Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2020 10:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
StevenVD schreef:
Je hebt toch ook nog de reling voor het onderste dek gemaakt ondertussen?


Zeker wel!! :D

photo 505263
photo 505261
photo 505260
]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2020 14:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Heb je al met al toch een mooi model van gemaakt !!
Heel mooi geworden !!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2020 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Vanavond nog even tuidraden gemaakt en een deel bevestigd. Geen getob met garen maar de bedrading gemaakt van delen van de ramen, verwarmen boven een kaars en uitrekken tot een draad. Maar ach...dat weten jullie natuurlijk al lang. :roll: :D

photo 505407
photo 505406
Boek ter contrast.

Wat vinden jullie trouwens, moeten de draden nog geverfd worden? Ik kan me zo voorstellen dat diegene die boven de schoorsteen zitten, wel zwart geblakerd zullen zijn...maar heeft het een mooi effect als je alleen die schildert of zal ik ze allemaal maar donker grijs verven?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 0:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Pommetje, ik vind de reling in je vorige post prachtig gelukt. De rigging vind ik echter wat afbreuk doen aan het geheel, omdat dit nog een stuk fijner zou moeten zijn. Er zitten aan de grote mast wel een paar serieuze kabels, maar het grootste deel van rigging zou moeilijk te zien moeten zijn op de meeste foto's. Probeer de stretched sprue uit te rekken tot hij werkelijk nog maar een haar dik is. Het kan zijn dat je dat een keer of twintig moet proberen voor je er een paar goeie hebt, maar het moet lukken om het nog fijner te trekken dan bijvoorbeeld de PE reling. Wat ik je ook wil aanraden, als je gebeten bent van het schepenvirus, is om je een rolletje draad van Uschi aan te schaffen (nu Ammo van MiG) met als voordeel dat die draad elastisch is. Dan kan je die aanspannen en zitten er geen rare bochten in. Als ik je PE-kunsten zie, dan moet dat wel lukken.

Ik heb even een voorbeeld gepost van mijn Bismarck, al zou de configuratie daarvan anders kunnen zijn dan de rigging voor de Tirpitz. Ik geef ook wel toe dat het een klus is om te zien waar elke draad zat op die schepen en misschien heb ik ze ook niet allemaal zoals het moet, het aantal en de positie is ook niet belangrijk maar de kwaliteit telt. Let ook op de dikkere kabels met isolatoren die zijwaarts naar de schouw lopen, die heb ik in visdraad met knopen gemaakt. Schilderen kan je met zilververf.

photo 313012

photo 313010


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 9:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
:shock: :shock: :shock:

Holy **** Kan het zo dun? Dank voor je input, ik zal daar vandaag eens een poging gaan wagen. En ook dank voor je compliment.

Als ik zo kijk wat jij op de Bismarck heb zitten en dat vergelijk met het plan dat Revell mij geeft, ontbreekt er nog wel het e.e.a. in dat plan van hun.
Je foto’s kunnen mij daar goed mee helpen, ik denk dat de overeenkomsten tussen de Bismarck en de Tirpitz niet zo heel groot waren. En ach.....een beetje artistieke vrijheid is ook niet verkeerd toch? (Ik hoor de puristen nu van hun stoel vallen :lol: )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 10:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Wat stretched sprue betreft, die dikte bereik ik ook maar een paar keer per twintig pogingen, maar dan heb je meestal een draad van bijna een meter. Op de foto's zie je Uschi draad. Voor de rigging moet je wel gebruik maken van referentiefoto's, daar zie je beter de 3-D situatie want Revell geeft je vast alleen een zijaanzicht. Begin met https://www.kbismarck.com/gallery.html. Ook zijn er antennedraden die per twee aan een trapezium hangen en van de ene naar de andere ra lopen. Dat is wat tricky om te maken, omdat die net dezelfde spanning moeten houden. Die maak je best apart van het schip, zodat je de twee trapezes wat aan kan spannen ende draden er tussen spannen.

Een vooraanzicht: https://www.kbismarck.com/photo017.html
De brug heeft ook wat rigging: https://www.kbismarck.com/photo062.html
Onderaanzicht: https://ww2db.com/image.php?image_id=11143


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Pommetje,

Als je een beetje verdiept in wat en waarvoor de tuigage eigenlijk was, spreekt het vaak voor zich, een aantal zijn stagen en dienen als versteviging voor de masten.
Vaak tussen de masten zullen de draden zijn van de antennes, schepen in die tijd waren uitgerust met diverse type radio antennes (dipolen) , om te ontvangen en om te zenden (korte golf, lange golf, extreem lange golf, etc etc) en ondersteuning kabels voor de antennes,
En een gedeelte was voor de manuele communicatie denk hierbij aan signaal vlaggen) en zal dus ook een andere kleuren moeten zijn (lopende tuigage)

Als je goed naar de foto's van Steven zijn Bismarck kijkt kan je het ook duidelijk zien.
Als je dat een beetje begrijpt zal je weinig artistieke vrijheid :D hoeven gebruiken om toch tot een mooie tuigage te komen, wat je zeker ook gaat lukken, gezien wat je tot nu toe hebt gemaakt !!

Just my 2 cents

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik zou eerlijk gezegd ook investeren in een rolletje elastisch draad. Met een miniscuul drupje lijm zit dit zo vast. Daarbij ziet het er veel beter uit en komt het model zeker ten goede.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Uschi van der Rosten: https://www.uschivdr.com/shopping-categ ... d-various/ Rol kost 10,50 voor 45 meter...... ;) Verzending naar NL € 6,50 en daar valt niks op aan te merken.

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 17:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 jul, 2019 22:09 pm
Berichten: 52
Thanks voor de tips en jullie support. Ik voel met die complimenten wel de druk op mijn schouders toenemen hoor. :lol: :lol: :lol:

Ik zal jullie nog even het plan van Revell laten zien, dat komt voor geen meter in de buurt van de foto’s. Ik ga m’n best doen guys maar mijn volgende schip (Tone van Tamiya) begint ook te kriebelen hoor. En die tip over die rekbare tuigage....het staat op de volgende bestellijst.

photo 505458
Markering om te voorkomen dat ik het spoor bijster raak.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement