Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: IJN Tone Tamiya 1/350
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 19:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Na de DKM Tirpitz ( https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =4&t=52153 ) ben ik gelijk doorgegaan met mijn volgens schip (ik heb de smaak te pakken gekregen).
Deze keer de IJN Tone van Tamiya in 1/350 met extra PE van Eduard en gedraaide lopen voor het geschut.

Voor meer informatie over dit schip kijk op de post van Juggernaut: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =4&t=46142

Ikzelf heb gekozen voor dit schip omdat ik het een interessant ontwerp vind. Het blijkt dat de Japanners in de tweede wereldoorlog geen verkenningsvliegtuigen op hun vliegdekschepen mee namen, maar alleen vliegtuigen die wapens konden dragen. (Weet iemand trouwens waarom dit was?). Om die reden waren en aantal cruisers uitgerust met een vliegdek op de achtersteven, al van waar verkenningsvliegtuigen met een katapult gelanceerd konden worden. Omdat de ruimte (zeer) beperkt was, is gekozen voor watervliegtuigen die met behulp van een kraan weer op het schip gehesen konden worden.
Deze hybride aanpak levert een (in mijn ogen) vreemd maar interessant schip op, met al het zware geschut voorop en dus een vliegdek achterop.
Bijkomend voordeel van dit ontwerp was dat de gepantserde-opslag en transport van munitie naar het hoofdgeschut zich beperkte tot de voorzijde en er door het ontbreken hiervan aan de achterzijde van het schip, meer ruimte was voor de bemanning. (lees: ruimere accommodatie).

De afgelopen dagen al wat aan het plassen en meten alsmede plakken en verven geslagen, dus een kleine update van de voorgaande 3 dagen:

photo 505907
De kit uitgestald met de Tirpitz als inspiratie in het raamkozijn.

photo 506268
photo 506269
photo 506270
Eerste delen gelijmd en van de nodige PE voorzien, klaar om gespoten te worden.

photo 506271
Schoorstenen inmiddels in Kure-grijs gespoten, nu nog de bovenzijde zwart schilderen.

photo 506272
Romp gespoten en gedeeltelijk in elkaar, een deel van de opbouw gespoten en ook de chocolade bruine dekken in de verf.
Voor de railsystemen op de dekken (voor transport van de vliegtuigen over het dek heen) heb ik een zilveren stift besteld die morgen binnenkomt. Eens kijken wat het effect daarvan zal zijn, ik denk dat het in ieder geval eenvoudiger zal zijn dan met de hand schilderen, maar ik laat het jullie weten (en zien).

Tot de volgende update,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 20:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze. Zijn deze uiteindelijk niet enkel ingezet als lesschip of tweede lijn? Vooral omdat het omslachtig was de vliegtuigen aan boord te krijgen bij een gevecht of als ze zich snel uit de voeten moesten maken...

Uiteindelijk ligt de Mogami hier ook nog te wachten...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 20:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Silenoz schreef:
Succes met deze. Zijn deze uiteindelijk niet enkel ingezet als lesschip of tweede lijn? Vooral omdat het omslachtig was de vliegtuigen aan boord te krijgen bij een gevecht of als ze zich snel uit de voeten moesten maken...


Dank je.

Wat ik begrijp van deze pagina is dat de Tone juist heel veel actie heeft gezien:

http://www.combinedfleet.com/tone_t.htm

O.a. betrokken bij de verkenning voor de aanval op Pearl Harbor en bij de slag om Midway. Omslachtig leek het me zeker, vandaar ook mijn lichte verbazing dat er geen verkenners aan boord van de vliegdekschepen waren. Bij ruwe zee kan je mogelijk wel landen op een vliegdekschip, maar op een ruwe zee met een watervliegtuig....hmmm. Beperkte ze zeker in de inzetbaarheid van de toestellen.
En best nog wat acties samen met de Mogami....bouw gelijk mee. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 9:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Graag, maar momenteel bezig met het vliegend deel van de Japanse strijdkrachten en nog een paar moderne Russen.... Daarna een Miniart kitje... Gaat nog niet voor direct zijn vrees ik.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 15:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Silenoz schreef:
Gaat nog niet voor direct zijn vrees ik.


Vaar ik toch alleen uit. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 18:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Vandaag lekker dagje gemaakt. :D

photo 506334
photo 506336
Brug met al een deel van de PE-onderdelen en de torpedo's een aluminium kleur gegeven. Jammer dat je er straks weinig van gaat zien omdat ze schuil gaan achter de romp, maar goed....ook deze onderdelen horen erbij.

photo 506333
Ik heb vandaag de gedraaide lopen binnengekregen, dus maar begonnen om de blastbags te schilderen. Vreemde naam eigenlijk, waterkering zou voor mij een logischere naam zijn.

photo 506337
En de plek waar ze straks moeten komen.

photo 506335
Ik heb een tijdje zitten dubben over de rails voor het verplaatsen van het schip. Wat Tamiya dan weer niet zo handig doet is deze (en de kistjes op het dek) die een andere kleur moeten hebben dan het dek zelf, vast te maken aan het dek. Gelukkig is er voor de kistjes een oplossing, de PE-sets van eduard hebben kistjes doe je moet vouwen, schilderen en over de plastic kisten op het dek plaatsen. Maar voor de rails heb ik gekeken naar de post van Juggernaut (zie eerdere link) en de problemen die hij (of zij) had met het afplakken van de rails.
Ergens anders (en bij een geheel ander schip) zag ik een tip voor een pen/stift om dingen in te kleuren en dacht dat er misschien wel een zilveren stift te vinden was. Die was er dus. :D
Ik vind het nog te fel van kleur en heb een test gedaan met een grijze wash.....helaas loste die het zilver weer op. Misschien dat het nog beter moest drogen, dus morgen maar weer een test doen.
Maar al met al ben ik erg tevreden met dit resultaat.

Wordt vervolgt.....

*edit ivm toevoegen foto van geschutskoepels


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2020 19:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
PE links, PE rechts....PE in het midden.

Kleine update: vandaag verder gewerkt aan de brug en wat andere kleinere delen.

photo 506474
photo 506473
Dryfit van de bovenste twee delen.

En voor wat betreft de zilveren pen en de wash...helaas lost het zilver ook na een nacht drogen nog op.....maar iets anders proberen.

Weet iemand of er een wash bestaat op waterbasis? Of is misschien het aanbrengen van een doorzichtige laag over het dek en daarna een wash een oplossing?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2020 3:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Aardige vorderingen!
Ga je patrijspoorten en sleuven nog uitboren?
En zie nog een aantal randjes waar je denk ik nog iets beter naar moet kijken

Ben benieuwd naar je verdere vorderingen.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2020 12:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De vorderingen zien er prachtig uit. Daarom vind ik het wat zonde dat je foto's recht naar het raam gericht genomen zijn. Dit zorgt voor een overbelichting waardoor je onderwerp te donker uitvalt. Ik begrijp dat de architectuur van je werkruimte hier bepalend is. Probeer eens om het model 90 graden te draaien en de foto's van opzij te nemen, dat neemt het probleem weg.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2020 17:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Goeie punten beide dank daarvoor. :D

Vandaag nog een dagje vrij dus weer wat 'productie' gedraaid op de werf. Sorry Steven, ook deze zijn nog naar het raam gericht, zag je post net pas. Dus die hou je tegoed voor de volgende keer. :wink:

photo 506637
photo 506640
photo 5066354x 127mm geschut met gedraaide lopen en bijbehorende koepels. De plastic loop afknippen, bijvijlen, opboren met 0,5mm en de gedraaide lopen er weer inplakken. Gaten boor ik met de hand dat geeft toch wat meer gevoel dan met een machientje.
E.e.a. aan PE op de brug en de delen die daar weer boven op komen. Ik heb nog stukjes bij moeten werken met schuurpapier, dank voor de opmerkelijkheid Silenzos, het is nog niet spuitklaar, maar ok kom langzaam in de buurt.
Het plakken van het PE gaat de ene keer heel goed maar een andere keer blijft het een beetje aanklooien, ik heb vanmiddag een nieuw setje pincetten aangeschaft dus hopelijk gaat het dan wat beter.

photo 506638
Het 127mm geschut staat op deze 'schotels' en wat ik begreep is dat het 'hekwerk' dar ernaast staat voorkomt dat de bemanning hun eigen schip raakt. Een niet zo fraaie maar wel erg effectieve en eenvoudige manier om dit te bewerkstelligen. Je vraagt je dan alleen wel af hoe het moet zijn geweest om dat geschut te bedienen, waarschijnlijk een kakofonie van geluid, rook en beweging dus dat hekwerk zal wel een noodzaak zijn.

photo 506636
Ik heb een mogelijk oplossing gevonden om het zilver op de rails toch wat te verouderen, gewoon met mijn vinger er voorzichtig overheen wrijven, de glans gaat er dan vanaf en alles wordt wat doffer en grijzer. Misschien is het nog niet alles, maar ook dit is lekker op weg aan het gaan.

In de bestelling staat nu ook nog een plastic set van mannetjes 1/350, ik had voor mijn Tirpitz een voorgeschilder set van Eduard besteld, maar deze zijn veel te plat. Dus eens kijken of voorgegoten en zelf schilderen me lukt.

Wordt vervolgd.

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement