhaal lees je hier: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=52493&start=30. Het is een prachtige kit, waarvan er op the ship's forum ook al een verslag liep van Tracy White, waaruit je te weten kwam hoe het interieur van het schip getackeld wordt.

photo 540980

photo 540981

photo 540982

photo 540983

Heel wat stukjes voor een schip van geen 30 centimeter lang.

photo 541007

Heel wat mogelijkheden om uit te kiezen. AFV leverde ook een PE-uitbreiding van deze kit, naast een transparante resin seabase maar gelukkig had ik me daar niks van aangeschaft, buiten het feit dat ik de voertuigenset en verf voor het schip er ook bij gewonnen had. Die zal voor een groot deel bruikbaar zijn maar de Amtraks horen in een ander theater thuis.

photo 540986

photo 540985

photo 540989

Dat alles heb ik wel te danken aan Lifecolor, die een gulle prijs voorzien hadden. Even later kwam er ook een set van Infini uit voor de LST, die verdeeld werd door de Aviation Megastore. Deze set is veel en veel uitgebreider dan die van AFV zelf.

photo 540992

photo 540995

photo 540994

photo 540993

photo 540991

photo 540990

photo 540997

photo 540998

photo 540996

Het is haast niet te geloven dat ik voor deze LST meer PE in huis heb dan voor de Zuikaku. Ik denk dat deze set ook een goeie opstap gaat zijn voor de set van de Essex carrier, die hierna komt en nog wat complexer gaat zijn.

photo 540978

Ik vermoedde dat de opstelling van het schip op een strand met voertuigen nogal een asymmetrische bedoening zou worden, zodat je een driehoekige base nodig zou hebben. Dat zou interessanter gemaakt kunnen worden door een wat bredere hap uit het strand te nemen en er nog extra schepen aan toe te voegen. Een tweede LST zou de kosten echter onnodig opdrijven, maar na de LST heeft AFV ook nog een duoset LCT's uitgebracht. Die waren ideaal voor dit doeleind en er was blijkbaar ook een duo-PE-set voor uitgebracht. Die liet ik beide meteen van de Sockelshop komen.

photo 540984

photo 540987

photo 540988

Hier zijn ook heel wat kleurstellingen mogelijk.

photo 540979

photo 540975

De uitbreidingsset heeft een verpakking op A4-formaat, maar er zit maar PE in ter grootte van 2 A6-jes. Hier zitten geen gedraaide elementen in, dus moet ik vast eens op zoek naar wat er nog van de Princeton overgebleven is. De lading die op deze twee schepen en op de LST te zien zal zijn, is grotendeels in een bestelling bij L'Arsenal gedaan. Dit heb ik al eens eerder voorgesteld bij het koopspook, daarvan resulteerden de volgende foto's:

photo 526680

photo 526683

photo 526684

photo 526685

photo 526686

photo 526687

photo 526688

photo 526689

Dat was oorspronkelijk allemaal voor de LST besteld, maar nu komen de Churchills waarschijnlijk op een LCT en de Stuarts en Humbers op de andere. Ik vond geen informatie over de capaciteit voor zware vrachtwagens met trailers zoals de M26's, zo geraak je waarschijnlijk toch niet aan de vooropgestelde 33 trucks per LST. Verder zijn er ook nog de DUKW's die desnoods op eigen houtje het strand opgereden kunnen komen. Dat brengt ons nog bij het personeel. Het belangrijkste leken me de soldaten, die bij Black Cat te vinden waren.

photo 540999

photo 541000

Er was ook een Bofors-geschutsbemanning die geheel of gedeeltelijk op dit dio toegepast kan worden. Voor de carrier zien we dan wel wat er overblijft.

photo 541001

photo 541002

En dan heb ik nog de North Star lastdragers, maar daar zal wel wat reconstructie op moeten toegepast moeten worden, want die hebben het transport uit Oekraine maar matig overleefd.

photo 512291

Dit had er zo moeten uitzien:

photo 512295

Tenslotte heb ik het qua lectuur redelijk beperkt gehouden en er de volgende twee boeken bij gelegd.

photo 540974

photo 541003

photo 541004

photo 540976

photo 541005

photo 541006

Het is eerder aan te raden om filpjes te kijken, zoals eentje dat Tracy aangeraden heeft in zijn verslag:



Of eentje dat gaat over de berging en restauratie van de enige LCT die in Normandië dienst gedaan heeft en die nu in een Engels museum staat:

https://www.youtube.com/watch?v=CxJkKsYUVNQ&list=PLZQCOqQyn5_CeRwB4d_rpuUck5l4m_qJ1&t=57s
https://www.nmrn.org.uk/lct-7074-0


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jul, 2021 12:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Dat is weer een volle werktafel voor dit project.
Een bekend onderwerp dat altijd weer een goed excuus is om -all out- te gaan.
Je kan hier heel vaal kleine verhaaltjes in kwijt, leuk! :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jul, 2021 16:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Tjonge!! Watertanden wat je hier laat zien.
Ben erg benieuwd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jul, 2021 7:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jul, 2021 11:06 am
Berichten: 130
Zeer interessant om te volgen, maar wat een verschillende vaar en voertuigen zijn er bedacht en gebruikt om deze operatie te starten.
Succes met de bouw hiervan.
Dick.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jul, 2021 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Oei, erg mooi onderwerp! Ik volg! :D :wink:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jul, 2021 20:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Altijd wel respect voor mannen die van ''Monnikkenwerk'' houden...... :brouw:
Veel succes gewenst ik ben benieuwd, het onderwerp is zeker Ok.

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2021 0:03 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie mooie reacties, ik heb de eerste bouwstap nog wat laten wachten omdat ik terwijl nog een interessant referentiewerk te pakken gekregen heb, dat nog veel bruikbaarder is dan de boeken hierboven getoond. Het gaat om een ander boek van David Doyle, deze keer met veel beeldmateriaal over zowel LST's, LCT's als andere grote types van landingsschepen.

photo 545043

photo 545046

photo 545045

Van heel wat schepen wordt zowel de dienst tijdens de oorlog als de latere geschiedenis beschreven en er zijn ook wat foto's van de laatste nog operationele LST in opgenomen. Pas toen ik deze gelezen had, voelde ik me klaar om er in te vliegen, want ik wilde de details uit alle aftermarketspullen wel kunnen controleren.

photo 545030

Het begint al met de basisbestanddelen van de LST. Hier moeten wat zaken van weggehaald worden, zodat het PE in de plaats kan komen.

photo 545029

Het laadruim zal niet zoveel detail bevatten, maar hier is de lift toch al voorzien van PE en gedraaid messing.

photo 545027

Zo moeten alle windassen verwijderd worden, want die van Infini zijn veel gedetailleerder.

photo 545028

De grote windas voor het hekanker is het moeilijkst bereikbaar. Het lukt wel met een aantal zaagjes die tussen de bolders door kunnen.

photo 545031

Maar het plastic is toch van een behoorlijke dikte.

photo 545032

Het is wel even volhouden.

photo 545033

Daarna hoeft er alleen nog wat geschuurd te worden.

photo 545034

Het voorkasteel heeft twee barbettes voor luchtdoelgeschut, maar die zijn te dikwandig en worden vervangen door metaal.

photo 545035

Na knippen en schuren blijkt dat ook hier mechanische onderdelen vervangen meten worden. De afstand tot de rand is kort en da's een meevaller om te zagen.

photo 545036

Er zijn altijd wel een paar gaatjes die gedicht moeten worden.

photo 545037

De luiken in het dek worden voorzien van deuren die kloppen met wat ik in het boek zie.

photo 545038

Bij elk stuk van de bovenbouw moet eerst gecheckt worden wat er af geschuurd moet worden, voor dat samengesteld kan worden. Hier worden ladders, waterdichte deuren en ramen vervangen.

photo 545039


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2021 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 aug, 2007 0:43 am
Berichten: 1676
Woonplaats: Almere
Oehhh! Deze moet ik volgen.
Er blijft bijna geen origineel plastic over van de kit, als ik de extra's zo bekijk.
Gaaf hoor!

_________________
Greetz, Daniël
To design a flying machine is nothing. To build one is something. But to fly is everything.
(By Ferdinand Ferber dedicated to Otto Lilienthal 1898)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 okt, 2021 21:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de interesse , Racedees. Dit weekend ga ik rondhangen in Affligem, dus zal er niet veel gebouwd worden, maar van begin deze week heb ik wel al dit resultaat van het onderdek:

photo 545328

photo 545329

Primer ging niet zo geweldig maar dat heb ik met een penseel en wat aceton bijgewerkt tot het te overschilderen was. De blauwe dekkleur is met Lifecolor verf, de muren met Tamiya wit gespoten. Uiteindelijk zal je hier niet veel meer van kunnen zien en het plafond is daarom de moeite niet om te schilderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 okt, 2021 22:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ongelooflijk Steven: wat een uitdaging. Succes gewenst!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement