Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Polaris OcCre
BerichtGeplaatst: vr 23 okt, 2020 17:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 feb, 2018 2:00 am
Berichten: 86
Woonplaats: Utrecht
Hallo allemaal,

Dit word mijn eerste verslag van mijn eerste Houten schip.
Ik wou altijd al een houten schip bouwen en om het mijzelf niet meteen te moeilijk te maken is het de Polaris van Occre geworden.
photo 521291

Bij het controleren van alle onderdelen bleek een rond houten ringetje te missen.
Ik heb OcCre een mail gestuurd dat ik deze miste en kreeg binnen 2weken zakje thuis gestuurd met 5 extra ringetjes. (hier word een mens blij van als een bedrijf goede service heeft)
verder is het hout van goede kwaliteit en alles strak gesneden.
photo 521300

Ik heb helaas geen foto's van het frame want die had ik al in elkaar zitten voordat ik bedacht er foto's van temaken. :)
Nu we het toch over het frame hebben. die ging erg makkelijk in elkaar samen met een geo driehoek alles netjes recht gelijmd.

verder naar het dek.
photo 521290
Ik had moeite met het vinden van de juiste lijm om de 0.5mm latjes op het dek te plakken na veel zoeken is het gewone contact lijm geworden en dat werkt goed.
Heb overwogen de latjes korter te maken en ze zo op het dek dek te plakken maar toch maar niet gedaan om dat ik niet meteen moeilijk wou doen.
de latten netjes gemeten en om de 6cm een streep gezet met 4 puntjes om planken te simuleren. daarna afgelakt met een hout varnish.
photo 521293


het dek op het frame krijgen was een behoorlijke uitdaging.
het dek was door de varnish wat bol gaan staan en het frame loopt hol.
deze er strak op gelijmd krijgen koste behoorlijk wat wilskracht en geduld.
verder vergeet ik te melden dat er versteviging stukken op de boeg en achter kant zijn gelijmd en geschuurd.
Ook dit koste behoorlijk wat wilskracht en geduld en kwam ik er pas echt achter waar ik aan begonnen ben. :lol:
photo 521292

Na alles 24uur laten drogen kon de opstaande rand van het schip er op(geen idee hoe dit heet).
photo 521294

en werd het tijd om de eerste latten op het frame te spijkeren/lijmen.
dit heeft zeker 4/5 dagen gekost (2-3 uur per dag).
ik heb de latten nat gemaakt en die voorzichtig met de hand in de vorm gebogen van het frame.
toen in het midden een spijker geslagen en zo naar voren en achter gewerkt. ik heb hiervoor een kleine hamer gebruikt samen met een pincet.
ik heb hier wel een fout gemaakt door 3 latten helemaal naar voren te laten lopen de middelste had eerder moeten stoppen. (zie foto)
dit heb ik laten zitten en later opgelost door 2 schuin gesneden latten als opvulling te gebruiken.
photo 521296
photo 521297
photo 521295
photo 521288


Dit alles is geschuurd en mooi glad gemaakt voor de volgende laag.
photo 521301

de achter kant is had nog een opening die ook is gedicht met korte latjes en opgeschuurd.
photo 521299

voor mijn eerste houten schip vind ik dat het nog best goed gaat. vooral veel geduld hebben :)
en zal proberen meer foto's te maken als ik bezig ben.

tot zo ver deel 1.

groet


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Polaris OcCre
BerichtGeplaatst: za 24 okt, 2020 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Ziet er al heel netjes uit, ik doe het je niet na. Top! :D

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Polaris OcCre
BerichtGeplaatst: wo 28 okt, 2020 12:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hoi!

Dat is een heel leuke bouwdoos voor een beginnende bouwer. Niet te complex maar heeft wel alle basiselementen in zich.
Je maakt er ook een leuk project van, bouwwijze is ook netjes, complimenten hoor! :brouw:
De romp heeft een mooie vorm op de boeg en achtersteven. Je latjes lijken dus mooi tegen je spanten aan te sluiten. Dat heb je goed gedaan.
De afwerking zal met fineer strips van mohagony moeten worden uitgevoerd. Deze plak je dan over je eerste laag huidplanken en daarmee verdwijnen ook de spijkertjes.

Op naar een vervolg.

gr.
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement