Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 13:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Enige tijd geleden heb ik de belangstelling gepeild voor een kit van de Q.E.D., het jacht van Anthony Fokker, gebouwd in 1938. Hoewel de belangstelling niet overweldigend was (eigenlijk zijn tenminste 30 maar liefst 50 bestellingen nodig) is door de garantstelling van een aantal Fokker enthousiasten het project financieel haalbaar. De masters worden gemaakt door Maarten Schönfeld (romp en opbouw) en ondergetekende (detaillering en de rest), als schaal is 1:144 gekozen. Dat levert een redelijke kostprijs op en toch nog voldoende detail.
Eerst wat details over de Q.E.D. (Quod Era Demonstrandum, wat bewezen moest worden). Het jacht is in de USA ontworpen door Fokker in samenwerking met de scheepsontwerper William Atkin en gebouwd door de Consolidated Shipbuilding Corporation, Morris Heights, New York City. Op 20 juni 1938 is het te water gelaten. Het schip was 33,53 meter lang, had een waterverplaatsing van 66 ton, een kruissnelheid van 16 tot 17 knopen en een topsnelheid van 29 knopen. Dat laatste werd bereikt door het bijschakelen van twee 600 pk Capitol Wright Typhoons (in een later stadium luchtgekoelde Wright Cyclones vliegtuigmotoren) naast de “standaard” twaalf cilinder 800 pk Vimalart V-2500-1 motor.
Het schip was hoofdzakelijk uit hout geconstrueerd, waarbij veel in de vliegtuigbouw gehanteerde technieken werden gebruikt. In de ontwerpfase kon zo bijna 7 ton constructie gewicht bespaard worden, wat ten goede kwam aan het laadvermogen en de snelheid. De romp was onderverdeeld in negen waterdichte compartimenten. Veel aandacht werd besteed aan geluids- en trillingsisolatie. Voor de stroomvoorziening en ventilatie was een aparte Ford V-8 motor geïnstalleerd, een tweede V-8 was aanwezig als reserve, maar kon ook verplaatst worden voor ander gebruik.
De vormgeving van het jacht was ronduit futuristisch. Zowel voor en achterdek waren gedeeltelijk overdekt en een deel van het dak kon geopend worden om met behulp van een laadboom motorboten, kano en andere drijvende voorwerpen overboord te takelen.

photo 493331

photo 509798

Op de tekeningen heb ik slaapaccommodatie voor acht passagiers en vijf bemanningsleden geteld. Verder een salon en een royale eetkamer, en natuurlijk keuken en voorraadkamers. De stuurhut was voorzien van moderne instrumentatie en er was ook radio aan boord, met de bijbehorende radio operator.

photo 493333

Op 7 oktober 1939 kwam de Q.E.D. aan een tragisch eind. Fokker had het jacht uitgeleend aan zijn net getrouwde vrienden mr. en mrs. Richard Vance en ’s nachts brak brand uit, vermoedelijk als gevold van een slecht gedoofd vuur in de open haard (ja, die was er ook). Het jacht brandde volledig uit en zonk in de Hudson River. Een van de bemanningsleden verdronk, de andere opvarenden kwamen er ongeschonden vanaf.
Er zijn twee lezenswaardige referenties. Een artikel van Hisco Baas inSVZ Maritime jaargang 136 van september 2015 en een artikel in Motor Boating van september 1938.
Maar nu de bouw. Maarten is in april begonnen met de romp. Opbouw zoals gewoonlijk: verschillende doorsneden in dwars en langs richting in 1 mm styreen, waarna de ruimte er tussenin opgevuld worden met balsa.

photo 509797

Ik ben begonnen met wat kleine dingetjes: de mast en de kraan.

photo 509796

Daarna ben ik deze week begonnen met de motorboot. Zelfde methode als de romp, maar met dien verstande dat die niet gesloten zal zijn, maar dat er zitplaatsen in aangebracht moeten worden.

photo 509799

photo 509795

Bovendien is hij veel kleiner, wat weer het gebruikelijke gepeuter oplevert.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Tja, als je alle vlietguigen van Fokker inmiddels hebt gebouwd, dan moet je wat anders. Ik ben benieuwd of Fokker ook nog een auto, scooter en step heeft gehad ? :lol: :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ René: Hij heeft ook nog verscheidene een zeilboten gehad, en een tweede mortorjacht, maar dat was nogal conventioneel, en niet zelf ontworpen. En niet te vergeten zijn papieren vliegtuigjes uit zijn HBS tijd in Haarlem.

Bovendien komt er eind dit jaar een kit uit van de Fokker S.13 en na de zomer een van de Fokker Super Universal, dus ook daar is werk aan de winkel.
Verder met de Q.E.D. Eigenlijk was het 0,75 mm plastic te dik. Behalve dat het snijden lastig was, leidt het ook tot grotere maat fouten, de boel moest fors bijgewerkt worden om te passen.
De motorboot ruwbouw is nu klaar. Eerst de schotjes tegen de kiel gelijmd en bodempjes en banken van 0,5 mm plastic er in gelijmd.

photo 509885

Het is wel een klein gevalletje.

photo 509884

Daarna de zijkanten, nu van 0,4 mm styreen gelijmd en het uitstekende plastic weggesneden en geschuurd.

photo 509883

photo 509882

Ik heb inmiddels de onderkant opgevuld met autoplamuur. Voor scratchbouw had dat niet gehoeven, maar de master moeten geen holle ruimte hebben; die barsten gegarandeerd open in het vaccum tijdens het gieten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Succes Rob, je hebt weer een bijzonder onderwerp te pakken. Jij zegt dat het allemaal weer klein is maar ik ben van jou ook niets groots gewend :P .

Dat is eigenlijk niet helemaal waar want de eindresultaten van jou zijn wel altijd groots.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jun, 2020 16:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nu, dat vullen was een groot succes, tenminste de volgende dag. Het styreen was zo soepel geworden dat ik het bootje alle kanten op kon drukken, de plamuur was niet uitgehard. Ik heb geprobeerd het plamuur te verwijderen maar het restant van het bootje was absoluut niet meer buikbaar. Ik heb het bewaard als afschrikwekkend voorbeeld. Ik heb nu een tube Alabastine Autoplamuur in de aanbieding. Maar heel weinig gebruikt :mrgreen: .
Dus nu opnieuw. Aanzichten op 0,5 mm styreen geplakt en uitgesneden.

photo 510814

Het opvullen gaat nu met stukjes styreen en eventueel Milliput plamuur. Dat tast het styreen niet aan.

photo 510813

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jun, 2020 15:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Elke dag wel een beetje aan het bootje gewerkt. Ik bouw het geleidelijk op vanaf het dek naar beneden, en zoveel mogelijk opvullen met stukjes styreen. De banken, zit gedeelte en rugleuningen, zitten er in.

photo 511125

Gezien van de onderkant:

photo 511124

De vloeren er in gelijmd:

photo 511123

Langzaam opdikken:

photo 511121

Begint ergens op te lijken.

photo 511122

Hierna plamuren met milliput. Dat laat ten minste het plastic met rust.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jun, 2020 19:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Werken met <illipu ziet er eerst altijd walgelijk uit.

photo 511196

Maar na het schuren wordt het meestal beter :mrgreen: .
Nog een filmpje met nu meer informatie over het interieur:
https://www.gettyimages.nl/detail/video/montage-antoni-fokkers-yacht-the-qed-experimental-stockvideofootage/659665479
Maar die stalen meubelen ga ik 1:144 denk ik niet maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2020 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het heeft even geduurd, en daar is een reden voor (altijd een smoes, is het niet :lol: ). Het kleien met Milliput ging prima, het harden niet zo. Na 48 uur was de boeg nog lekker in te drukken, dus waarschijnlijk had ik de twee componenten niet goed genoeg gekneed. Gelukkig was het met een mesje redelijk gemakkelijk te verwijderen.
Nieuwe Milliput klaargemaakt en wel vijf minuten lang het mensel geplet, gerold, opgevouwen en wat niet meer. Daarna weer de boeg gevuld. En ja, het hielp, dezelfde dag kon het schuren beginnen. Er moesten nog wel de nodige deukjes nabewerkt worden, dat heb ik met Revell Plasto gedaan venwege z'n goede hechting.

photo 511344

Het resultaat:

photo 511343

photo 511342

photo 511341

photo 511340

En na de laatste schuurbeurt:

photo 511459

photo 511460

Vandaag heb ik de kano gemaakt, geheel uit styreen.

photo 511461

photo 511462

En voor het maatgevoel:

photo 511458

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2020 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1392
Woonplaats: Deventer
mooi (miniatuur) werk Rob.

Ziet er netjes uit.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2020 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Maarten heeft ook aardig wat voortgang geboekt. Eerst twee blokken balsa ruw in vorm gesneden.

photo 511597

Daarna de doorsnede tegen het balsa blok gelijmd.

photo 511596

Het tussendek aangebracht.

photo 511595

En het dek er bovenop gelijmd.

photo 511594

Dan beide kanten stukje bij beetje op maat snijden en schuren met behulp van sjabloontjes gemaakt van de rompdoorsneden.

photo 511592

photo 511593

photo 511593

Een tussenopname.

photo 511591

Verder met de doorsneden.

photo 511589

En het voorlopig eindproduct.

photo 511590

photo 511588

De voorsteven is uit de hand gevormd aan de hand van foto's, want daarvan waren geen doorsneden beschikbaar. De romp wordt nu "beplankt" met 0,5 mm styreen strips. Daarna plamuren, schuren, .....

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement