Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 16 apr, 2021 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Kan je nagaan hoever hij zijn tijd vooruit was met dit project...... :mrgreen:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 apr, 2021 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De voorsteven heeft dezelfde behandeling gehad als de achtersteven en tegelijkertijd het dichte wandje bij de boeg op maat gemaakt en vastgelijmd.

photo 536578

photo 536577

Ook maar een paar foto's met de canopy (stuurhutdak) er op gepast.

photo 536576

photo 536575

Daarna was het tijd om de tweede laag op het dak te lijmen, in etappes, eerst het midden, daarna de zijkanten. Dat ziet er nu zo uit:

photo 536574

Om maar met Assimil te sprelen: "My tape supplier is rich" :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 apr, 2021 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een aantal ramen moeten nog ronde hoekjes krijgen. Van de cockpit had ik nog wat hol gevijld 1 x 1 mm profiel over. Daar kan je dan holle hoekjes uit snijden.

photo 536809

Dus in de ramen plakken:

photo 536808

En daarna vlak schuren.

photo 536807

Ongelijkheden zo veel mogelijk wegplamuren.

photo 536805

photo 536806

Er zal nog een tweede beurt nodig zijn. Op het voorstuk is de contour van het grote luik aangegeven; dat wordt nog bewerkt met een panel line scriber. Het luik kon helemaal opengeklapt worden, waarna de boten die op het voordek lagen, er uit getakeld konden worden. De bouwer van de kit heeft straks de keus het luik open of dicht te laten.
Toen kwam het enge werk, waarvoor ik van Maarten al instructies had gekregen. Eerst met een scalpel nummer 11 tig keren over de lijmnaad tussen romp en opbouw gegaan. De scheiding op voor en achtersteven heb ik met een scheermeszaagje bewerkt. Na een aantal keren "pang" zaten de zijkanten los, maar de spanten nog vast. Die heb ik los gekregen met zo dun en lang fijngetand zaagje, dat in een scalpelhouder past. Het resultaat:

photo 536804

De schade valt mee, alleen een paar drempels en de neus. Eenvoudig te repareren. Ook het schuurwerk van de binnenwanden valt mee, aan voor en achtersteven is het meeste te doen te doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 apr, 2021 5:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ik kan me gerust inbeelden dat dit een enge stap is... maar toch... weer een soort mijlpaal genomen...

Knap werk ook trouwens.

Kleine vraag tussendoor. Was zo'n microzaagje niet fijner geweest? Mesjes hebben de neiging een V-groef te maken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 apr, 2021 16:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Was zo'n microzaagje niet fijner geweest? Mesjes hebben de neiging een V-groef te maken...

De scheiding moest gemaakt worden op een lijmlaag, die met opzet niet erg stevig was gemaakt. Dan kan een mes best gebruikt worden, en maakt het nauwelijks een V-groef. De microzaag heb ik gebruikt bij het puntje van de voor- en achtersteven, en verder om de spanten van de romp te scheiden.
Om giettechnische redenen moeten de openingen in de spanten dichtgemaakt worden. Daarvoor heb ik styreen van 0,13 mm dik gebruikt.

photo 536866

Het dunne laagje hars kan dan later makkelijk verwijderd worden. Ook moest het plafond van de wenteltrap losgemaakt worden. Dat resulteerde in een beetje schade aan het deurkozijn, maar is weer gerepareerd.
Het achterdek is op maat gemaakt en vastgelijmd,

photo 536867

Het voordek was niet helemaal aan de maat, en heb ik verder verruïneerd door het een millimetertje te krap af te snijden. Om dat niet nogmaals te presteren heb ik een malletje gemaakt van 0,25 mm styreen. Een nieuwe plaat gegroefd styreen van Evergreen is besteld.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2021 14:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het achterdek ziet er mooi uit, maar toch ontbreekt er nog iets.

photo 537280

Er is nog een tweede trap, die vanuit de toiletruimte benedendeks naar het achterdek loopt. Maarten heeft die alsnog gemaakt en gaat daarvoor een gat in het achterdek maken, als hij de romp terugkrijgt voor de patrijspoorten en de lijsten (ik waag het niet om aan dat kunststuk te komen.

photo 537282

photo 537281

Op foto's lijkt het er op dat het trappenhuis met een deurtje en een luik afgesloten is; het steekt in ieder geval niet boven de verschansing uit. Het is nog later te bepalen hoe we dat gaan doen.
In salon en eetkamer is de onderkant van de zijwanden vertikaal. Ik heb daarvoor aparte onderdeeltjes gemaakt en ze gemerkt, want de afmetingen links en rechts zijn net een paar tienden verschillend.

photo 537279

Het dingetje links is een kastje dat voor de brug op het botendek staat.
Dan de stutjes en lijsten van de verschansing. de stutjes zijn gemaakt van 0,3 mm strip, gesneden uit 0,25 mm styreen plaat. Ze zijn aan de onderzijde (op de foto bovenzijde) iets korter afgesneden, zodat ze precies op het dek komen te rusten. Maarten had de plaats van de stutjes met potlood aangegeven, maar meldde mij de er twee maal zo veel in moesten (dat stond ook op tekening). Dus na het aanbrengen van de lijst boven de stutjes aan de binnenkant heb ik dat maar trouw gedaan.

photo 537274

Tenslotte moest aan de buitenkant van de opbouw nog een paar lijsten aangebracht worden boven en onder de ramen en de openingen tussen verschansing en dak. De bovenste lijst is dun en die heb ik gemaakt van 0,25 x 0,5 mm stryreen strip, op zijn kant vastgelijmd met dunne Tamiya lijm (of secondelijm op de plaatsen waar plamuur zat). Nadat de lijm droog was zijn deze strips afgeschuurd tot 0,25 mm. De onderste lijst is breder, daarvoor is dezelfde strip gebruikt, maar dan vlak gelijmd.

photo 537276

Op de foto is te zien dat de onderkant van de opbouw niet vlak is. Dat is geen fout, maar hoort zo; het dek is niet vlak. Op de bovenrand van de romp komt ook nog een lijst, maar die brengt Maarten op de romp aan.
Ik wacht nu nog op de gegroefde styreen plaat voor het nieuwe achterdek. Als dat gedaan is, is mijn aandeel in de masters voor de kit klaar.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 mei, 2021 15:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Op de foto's zijn een aantal vlaggen te zien. Twee daarvan zijn herkenbaar, die heb ik dus op papier en schaal gereproduceerd en komen als zodanig in de kit.

photo 537431

Maarten had me bijtijds gewaarschuwd, dat er in 1938-1938 nog maar 48 Verenigde Staten waren. Ook heb ik een tekening gemaakt van de dekken naast de stuurhut.

photo 537424

Na een week wachten kwam ook de bestelde plaat Evergreen binnen (of eerder: ik heb de auto gepakt om persoonlijk een tweede sheet op te gaan halen, waarop van de weeromstuit 's avonds het oorspronkelijke pakje bezorgd werd). De gemiddelde snelheid van Tante Pos bedroeg wel 104 m/uur, maar dat kwam door Koningsdag. Dus aan de slag. Voordek op maat gemaakt en vastgelijmd.

photo 537423

De twee zijdekjes:

photo 537419

En met het meubilair van de stuurhut:

photo 537421

Het laatste dat ik nog moest doen was het maken van de masters voor de steunen om het model op te zetten.

photo 537418

Met opbouw en "canopy":

photo 537416

De romp gaat morgen weer naar Maarten toe voor het aanbrengen van de patrijspoorten en de laatste lijstjes.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 mei, 2021 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De romp is binnen twee dagen afgeleverd bij Maarten en deze aflevering van het bouwverslag betreft hoofdzakelijk werk dat door hem verricht is.
Bij nader inzien vonden we dat er ook in salon en eetkamer een vloertje aangebracht moest worden, want anders zouden die 0,5 mm lager liggen dan de dekken. Nu de romp al bij Maarten lag en de opbouw bij mij, was dat een extra logistieke complicatie, maar oplosbaar. Ik heb eerst de lambrisering tijdelijk in de opbouw geplakt met Kristal Klear en daarna beetje bij beetje de vloeren op maat gemaakt binnen de opbouw, ze in een envelop gestopt en opgestuurd naar Maarten. Dat was daar al de volgende dag, en Maarten heeft ze direct op de romp gelijmd.

photo 537633

Hier is ook al de ingebouwde kleine trap te zien. Omdat ik nu toch bezig was met de lambrisering (eigenlijk zijn het volgens de tekeningen kastjes met wat bergruimte daarachter), heb ik die wat gedetailleerd.

photo 537629

Maarten is intussen voortvarend verder gegaan met de op een na laatste stap van de romp: het aanbrengen van de patrijspoorten. Eerst aangetekend op de romp zijden (links en recht zijn verschillend).

photo 537637

photo 537635

Daarna de dubbele patrijspoorten maken. Een stukje staf van 4,8 mm vierkant voorzien van vier gaten van 1,6 mm en de gaten twee aan twee met elkaar verbonden.

photo 537634

Na scheiding van de twee helften is dit in plakjes van 1,5 mm gesneden.

photo 537631

De "ruitjes" liggen in het groene bakje en worden onder de ovaaltjes gelijmd. Rechts ligt nog de boarding van de kleine trap op het achterdek.
Daarna het lastigste karwei: het uitboren en frezen van de ruimten in de romp zijden (iets wat ik met genoegen aan Maarten heb overgelaten), waarna de patrijspoorten daarin gelijmd kunnen worden.

photo 537632

Als alles er in zit, moet het nog netjes afgewerkt worden.
Ik wil op de opbouw nog met een ondiep gaatje de punten aangeven waar de verschillende lijnen en stagen vastgemaakt moeten worden. Aan de hand van foto's, films en tekeningen kwam ik tot het volgende (met door Maarten goedgekeurde Engelse scheepstermen, want ik ben tenslotte maar een eenvoudige vliegtuigboer).

photo 537636

De lijn g-h ga ik waarschijnlijk weglaten; hij is eigenlijk nergens te vinden.
Ook heb ik de onderdelen op de foto gezet en een nummer gegeven.

photo 537638

Romp en opbouw ontbreken nog, evenals Q39, de ombouw van de kleine trap, die bij Maarten ligt.
Tenslotte zijn we beiden aan het nadenken over het schilderschema. Behalve de twee aquarellen van het interieur en fragmenten uit de originele kleurenfilm van Anthony Fokker zijn er alleen maar zwart-wit foto's, meestal van matige kwaliteit.
Tot zover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 mei, 2021 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Maarten heeft de master van de romp afgemaakt, met berghout (fender belt), strakes en laatste onregelmatigheden gevuld. Ook de waterlijn staat er heel dunnetjes in gegraveerd.

photo 537693

photo 537692

Ik heb nog pinnetjes onder de ankerlier en de steun voor de motorboat gemaakt, en Maarten geeft op het voordek de plaats daarvan aan. Nu moet er alleen nog een ankertje gescratched worden, daarna kunnen we naar Tilly Models om het gieten te bespreken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 mei, 2021 15:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Echt de laatste dingetjes. Het anker gescratcht door Maarten, 7,5 mm hoog:

photo 537776

En om de ovale openingen zat nog een opstaand randje, zag Maarten. Heb ik er maar opgezet.

photo 537775

Over twee weken naar Tilly models met de masters.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement