Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 0:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2020 7:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Knap, nu filler en schuren op de bovenzijde?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2020 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Jawel, dus schuren - putty - schuren. Maar eerst heb ik de achterste hoeken van het achterste raam wat ronder gemaakt door er minieme driehoekjes van 0,25 mm strip in te lijmen. Dat werkte redelijk, maar is voor de andere hoeken van de ramen minder geschikt, want daar noet er toch echt een ronding in zitten.
Maarten had een goed recept. Men neme een stukje 1 x 1 mm strip en schure dat in een driehoek vorm. Pak daarna een 2 mm rattenstaart vijltje en ga een uurtje zitten vijlen tot dat stukje strip een mooie, holle vorm heeft.
Nou, de eerste keer volledig uit de hand ging dat dus mooi niet; er bleef altijd een stukje vlak staan naast het holletje, en dat zou je zien als een hinderlijke hakkel als het in de sponning geplakt werd. Dus wat anders geprobeerd. Een malletje gemaakt van een stukje styreen, waarin een gootje gezaagd en gevijld was waar het 1 x 1 mm profiel netjes paste.

photo 516190

Daarna eerst het profiel in de driehoek geschuurd en daarna stukje bij beetje het holletje gemaakt. Een klein stukje afgesneden en met Tamiya Utra Thin vastgelijmd. Kijken of het lukt.

photo 516191

Toen de lijm goed groog was vlak geschuurd en het resultaat stond mij aan. Dus de drie andere hoeken gedaan.

photo 516189

Als dit droog is weer schuren en beslissen of het voor alle ramen gedaan wordt. Inmiddels is ook de bovenkant van de voorramen verlaagd, zodat alle ramen aan de voorkant dezelfde hoogte hebben.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2020 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De holle hoekjes werken goed, dus ze allemaal gedaan, behalve die bij de schuine raamstijl. Ik kon de hoekjes daar niet goed aansluitend krijgen.

photo 516247

photo 516246

Ik zie op de foto's wel dat hier en daar nog wat plamuur nodig is en dat bij sommige raamoppervlakken nog wat krasjes weggewerkt moeten worden.
Daarna begonnen aan de schoorsteen en de reddingsboeien (er zijn er drie van te zien op foto's en film). Maar weer eens een plaatje met 10 eurocent.

photo 516243

De schoorsteen is gemaakt uit plakjes plaat van totaal 5 mm dik en buis en staf van verschillende diameters. De reddingsboei is volgens Maarten iets te klein, die moet dus over. De schoorsteen op de cockpit:

photo 516244

photo 516242

Ook daar is nog enige correctie nodig. Op de foto's zijn roosters op de zijkanten van de schoorsteen te zien. Die voer ik denk ik als decal uit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Na weer een ronde putty en schuren vond ik dat ik toch wat moest doen aan de rechte hoeken naast de schuine raamstijl. Daarnaast moest nog wat gedaan worden om het "open dak" van de cockpit aan te geven.

photo 516440

photo 516439

Voor de ronde hoeken heb ik iets anders geprobeerd: Gaatjes geboord van 2 mm diameter in een stukje 0,35 mm dik styreen en daarna rakend aan de omtrek uitgesneden volgens de hoek van de schuine stijl.

photo 516436

Rechts op de foto het malletje voor het open dak. De omtrek is ingegraveerd op de bovenkant van de cockpit.

photo 516437

Een kleine ontsporing aan de onderkant (gevolg van het verschil in hardheid van het styreen en de putty) ga ik nog corrigeren met secondelijm. De schoorsteen is inmiddels voorzien van een pen en de cockpit van een gat. In de vacform cockpit zal dat netjes te zien zijn als een deukje, waar dan een 0,75 mm gaatje in geboord kan worden voor het aangegoten pennetje in de schoorsteen. Die komt dan tenminste op de goede plaats.
De ronde hoeken maken ging uitstekend voor de scherpe hoeken; voor de vier stompe hoeken heb ik alle gaatjes op moeten gebruiken.

photo 516438

Na het schuren:

photo 516435

Op wat retoucheer werk na: klaar.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2020 11:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Knap werk hoor.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 aug, 2020 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Weer wat stapjes verder. Maarten heeft het geraamte voor de opbouw klaar. De vier wanden staan en de middenspant is ook gemaakt.

photo 516738

photo 516737

Tijdelijk is alles vastgezet op de romp, na het bekleden wordt dat weer losgemaakt. De middenspant wordt (tenmiste gedeeltelijk) meegegoten om de vormvastheid van het gietsel te verzekeren. Dat zal dan door de bouwer verwijderd moeten worden.
Bij de pijl moeten de brugdelen ingebouwd worden, daarachter komt de eetkamer en de salon.
Zelf heb ik me vermaakt met een eerste opzet voor de decals. Op foto's zijn roosters te zien aan de zijkant van de schoorsteen. Die zijn lastig met voldoende detail en fijnheid in styreen te maken, dus een decal ligt dan voor de hand.

photo 516739

Verder zijn er natuurlijk de naam en herkomst van het jacht. Ook de vloerkleden zijn een kandidaat.

photo 516441

Maarten heeft nog een mooi real life voorbeeld gevonden.

photo 516740

Na opmeten, tekenwerk, schalen, discussie met Maarten, ligt er voorlopig dit.

photo 516736

Links het decal velletje, rechts met het meubilair is op. Het kleed meet overigens maar 23 x 16 mm. Maarten gaat nog een decal maken voor de kaart op de wand in the eetkamer en waarschijnlijk nog een paar vlaggetjes ter decoratie.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2020 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Maarten heeft de kaart gemaakt dus de eerste versie van het decalvelletje is klaar.

photo 517154

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op zo 06 sep, 2020 22:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2020 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Maarten is goed bezig :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2020 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Van de week een "interface meeting" gehad met Maarten. Dat was nuttig, want er zijn altijd dingetjes die net niet kloppen. Zo was de brug iets te kort, want Maarten had (terecht) de dubbele wand er achter als enkele uitgevoerd, en ja, dan moet je kiezen.
En de bovenkant van de opbouw was net niet helemaal vlak, zoals ik had aangenomen voor de cockpit onderzijde, aan de achterkant moet er een half milimetertje bij of van de rest moest een half millimetertje af. Maar dat laatste kon niet, want dan zou de raamsponning bijna verdwijnen. Dus als compromis heb ik de hele cockpit met een plaatje van een halve millimeter opgedikt, dus iets overmaats voor het voorste deel.

photo 517520

Het pas maken van het vacform onderdeel moet dan door de bouwer gedaan worden. Omdat het vacform deel in Tsjechië gemaakt moet worden, gaat er eerst nog een resin back-up gemaakt worden voor het geval er iets weg raakt.
Verder is de tekening van het PE fretje door mij en Maarten gecontroleerd op witte vlekken (daar raakt de producent van in de war) en minimaal vereiste afmetingen.

photo 517521

Hier moeten er dan drie exemplaren van geëtst worden. De file is opgestuurd naar de producent in Schotland. De eerste reaktie was gunstig, hij leek in orde. Of hij echt maakbaar is, heb ik nog niet gehoord, evenals de prijs.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nog wat nagekomen foto's van Maarten's werk.

photo 517668

photo 517667

De verschansing is opgebouwd uit twee lagen 0,5 mm dikke strippen om de dubbel gekromde vorm goed vast te leggen. Ook maakt dat het makkelijker om een gladde binnenkant te krijgen. De streepjes geven de plaats aan waar 1 x 1 mm paaltjes tegen de verschansing gelijmd moeten worden. Op de foto is de fraaie overkapping van de wenteltrap lastig te zien, maar het is weer een kunststukje.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement