Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 jul, 2021 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Ben benieuwd hoe het hier gaat ? Al een tijdje geleden.
Het begin is er.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jul, 2021 13:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Er is hier sprake van een ernstige stagnatie.
Niet alleen door andere verplichtingen, hobby's en liefhebberijen maar vooral door een probleem waar ik nu al jaren tegenaan loop;
het lukt mij niet meer een mooi verflaag aan te brengen, wat ik ook probeer. Uiterst frustrerend!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jul, 2021 15:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Wat lukt er niet mbt het aanbrengen van een verflaag, spuit je de verf of breng je het op met een kwast ?
Wat voor soort verf gebruik je ?

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jul, 2021 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Tot nu toe breng ik het met een penseel aan, de grondverf met de airbrush.
Ik ben weer terug bij af en gebruik verf van Humbrol en Revell, Revell een gedeelte met Aqua.
De verf hecht slecht, dekt niet mooi en blijft streperig.
Ik heb zelf het idee dat de samenstelling van de verf is veranderd, dit probleem kende ik vroeger niet, althans in veel mindere mate.
Al met al, zoals gezegd,zeer frustrerend!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2021 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Als je de grond verf reeds spuit, waarom breng je de rest van het verf niet op de zelfde manier aan ?

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2021 20:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
De airbrush in niet mijn "weapen of choice". Ik heb nooit met de airbrush gewerkt.
Vergt ook veel afplakwerk, met name alle details op het dek.
Maar gezien de detailering moet ik mijn weg hier nog in vinden, tot nu toe deed ik mijn werk vaak teniet met schilderen.
Blijf ik mij afvragen waarom het verven mij niet meer lukt, dat was vroeger(oh, oh, ik word oud) nooit een probleem.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2021 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Ondanks de verfprobleempjes was er ook tijd wat te modelbouwen, niet veel, maar toch.
De romp is in de typische groene kleur gezet. Ik heb mij daar wat makkelijk vanaf gemaakt. De bedoeling is het schip weer in een waterpartij te plaatsen, de onderzijde is dus niet van verf voorzien.

photo 540938

Boven het groene komt nog een paars-achtige strook, de rest word licht grijs gespoten.

Tussendoor is ook het dek geschilderd, met twee lagen. Dit heb ik bewust met een klein penseeltje gedaan. Zoals beschreven zou spuiten veel afplakwerk vergen maar ook omdat een gespoten verflaag mij te strak en éénkleurig is. Ik wil graag wat "oneffenheden" in het hout zien.

photo 540939
photo 540937

Ik zit nog te denken hoe de breeuwnaden wat te accentueren, maar wellicht is dat niet nodig.

Ondertussen zit ik maar tegen de airbrush aan te hikken...(zijn er geen kleine rolletjes te koop? :brouw: )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2021 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Een airbrush heeft als grote voordeel dat je de verf kunt aanbrengen zoals je wilt. Een strakke gladde laag of een niet egale laag met verschillende kleurtonen, het kan allemaal. Bij de bouw van schepen kun je het best kleine subassembly's maken, spuiten en deze dan op het model lijmen. Met enige oefening kun je met een airbrush in hele dunne laagjes je verfwerk opbouwen. Bij het kwasten is dat toch lastiger. Ga maar eens oefenen en niet te snel opgeven. Dan zul je opeens denken " waarom heb ik hier zo lang mee gewacht".

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2021 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Ferry, je hebt groot gelijk, ik moet er ook mee aan de slag.
Ik ben tot nu toe niet verder gekomen dan de grondverf, enneh....dat kan nog wel beter.
Dus, ik ontkom niet aan de airbrush maar ik heb nog een lange weg te gaan. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jul, 2021 2:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Oefening baart kunst, gewoon proberen, en niet zo gauw opgeven, ook zelf vaak dingen moeten overdoen.

of anders oefen je op een test stukje, om zo te leren een gevoel er voor te krijgen, ben zelf ook begonnen alles met de kwast te doen, omdat er toen nog geen airbrush bestond, althans niet bij mij bekend.
Maar zou nu niet meer met de kwast willen werken, ja kleine details, maar doe nu bijna alles met de airbrush.

Kortom gewoon proberen, en niet bang zijn.

Succes en ik blijf je bouw volgen .

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement