Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 22 jan, 2022 15:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Beste Dan,

De Japanners waren na de Eerste Wereldoorlog bijzonder grensverleggend bezig bij de bouw van hun marineschepen en zoals dat zo vaak gaat bij grensverleggende ontwerpen ging het ook regelmatig fout bij sommige ontwerpen destroyers waren de schepen instabiel (te veel wapens op het dek = te hoog zwaartepunt = makkelijk kapsijzen) bij sommige kruiser ontwerpen was de romp te slap etc.
Sommige ontwerpen waren heel bijzonder zoals de kruiser Tone: 4 geschutstorens (= 8 x 20cm kanons) aan de voorzijde en 5 vliegtuigen op het achterdek. Het schip was ontworpen voordat RADAR was uitgevonden en het idee achter dit ontwerp was om een vijandelijk schip in de Grote Oceaan had je verkenningsvliegtuigen nodig en als het vijandelijke schip gevonden was en je eropaf voer dan was het erg handig als al je kanons aan de voorkant stonden want dan had je gelijk al je geschut ter beschikking.
Een groot probleem van de Japanse Marine was hun slechte / onnauwkeurige luchtafweergeschut (gelukkig voor ons). Het Bofors luchtafweergeschut en het Engels duel purpose (6 ponders?) luchtafweergeschut had een duidelijk grotere trefkans.
Wil je meer weten over de verschillende schepen uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog kijk dan eens bij Drachinifel die veel films daarover op internet heeft gezet

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 feb, 2022 12:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
De ruwbouw van de brug begint aardig op te schieten

photo 552828

photo 552827

De puzzel is eigenlijk in welke volgorde kan ik de vele onderdelen monteren zodat ik zo veel mogelijk de onderdelen kan spuiten nadat ze op hun plaats gelijmd zijn en dat wijkt vaak erg af van de bouwvolgorde in de handleiding
Zo is het bovenste brugdek (met alle verrekijkers erop) al gespoten en geschilderd maar wordt pas in een veel later stadium erop gelijmd omdatt ik anders de vloerbeplanking niet in houtkleur geschilderd zou kunnen krijgen.

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 feb, 2022 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Dat puzzelen ken ik. :D
Ik zit mij te vergapen aan het spuitwerk, niet dat ik jaloers ben of zo... :shock:
Mijn volgende project zou ook een Japans schip worden( maar dat kan zo veranderen bij mij).
Ik houdt deze even in de gaten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 maart, 2022 12:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
De drie bovenste delen van de brug gemaakt van links naar rechts:
- de luchtverdediging commando post met veel verrekijkers,
- de 15 meter afstandsmeter met radar
- de commandopost van het hoofdgeschut

photo 554034

Op de laatste hoort een radio richtingsmeter te staan (een radioantenne met 2 cirkels erop) toen ik deze antenne uit de fotoetch lossneed sprong hij weg en na 1 uur zoeken was hij nog steeds niet gevonden. Ik heb daarom een antenne zonder cirkels van afval metaal gemaakt en erop gelijmd.
Later kwam ik op het idee om een ringbout uit mijn houten scheepsmodelbouw te gaan gebruiken als antenne omdat dat al een cirkel op zit (rechts voor op de foto). Helaas zat de anale al zo vast dat hij zelfs met een tang er niet meer af te krijgen was.

photo 554035

Alle onderdelen zijn gespoten en gemonteerd en worden later op het onderstuk van de brug gemonteerd

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 maart, 2022 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er prima uit. Die 15 meter afstandsmeter met radar ziet er zeer fraai uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2022 15:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Rustig doorgewerkt en nu weer tijd voor een kleine update:
de schoorsteen afgebouwd
photo 556571
de zoeklichten geplaatst
photo 556570
De voorste brugopbouw geplaatst
photo 556569
en de onderbouw van de vele dual perpuse en luchtafweer kanonnen en mitrailleurs geplaats
photo 556572

Ik wijk hier af van het kleurschema van Tamiya en volg die van het boek "Anatomy of the ship Battleship Yamato and Mushashi"
Zo zijn onderdelen van de afstandsmeters van het luchtafweergeschut en het dek onder de zoeklichten anders geschilderd.

Het blijft me verbazen hoe goed alle onderdelen passen
(op de achtergrond mijn vorige project Prins Willem 1:100)

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2022 16:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een beest begint dit te worden.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2022 17:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een werk zeg! Ongelooflijk.
Succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2022 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Het begint al lekker druk te worden. Mooi werk.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2022 11:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 31 dec, 2010 12:30 pm
Berichten: 575
Woonplaats: Ede
Vandaag de laatste ladder onderaan de brug naar de voet van de schoorsteen gespoten en vastgelijmd en daarna de mast geplaatsts.
De echte kenners zullen zien dat er maar 3 dwarslatjes op de radarantennes zitten(op de hoogte van de schoorsteen aan de mast). Er schoot een latje met secondelijm erop weg uit mijn pincet :roll: en na een half uur zoeken heb ik maar besloten er op beide antennes 3 dwarslatten te lijmen in plaats van 4. De antennes zijn nu aan beide kanten tenminste gelijk.

photo 556717

Andy

_________________
Gebouwd: Neeltje Jacoba, H.M.S. Endeavour, Baleinera Olandese: 17de eeuws Fluitschip/Walvisvaarder Het Paradys, Prins Willem van Corel schaal 1:100
Op de werf: slagschip Yamato en destroyer Yukikaze Japanese Imperial Navy (Tamiya 1:350)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement