Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 23:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vond een bruikbaar plaatje van Tirpitz om mee te vergelijken.

photo 505529
(https://www.militaryfactory.com/ships/detail.asp?ship_id=KMS-Tirpitz)

photo 505530
(afbeelding IWM van Bismarck)

Er zijn aan de voorste mast een paar verschillen met de Bismarck, waardoor de "yardarms" (de grote ra) aan de mast hangen en niet aan de opbouw, zoals je op mijn model ziet.

Mooi dat er al een volgende klepper ligt te wachten! Bij mij ook, maar ik kan nog niet beginnen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 8:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Sweet!! Thanks.

Al bouwend leer je ook veel over je model, zeker als je een ander niveau probeer te bereiken dan alleen plakken en verven. :D Maar één vraag heb ik nog, weet iemand wat die triangel aan de achterzijde is. Op het tweede plaatje zie je het goed. Nabij de boeg zit ook nog een lange ingeklapte arm.......een uithouder voor anti-torpedo-netten misschien? Of iets voor degaussing?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 10:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De "triangel" vind je op veel oude schepen die twee of meer schroeven hebben, zodat die naast de romp uitsteken. Dit om schade te voorkomen als er iets tegen het schip aandrijft. De balk is een uitklapbare constructie om touwladders aan te hangen voor het overstappen naar sloepen.

photo 505553
(Foto uit Warship Pictorial 19: Kriegsmarine Bismarck, een boekje dat mij veel geholpen heeft bij mijn model)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 20:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Ahah......dank je wel.

Kleine update van het werk van vandaag. Ik heb geprobeerd het zo dun mogelijk te krijgen en zo netjes mogelijk te plakken, soms gaat dat heel goed maar een andere keer wordt het al snel een rommetlje. Morgen ga ik me nog bezig houden met de tuidraden vanaf de ra’s en de vlaggenmasten op de boeg de achtersteven. Maar dan stop ik er even mee.

photo 505620
photo 505619


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 11:50 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het ziet er al veel overtuigender uit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 18:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Oké, deze foto serie heet niet voor niets: almost ready.

photo 505730
photo 505729
photo 505726
Tegenlichtfoto's om de tuidraden te laten zien. Ik vond het soms echt wel een klus om te doen, enkele draden werden te zacht door de lijm en vielen er vervolgens (natuurlijk maar aan één kant) vanaf.....
Dsu om te voorkomen dat het een zooi van lijmdruppeltjes gaat worden, hou ik het hierbij. Ikzelf ben zeer tevreden, eerste keer, prima resultaat.

photo 505728
photo 505727
Nieuw neusje en een kunstwerkje van een vlaggenmast aan de achtersteven.

photo 505731
En nog een foto vanaf een laag punt......zit daar nou een gigantische spin op??? Blijkt een pluisje van een boom te zijn. :D

Morgen wil ik nog de Arado plaatsen en dan presto. (ik zal zeker nog een keertje terugkeren hoor, laatste puntjes op de i enzo, maar dat lezen jullie wel in mijn eindverhaal).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 apr, 2020 19:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Vind 'm erg mooi geworden. Die verdient echt een plekje in een vitrine of dergelijks ;)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2020 16:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
The build.......mijn voorlopige eindverhaal.

In de korte variant….erg leuk om weer te doen en smaakt naar meer. :-)

In de langere variant….

Alle stadia van modelbouw heb ik denk ik wel meegemaakt: van ‘ik kan niet meer stoppen’ via ‘pffff….die onderdeeltjes zijn wel heel erg klein’ en ‘mhmm….de bedoeling was eigenlijk om het onderdeel NIET aan mijn vingers vast te lijmen’ tot aan ‘en NU heb ik even echt geen zin meer in’….maar na een paar maanden met veel zin en soms doorploeteren ben ikzelf erg tevreden het het eindresultaat.

Wat heb ik voor mijzelf geleerd de afgelopen tijd?
PE is voor mij echt van toegevoegde waarde voor een model. Het is soms pielen soms ook ronduit frustrerend, maar het eindresultaat mag er dan ook zeker wel zijn.
Met PE is het een uitdaging om niet te veel lijm te gebruiken, een kwestie van vallen en opstaan (en soms weer vallen). Ik gebruik hiervoor Loctite precision superglue 3. Na enkele seconden vasthouden zit het onderdeel al vast, maar je hebt daarvoor net genoeg tijd om nog te schuiven.
Plastic lopen vervangen voor metalen gedraaide lopen is even puzzelen en ook wel even een mentale barrière die je voorbij moet. Ik bedoel…het voelt toch wel definitief om een plastic loop lost te knippen terwijl je nog niet zeker weet of het je ook lukt om de metalen op een nette manier te bevestigen.
Afplakken en spuiten was minder complex dan ik verwacht had. Dus wie weet….de volgende keer de Tirpitz wel in haar laatste livery.
Het verouderen van een model is erg leuk om te doen, maar je moet vroeg genoeg stoppen. En dat is vaak 3 stappen eerder dan je in je hoofd hebt (m.a.w. in je hoofd denk je ‘nog een paar strepen erbij, maar dan dus toch VEEL eerder stoppen’.
De jaren tellen mee (hahaha), wat ben ik blij dat ik een leesbril had liggen. ;-)
Van bouwen wordt je soms ook heel Zen. Als het lukt met concentreren en plakken is deze hobby rustgevend. (de andere kant is ook waar hoor).
Nu ik weet dat dit me aardig lukt wil ik me in de toekomst misschien eens gaan storten op een diorama.

photo 505905
photo 505906
Eerst kleine stap....ik wilde de Arado nog 'lanceren'.

Klaar zijn is een dubbel gevoel…..blij dat het af is, jammer dat het af is, maar daardoor ook wel zin in een volgende uitdaging.

En voor mij is dat:

https://www.tamiya.com/english/products ... /index.htm

photo 505907
Bureau opgeruimd (soort van) en de Tirpitz als inspiratie en totdat de vitrine klaar is in het raamkozijn.

Met PE en gedraaide lopen natuurlijk, dus jullie zijn uitgenodigd om de volgende bouw (ook) te volgen.

Marco

P.s. voor de erg oplettende modelbrouwer: ik ben nog niet helemaal klaar…..de reddingsbootjes moeten nog een houtkleur krijgen. Maar daarvoor moet ik eerst nog de kleur aanschaffen. Mental note to myself: bij de volgende internet bestelling houtkleur meebestellen. :-)

Wordt vervolgd....maar nu nog niet.

*edit ivm een typo


Laatst bijgewerkt door Pommetje op zo 26 apr, 2020 18:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2020 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Duidelijk! :)

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei, 2020 10:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Ze is erg netjes geworden hoor :brouw:

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement