Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 6:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2021 9:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Oké scheepskenners, ik heb jullie hulp een beetje nodig. :D

Nu de Tone in de de laatste fase van het bouwen terecht gekomen is, het afbouwen, kwam ik gisteren avond tot de volgende vraag:

Op de tekeningen van Eduard staat een plaatje waarbij er een viertal vrij grote constructies (11mm op schaal x 350 = 3,85m hoog) die midden op het achterdek geplaatst moet worden. Onderling zijn ze verbonden met behulp van een 'kabel'. Wat mij bevreemd is dat deze constructies midden op het railsysteem voor het verplaatsen van de vliegtuigen staat.
M.a.w. deze staan zover ik kan beoordelen behoorlijk in de weg.

Geeft iemand enig idee waar deze voor zouden kunnen zijn?

Ikzelf zie twee opties waarbij ze voor beide tijdelijk zijn en weggehaald moeten worden als er vliegtuigen verplaatst moeten gaan worden:

#1 - Draagconstructies voor een kabel om een zeil overheen te spannen en de vliegtuigen relatief droog te houden, of om ten tijden van het varen relatief droog onderhoud te kunnen uitvoeren.
#2 - Draagconstructies voor een kabel als bliksembeveiliging voor de vliegtuigen.

photo 532831

Ik moet zeggen de laatste lijkt mijzelf de meest realistische, maar ik ben benieuwd wat jullie denken.

Mijn tweede vraag gaat over deze foto (en heeft eigenlijk weinig met het bouwen te maken maar meer met het schip of schepen zelf)

photo 532830

Bron Content ©www.MilitaryFactory.com

Ik zie de Tone waarbij een grote hoeveelheid water via de ankerkluizen gespuid wordt, het lijkt mij een gekke plek om buiswater te lozen dus denk ik dat de Tone net het anker heeft gelicht en het spoelwater is om de ankerketting te reinigen.
Hebben jullie nog verdere ideeën?

M.vr.gr.

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2021 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 dec, 2019 17:23 pm
Berichten: 8
Ik ben momenteel met haar zuster de Chikuma bezig en zit toevallig met dezelfde vraag.

Het boekje van Kagero noemt het een 'tent'. Het Engels van de Poolse auteur is niet al te best, maar het lijkt erop dat je eerste optie de meest waarschijnlijke is.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2021 22:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 06 mei, 2020 13:26 pm
Berichten: 57
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht
die tent is denk ik wel accuraat. Die constructie was bedoeld voor het spannen van een canvas doek bij hitte zodat de warmte niet op het dek sloeg en er ruimte was om te schuilen. Daarom staan er op de render tekening ook allemaal poles aan de zijkant. Tussen over/die lijnen spande men dan een wit canvas doek. Zoals hier bij de hood bijvoorbeeld Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 feb, 2021 22:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Ahhh, leuk een mede-bouwer. :-)

Beide heel erg dank voor jullie antwoorden, grappig dat ik wel slecht weer maar niet heel mooi weer had beschouwd. Na de tekeningen van Eduard wat beter bestudeerd te hebben zie ik nu inderdaad ook die poles aan beide zijden van het voordek????

photo 532946

Lijkt mij een foutje van Eduard, want op die rendering Auke zie ik ze toch echt op het achterdek staan. Lijkt me ook veel logischer.

Ik zit nog even in dubio of ik ze überhaupt zal plaatsen.
Om eerlijk te zijn neig ik naar niet, ik ga ervan uit dat al die poles verwijderd kunnen worden en alleen gebruikt in warme gebieden. Functioneel en opgeruimd als ik me Japanners in gedachten neem zouden ze alles dat op dat moment geen functie heeft verwijderen en opslaan.

Daarnaast ben ik bang dat het vastplakken van die palen er niet fraaier op gaat worden, her en der wat lijmkloddertjes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2021 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 dec, 2019 17:23 pm
Berichten: 8
Het achterdek lijkt mij ook een logischere plek, maar ik kwam onderstaande foto's tegen van een - overigens knap gemaakt - model van de Chikuma in schaal 1:200 waar deze 'tenstokken' op zowel het voordek als het achterdek staan:

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2021 11:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Zo.....die is strak gemaakt zeg.....

Leuk ook die ijsverkoopstalletjes, dat zal de bemanning wel gewaardeerd hebben. :D :D :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2021 16:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 dec, 2019 17:23 pm
Berichten: 8
Ik zie nu trouwens dat de 'tentstokken' in het fotoboekje van Kagero op zowel het voordek als het achterdek staan:

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2021 15:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Hi Auke,

Dank voor het delen.

Ik zie op die tekening wel dat ze over de hele lengte van het voordek staan en er volgens mij ook zo’n middellijn loopt. Goeie ARBO-voorzieningen.
Maar toch denk ik nog steeds dat ik ze niet zal gaan plaatsen om eerder genoemde redenen.

Ben ook voornamelijk bang dat het al mijn pogingen om netjes te werken te niet zal gaan doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 maart, 2021 15:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Gisteren best wat mooie stappen gemaakt. :D

Hekwerkjes en de katapulten geplaatst alsmede de vliegtuigjes op het dek en hoewel ik nog wat dingetjes moet doen; o.a. de tuigage/antennes, nog wat verwering en verf het en der bijwerken. (mede ook door de onvergefelijke details van de foto's hahahaha).
Dus hierbij mijn resultaat tot nu toe waar ik in ieder geval al blij mee en trots op ben.

Tips zijn welkom. :D

photo 533326
photo 533327
photo 533328
photo 533329
photo 533330
photo 533331
photo 533332
photo 533333
photo 533337
photo 533338


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 maart, 2021 11:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 dec, 2019 17:23 pm
Berichten: 8
Is mooi geworden Pommetje! Een tip: je ziet nu nog braampjes op de PE-hekjes en de ladder op bijvoorbeeld de schoorsteen. Op een harde ondergrond kun je de PE goed los snijden waarbij je de braampjes nauwelijks nog ziet, en als je de PE stevig beetpakt met een pincet kun je de resterende braampjes ook uitstekend weg vijlen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement