Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 08 maart, 2019 8:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Dat is erg netjes gebouwd. Je spanten, zo op de foto zien er ook goed uit. Je gaat het pas merken bij het beplanken of het echt goed is, maar mooie progressie zo.

Tja, en dan het breeuwen, het blijft iets waar je voorstander van bent of niet. Ik ben van mening dat je dek er mooier uit ziet zonder gezien de schaal. Okay, let’s be fair, feitelijk zijn alle dekplanken te breed in al die kits, maarja zo kun je op iedere slak wel zout gaan leggen.

Prima resultaat :brouw:

Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 maart, 2019 11:25 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi man! Kun je dat breeuwen niet aanpakken door een mengsel te maken van verdunde houtlijm en witte en zwarte plakkaatverf? Je krijgt dan mooie dunnen grijze lijntjes die meteen de kiertjes opvullen. Je zit dan ook niet met het schaaleffect. Ik gebruik bij mijn vliegtuigene ook helemaal geen zwart meer gelet op de schaal. bevalt prima.

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2019 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Dat zal niet gaan Jan , hetis namelijk belangrijk dat er geen lijm bovenop de dekplanken komt
dit laat later lelijke plekken achter als het dek gevernist wordt .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 maart, 2019 19:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Het aanbrengen van de verschansing

Het aanbrengen van de verschansing is begonnen van het achterste stuk omdat daar de hele verschansing tegenaan komt , dus aftekenen en vast lijmen.

photo 472455

de verschansing 5 minuten in het hete water gelegd en daarna gelijk gelijmt en met spijkertjes vast gezet . Bij een ander model kwam ik erachter dat als het langer in het water ligt de lagen van het triplex onderling loslaat met alle ellende vandien.

photo 472456

photo 472458

Na een paar dagen zijn de spijkertjes verwijderd en zit het muurvast .

photo 472461

De kit heeft geen vulstukken voor de boeg waar later de huidgangen tegenaan komen dus die eerst zelf maar gemaakt

photo 472460

Volgens de methode die Pter beschreef in zijn verslag van de Santa Maria een schema gemaakt voor het verjongen van de huidgangen

photo 472463

En dus door met het beplanken van de romp , het verjongen doe ik met een dremel met schuurkop
waarbij in ook de zijkant van de planken iets afschuin zodat als je naar de kopse kant zou kijken een trapezium vorm te zien is .
Dit om te zorgen dat er geen kieren ontstaan tussen de planken . Nu nog noet zo belangrijk omdat op dit deel van de romp een tweede beplanking komt , maar lager op de romp komt die niet daar wordt de romp alleen geschilderd.

photo 472462

dat was hij weer , tot de volgende

Groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 maart, 2019 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Mooie update Henny,

Leuk dat je “mijn” methode gebruikt voor de huidgangen. Ik zie alleen dat je op spant 2 op 2,1mm zit. Dat is meer dan de helft van 5. In een dergelijke situatie zou je ook kunnen nadenken om een stealer te plaatsen en daarmee je huidplankjes op dat spant boven de 2,5mm te houden.
Blijf je op 2,1mm zal niemand daar over vallen. Houd alleen de lijn van de plankjes in de gaten.

Wel fijn dat je twee laags beplanking hebt net als bij mijn SM, dan kun je lekker oefenen met de eerste laag, en foutjes zie je later niet meer. :D

:brouw:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 maart, 2019 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Hallo Pter ,

De 2,1mm op spant 2 was mij ook al op gevallen daarom verjong ik niet smaller dan 2,5 mm alleen was ik dit in het vorige bericht vergeten te vermelden .
Dat systeem van stealers begrijp ik niet helemaal , die gebruik je toch alleen bij het achterschip indien nodig???
En trouwens , als alle huidgangen precies de goede breedte hebben over de hele romp zou er helemaal geen stealer nodig moeten zijn of zie ik dit nu verkeerd.

vragen , vragen , vragen , dat heb je zo met beginners .

groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 maart, 2019 21:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Man man man wat een werk....!
Succes!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 maart, 2019 9:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
henny schreef:
Hallo Pter ,

De 2,1mm op spant 2 was mij ook al op gevallen daarom verjong ik niet smaller dan 2,5 mm alleen was ik dit in het vorige bericht vergeten te vermelden .
Dat systeem van stealers begrijp ik niet helemaal , die gebruik je toch alleen bij het achterschip indien nodig???
En trouwens , als alle huidgangen precies de goede breedte hebben over de hele romp zou er helemaal geen stealer nodig moeten zijn of zie ik dit nu verkeerd.

vragen , vragen , vragen , dat heb je zo met beginners .

groet Henny


Juist vragen stellen, dat is een goede manier om nieuwe informatie te krijgen. :wink:
Stealers of wiggen, inzetstukken geef het beestje een naam. Het klopt dat er een verschil zit in het type stealer en of deze bij boeg of steven geplaatst wordt.

Afbeelding

Rechts zie je worden toegepast bij de boeg, links bij steven.
Het is niet een wet om zonder stealers te bouwen. Het is mooi als je ze niet nodig hebt.
Als je nu 20 latjes op een spant kwijt kunt en de breedte is 2,1 in jouw situatie. Wat zal je breedte worden met 19 latjes? Die breedte wordt je nieuwe breedte en je gebruikt een stealer bij de boeg zoals op het plaatje te zien is.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 apr, 2019 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
De romp is nu helemaal dicht met de eerste beplanking en is ook al geschuurd . Er zitten wel foutjes in maar die worden door de tweede beplanking weg gemoffeld .
De tweede beplanking loopt trouwens maar tot het onderste berghout , alles daar onder wordt wit
geschilderd.
De kiel is ook bevestigd hier was wel wat aanpassing nodig bij de boeg om het aan te laten sluiten op de valse kiel .

photo 474465

photo 474466

photo 474468

Voor de tweede beplanking moet eerst de steven beplankt worden .

photo 474467

groet Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 apr, 2019 21:47 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Heel fraai weer, Henny. Die foutjes waren mij nooit opgevallen. Ik zie vooral hoe moeilijk het achterste deel onderaan de kiel moet zijn geweest met al die krommingen. Succes, het wordt vast mooi!

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement