Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 23:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Hallo,

aangezien de Hiei op de kast staat en we toch wat te doen moeten hebben, heb ik besloten een begin te maken met de HMS hood 1/350 van Trumpeter. Het model is een goed beginpunt maar ik heb besloten er wat dingen aan toe te voegen aan PE en details :D.

Ik ga daarvoor o.a. gebruiken

- Trumpeter HMS Hood 1.350

photo 515023

- Flyhawk PE set

photo 515005


- FLyhawk Resin set, de blastbags van dit set zijn erg mooi.

photo 515017
photo 515018


- Eduard PE
- North Start Vickers Quads 0.5" 50cal (deze zijn nog onderweg)
- Infini Winches C Royal Navy

photo 515004
photo 515012
photo 515010

- Artwox Wooden Deck

photo 515007



Het model zelf kent slechts 1 klein PE plaatje, die laat ik echter ongebruikt.

Het model wordt een full hull op de Trumpeter Display.
Voor het kleurschema ga ik de volgende verf gebruiken

Grijze deel van de Romp, turrets en opbouw Tamiya XF-82, deze komt van de Tamiya het dichtste bij de ROyal navy 507B Dark home fleet grey paint van de Royal Navy denk ik.
De hull in Tamiya Hull Red xf-09
de Dekken van de brug in Tamiya XF-79 Linoleum brown (Op advies van de Hood association)
Het boatdeck waarschijnlijk in XF-82 en anders xf-24.
De blastbags van de main guns blijven waarschijnlijk XF-82 in 1941 op weg naar de Bismarck waren deze ook grijs geverfd. Hoewel ik geen accurate 1941 fit nastreef komt er voor Juli volgend jaar wel een Bismarck naast hoop ik en het is de bedoel dat het wel ongeveer erop lijkt zoals het uitvoer.

photo 515021

Ik heb al één en ander aan werk verricht. Wat me opvalt is dat de kit een goede kwaliteit kent maar absoluut belabberd is qua fit, en de romp en dekken waren ook licht krom, één en ander koste flink wat moeite en putty. Maar met de verf erover wordt het nu waarschijnlijk een redelijk naadloos geheel.

Ik heb de degaussing erop zittenen groot gedeelte van de conning tower en bridge zijn klaar. Op het bootdek zijn de hatches ook geplaatst. De meeste zijn dicht, het schip is tenslotte onderweg naar een gevecht, maar sommige zijn open voor het dagelijks verkeer

photo 515013
photo 515008
photo 515009
photo 515006
photo 515015
photo 515016

Zelfs op het roer zit PE van eduard. De houders van de schroefassen uitgevult met putty, als dit hard is afschuren net als bij de steven waar een lelijke kier zat

photo 515014

In het begin alle flyhawk ammo Lockers gevouwen en gelijmd. Een deel is hier geplaatst.

photo 515000
photo 514999

Tis ondertussen erg druk dus de updates zullen niet heel snel komen denk ik, maar we zien t wel.

Grt Gerco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2020 8:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Een keer wat anders dan een Japanner zo te zien.
Wel weer heel wat extraatjes, ik ben benieuwd.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: zo 02 aug, 2020 1:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat wordt een knap model met al dat Flyhawk PE. Infini wil ik ook gauw proberen, er ligt een setje klaar hier. Ik heb wel een vraag, ik zie de bovenbouw al in de verf staan maar toch is de reling nog maar net geplaatst, hoe kan je dit nu dekkend schilderen zonder terug verf op het plastic te morsen? Is het niet makkelijker om achteraf in zijn geheel te spuiten na een grijze primer en dan pas de houten delen bruin te schilderen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: zo 02 aug, 2020 22:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Ik had deze al even liggen Markie en de Hood is altijd een fascinatie geweest. Daarnaas t is het ook testmodel voor oa de Nagato met de verschillende brugdekken qua verfwerk en assemblage met oa die driepoot.

Wat die railing betreft Steven, dat dek waar die railing op zit is niet geverfd op dit moment. Ik heb van dat Tamiya tape met plastic en die bovenbouw staat er los op, dus die haal ik eraf, plak ik af en dan verf ik de driepoot netjes af in zwart (met de kwast) en de spotting top in grijs. Kost wel wat moeite maar die driepoot preassemblen vond ik riskant omdat het best wat kracht en buigen kosten zou om m dan door de opening te passen als geheel.

Daarnaast gebruik ik overigens nooit primer :mrgreen: .

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord Steven?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: ma 03 aug, 2020 22:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Update,

Verder gewerkt aan de driepoot,

De achterzijde na plaatsen van de ramen uitgevuld met een stukje plastic profiel. In het echt zaten er deuren dus die ook direct toegevoegd. De Radar staat rechtuit want het schip is onderweg naar de Bismarck maar nog niet ter plaatse. Omdat de Top van de driepoot er nog "los" opzit, zit er een kleine slag in naar voren. bij het vastzetten zal deze verdwijnen.

photo 515299
photo 515298
photo 515297
photo 515296

Op de foto ziet de putty er minder uit als in het echt, maar volgende keer gaan we nog flink bijsanden.

PE is verdeeld, de radars zijn van Flyhawk, de uitstekende delen voor de rigging zijn van Eduard.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2020 1:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bij schepen met zoveel PE heeft een grijze primer als voordeel dat je nergens die metaalkleur nog tevoorschijn ziet komen. Zeker op lange stukken weinig geplooide relingen is het handig dat die op voorhand al in de kleur staan. Voor de rest zijn de vragen beantwoord.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2020 10:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
ah op die manier,

dat doe ik meestal ook wel hoor de Railings vtv spuiten, alleen deze zat als vouwdeeltje vast aan het platform.

Zou je dan het hele schip primen of alleen de etsramen met een metaalprimer spuiten? Ik heb pas een Revell XXI met interieur gebouwd, maar die tamiya spuitbus is heel snel veel te dik in aanbreng als ik m hanteer...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2020 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie spulletjes heb je erbij gekocht. De Hood blijft toch een mooi schip. Ik ga in de volgmodus want ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2020 0:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
Thanks Ferry,

Ik denk dat ik net zo benieuwd ben als jou naar het eindresultaat, :lol:
korte update,

verder gewerkt aan de brug,

Voor een volgend schip ga ik voortaan ook bridge equipment bestellen, dit is nogal kaal. Misschien ga ik nog zoeken in de reserve doos of ik wat verrekijkers kan vinden.

Een laagje verf met de kwast is aangebracht op de spotting top. Dit zal nog een keer moeten, maar ik ben content met de kleur van de xf-82, was bang dat het was blauwig zou worden maar toch best aardig. Ik moet wel zeggen dat in vergelijk met de Yahagi, deze railings veel fijner zijn in het hanteren, ze zijn een stuk stugger.

De railing op de achterkant van de spotting top is van generic Eduard, er was geen dedicated part van de PE sets die ik heb liggen.

photo 515509
photo 515508
photo 515507
photo 515506

Nog een paar stukjes railing, wat verfwerk en laatste details en deze sub assembly is klaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: HMS Hood - 1/350
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2020 22:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
hier is dan de eerste echt grote update,

de Schoorstenen staan, net als de mast, het stukje superstructure aan de achter zijde van het middendek. De PE zit er ook grotendeels op. Het maken van de radiaantenne op de mast was een drama, de Eduard PE was absoluut niet accuraat, eerder simplistisch, en de flyhawk was zeer instabiel, het zit erop maar het koste een grote partij bloed, zweet en tranen. Het monteren van de kappen van de schoorsteen was ook even puzzelen, ze moeten natuurlijk opbollen, uiteindelijk heb ik dit gedaan door middel van een metalen staafje, flink duwen en in de verschillende richtingen van de uitstekende stangen van die kap rollen. na een paar keer herhalen was ie mooi bol.

De kraan aan de mast heb ik de PE kabels van weggesneden, deze vervang ik door 0.3 mm tuigagekabel. Dat staat veel strakker.



hier en daar moeten nog wat gaatjes worden uitgevuld maar dat doen we volgende keer, met deze warmte droogt de putty veel te snel om gemakkelijk te gebruiken. Zelfde geld overigens voor verf :(

Ik heb veelal de PE sets van eduard en Flyhawk gemixt, hoewel ik de Eduard wel fijner vindt dan de Flyhawk in omgang.

Volgende stappen zijn de details waar nodig verder af en bijwerken, de pom poms maken, vuurleiding op de brug toevoegen, secondair geschut maken, en de ankers monteren. hopelijk zijn we daar ongeveer mee klaar als de hitte voorbij is, want daarna komt ongeveer de verfspuit om de hoek kijken.



photo 515535
photo 515534
photo 515533
photo 515532
photo 515531
photo 515530
photo 515529
photo 515528
photo 515527
photo 515526
photo 515525


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement