@Boris, Bert en Odorf het (pe ! dat dan weer wel)zonnetentje ga ik definitief weg laten.
Ik ben al vaker tegen gekomen dat de britse admiraliteit een fervent tegenstander was (in die tijd) van dichte bruggen.
Daaronder zouden de officeren maar lui en de uitkijken slaperig worden.
Zo'n open brug is dus zeer brits en ik vind het wel wat hebben.
Om het brug verhaal af te ronden nog een plaatje van de achterzijde en het seindek.
Bij gebrek aan kennis heeft trumpy de seinlampen uitgevoerd als extra kleine zoeklichten ja helemaal fout dus maar bij gebrek aan beter heb ik ze toch maar geplaatst.
Ook is er nog een trap naar het hoofddek ingezet (met een hekje om het trapgat uiteraard) en een vlaggenkast.
zonder die kast vond ik het seindek wel erg leeg.
Hierna ben ik begonnen aan de grote schoorsteen.
Mocht iemand zich afvragen waarom die punt aan de voorzijde zit dan heb ik een simpel stukje uitleg gevonden.
-overslaan als het niet boeit!-
In de eerste ontwerpen voor Exeter stonden drie schoorstenen getekend (net als bij de voorgaande county class kruisers) maar geheel naar de ontwerp trend in die periode is dat terug gebracht naar twee waarbij de voorste dus die bult vormt voor de pijp.
Iets dergelijks zien we ook bij bv de Leander class kruisers-eerst twee pijpen en de laatste in één pijp alles samengebracht. Tijdens hun modernisering moesten ook de QE class slagschepen zich dit verschijnsel laten welgevallen.
Verder met Exeter eerst een plaatje zoals trumpy zich dat voorstelt.
Niet al te moeilijk, een vlot en een ladder.
Waarom een ladder is dan toch de logische vraag tja en dan maar weer zoeken op foto's.
Uiteindelijk heb ik een antwoord gevonden en getracht te realiseren.
Een platform boven het vlot en een platform(pje) helemaal boven.
Aan de andere kant net zo maar dat doe ik dan net effe anders.
De twee vlotten zet ik tegen elkaar aan en komen onder het platform aan bakboord.
Aan stuurbord heb ik de twee gaatjes voor het vlot dichtgesmeerd en alles het bovenste platform gezet.
Die drie platformpjes, de steunen daaronder en de hekjes er op zijn uit wat reststukjes pe gefrut.
Daarna ben ik ook nog met wat messingdraad aan het doen geweest om wat pijpen te imiteren.
Wel raar eigenlijk zo'n grote schoorsteen en dan toch nog pijpen buitenom.
Eigenlijk moeten er ook nog misthoorns op maar het is me nog niet gelukt om ze te maken. Ik heb dat klusje inmiddels getracht uit te besteden aan m'n oudste zoon (modelspoorder in 1/160) en die raakt er inmiddels ook gefrustreerd van (joepie).
Uiteindelijk komen er ook nog randen en grilroosters op maar om een en ander eens in het geheel te zien heb ik ze los op het schip gezet.
dat is hem voor nu.
tot de volgende groet wim