Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell Black Pearl 1:72
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 11:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Hallo,

Ik ben Hein en nieuw op dit forum, alhoewel ik mijn account jaren geleden al eens had aangemaakt. word eens tijd voor een bouwverslag dacht ik.
Modelbouw is al veeele jaren mijn grote passie, en dan op diverse vlakken, van 1:20 F1 tot militair en sci-fi

Tijdje geleden begonnen met de Black Pearl van Revell, een mooie kit in een mooi formaat voor een schip. Met behoorlijke ruimte voor extra details en verbeteringen.
Zoals het realistischer inkrassen van een echter lijkende hout structuur met meer variatie. Ook heb ik de "plastic touwen", Of wat daar voor door moet gaan, rondom de masten vervangen door garen.

Het leukst vind ik altijd het spuiten en verven, veel lagen, filters en washes om het zo echt mogelijk te laten lijken.

photo 505560
photo 505559
photo 505558
photo 505566
photo 505563
photo 505565
photo 505564
photo 505562

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mee te kijken, Ik zal zodra er meer te zien is de boel weer updaten.

Groeten,

Hein


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 12:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Welkom op Modelbrouwers, Hein. Dat ziet er toch wel zeer goed uit, bijna beter dan houtbouw zelfs. Heb je voor ons plaatjes van hoe en met welke tools je dat plastic zo bewerkt hebt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 12:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
StevenVD schreef:
Welkom op Modelbrouwers, Hein. Dat ziet er toch wel zeer goed uit, bijna beter dan houtbouw zelfs. Heb je voor ons plaatjes van hoe en met welke tools je dat plastic zo bewerkt hebt?


Bedankt voor de complimenten Steven!

Ik heb zeer veel respect voor bouwers die met veel geduld een schip van echt hout weten te bouwen, heb vaak met open mond naar dat sort bouwverslagen gekeken, het zou niks voor mij zijn, te veel werk haha :roll: .
Maar eerlijk, Ik vind echt hout qua schaal vaak niet heel realistich overkomen, deze manier in plastic werkt redelijk overtuigend vind ik.

Dit is hoe ik het tot nu toe gedaan heb:
Ik heb de planklijnen, die er al in zaten vanuit de kit, na gekrast met en kraspen van het merk Squadron. Om zodoende en iets diepere en minder strakke groef te krijgen, iets rommeliger en een beetje variatie zeg maar. Daarna met schuurpapier, korrel 80 en iets fijner in de lengterichting van de planken krassen erin geschuurd, met opzet een beetje grof omdat ik het schip een lekker verweerd en afgetrapt piratenschip uiterlijk wil geven.

Het verven is gedaan door eerst het hele schip te “pre-shaden” met zwart, over alle lijnen en in hoeken zwart schaduw effect. Daarna een grijs/beige basiskleur. Vervolgend het geheel (behalve het dek) ingewassen met olieverf (raw umber) voor een iets warm/bruinere houtkleur. Toen dit droog was alles gespoten met een laag haarlak en hier overheen zwarte tamiyaverf geneveld (beetje hier en daar) en dat vervolgens met een harde kwast en lauw water “afgebladderd” (dmv de haarlak). Toen het geheel in de glanslak gespoten en een zwarte olieverf wash gegeven, daarna en licht grijze drybrush.

Ben erg blij met hoe dit geworden is.

Bedankt voor de interesse.

Hein


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Welkom Hein. Je maakg een mooie entree met deze parel. Fraai spuitwerk hoor.

Volgens mij is zwart wel een favoriete kleur bij jou. Kk zie tenminste een black pearl naast een black basterd.

Ik ga hier rustig voor zitten om te volgen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 14:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Vandaag begonnen met het weatheren van het gedeelte onder de waterlijn. Dmv een penseel op een blokje van de juiste hoogte met witte olieverf voorzichtig een wazige lijn geschilderd, beetje zoutwater afzetting idee.. vervolgens op het onderwater gedeelte een olijfgroene wash aangebracht. Daar overheen in de nog deels natte verf wat pigment poeder gewreven (european earth).
Om wat zeepokken/mosselen/zeewier structuur te krijgen wat fijn zand en groen strooisel in natte blanke lak gestrooid. Vind t zelf niet onaardig. Nu nog matte blanke lak over het geheel en er verder denk ik niet veel meer aan doen anders wordt het wellicht te overdreven.

photo 505676

photo 505677


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2020 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Vanmiddag een begin gemaakt met de vele touwtjes. Ik vond de bij de kit geleverde delen voor het want niet mooi genoeg, gegoten plastic delen zoals je op de foto kunt zien.

photo 505931

Ik heb besloten om het want deels te vervangen door echt touw, lekker werkje maar het maakt het geheel net wat echter.

photo 505927

photo 505928

photo 505929

Nog best wat meters touw te knopen... :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei, 2008 19:26 pm
Berichten: 1147
Woonplaats: Hengelo Ov
Het schip ziet er op de foto's in je eerste bericht zeer goed uit, door de scherpere details van een plastic model misschien nog wel beter dan een houten model.
Op de latere foto's lijkt het of je alles lichter hebt gemaakt?
Ik zie ook dat je de luiken van de kanonnen dicht hebt, maak je deze nog open? Op dit schip horen natuurlijk wel kanonnen.
Verder knap werk hoor!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Hoi,
leuk dat je meekijkt met de bouw van de Pearl, en bedankt voor je compliment. De kleur van het schip is sinds de eerste post niet veranderd, behalve het onderwaterschip. kan aan de belichting van de foto liggen hoor. Maar hij is een soort mengsel van afgesleten zwart met grijs/hout tinten. Minder zwart dan wat de Black Pearl eigenlijk zou zijn maar dit vind ik mooier en geeft meer mogelijkheden tot kleur en weatherings nuances.
Wat betreft de geschutspoorten, ik heb er voor gekozen om deze dicht te maken, vind ik mooier. Er komer sowieso nog kanonnen op het dek. En het scheelt ook weer een hand vol kanonnen detaileren, loop uitboren etc.. (luie modelbouwer ).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Net ook weer even een stuk want touwen geplaatst. Kleur van de klossen enzo moet later nog wat meer naar de kleur van het schip toe gerommeld worden maar dat komt wel goed. Een beetje nevelen met zwart, olie verf wash, dry brush etc..

photo 506139


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2020 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
..en aangezien een biertje drinken in de stad niet gaat deze koningsdag dan maar in de tuin in t zonnetje het glas van de lantaarns afplakken zodat ik de rest een viezig groen bronskleurtje kan geven.

photo 506141


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement