Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mamoli Gretel
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2018 18:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 02 okt, 2018 17:49 pm
Berichten: 5
Hallo allemaal,

Een paar jaar geleden na het modelbouwen (plastic) weer te hebben opgepakt, dacht ik er al over om een keer een houten modelschip te gaan maken.
In al mijn enthousiasme was ik al druk bezig met het kijken en vergelijken van modellen op internet, mijn oog viel al snel op de Gretel van Mamoli.
Echter, zoals dat wel vaker gaat kwam het er maar niet van om daadwerkelijk het model te kopen. Vorig jaar kwam het toch weer in me op om het te gaan doen, tot mijn schrik bleek Mamoli letterlijk in rook te zijn opgegaan, geen Gretel meer (makkelijk) te vinden.
Nu las ik laatst bij toeval dat Dusek de rechten van mamoli had overgekocht en een aantal modellen weer in productie had genomen. Bij de lokale modelbouwwinkel de bouwdoos meteen besteld.
Sinds dit mijn eerste houten model is zal ik nog een hoop dingen moeten leren en uitzoeken, comentaar en tips zijn dan ook van harte welkom.

Tot zover de inleiding

Het model wordt geleverd in een mooie doos, toch een gek idee dat die paar latjes hout straks een mooi schip moet worden.

photo 455613


photo 455616


Meteen afgelopen weekend begonnen met het bouwen van de kiel en spanten.

photo 455615

photo 455620

photo 455625



Meteen ook maar een dryfit gedaan met de delen voor het dek. Het lijkt tot zo ver allemaal goed te passen.

photo 455627

photo 455626


Nu beginnen met het lijmen van het dek en het aanbrengen van de blokken op de voor en achterkant.

Groeten Mart


Laatst bijgewerkt door Martvr op di 02 okt, 2018 19:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mamoli Gretel
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2018 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Mart!

Klopt dat Mamoli failliet gegaan is in de economische crisis. Helaas zijn de foto’s niet zichtbaar.
Heb je hier een album aangemaakt? Dat gaat vrij gemakkelijk in het tabblad albums en daar je foto’s uploaden.

Groet en succes met de bouw. We kunnen wel wat mooie houtbouw projecten gebruiken en leuk dat je de bouw met ons wilt delen. :brouw:

Groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mamoli Gretel
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2018 19:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 02 okt, 2018 17:49 pm
Berichten: 5
Ik had gelezen dat er een brand zou zijn geweest en dat ze daarna hadden besloten om de boel niet opnieuw op te zetten.
Als het goed is zijn de foto's nu wel zichtbaar, ook stukken handiger met dat album!

Ik kijk zelf ook graag naar de bouwverslagen van anderen, leer je ook een hoop van en het leek me dan ook leuk om nu zelf een bouwverslag te maken.


Groeten Mart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mamoli Gretel
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2018 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Welkom en succes. Ziet er uit als een leuk klein scheepje.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mamoli Gretel
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2018 20:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 jan, 2009 12:22 pm
Berichten: 852
Woonplaats: Sittard
Succes en veel plezier met bouwen.

_________________
Groet, Jack
Don't only practice your art but force your way into its secrets. For it and knowledge can raise men to the Divine - Ludwig Van Beethoven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mamoli Gretel
BerichtGeplaatst: di 02 okt, 2018 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Foto,s zijn zichtbaar en het ziet er goed uit! :brouw:
Let op met die laserparts, de rand is verbrand door de laser en het is het beste om met een schuurpapiertje dit even weg te schuren. De houtlijm wil anders niet altijd goed hechten namelijk.
Bij het afschuinen van je spanten zou je al het merendeel van de laserburn wegschuren.

Erg leuk scheepje. Mooi projectje om te volgen.

Gr,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mamoli Gretel
BerichtGeplaatst: za 06 okt, 2018 17:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 02 okt, 2018 17:49 pm
Berichten: 5
Inmiddels weer een stukje verder met de gretel.
De blokken aan de voor en achterkant gemonteerd en bijgeschuurd.

photo 455928

photo 455927

photo 455925

Nu begonnen aan het schuren van de spanten.

Heb echter geen idee hoe ik het beste kan gaan beginnen met het beplanken. wel de handleiding op het forum gelezen maar dat is volgens mij vooral gericht op grotere schepen.
Wel foto's op het internet bekeken maar vind het lastig om te zien hoe ze nou precies beginnen. Iemand een idee?

Groeten Mart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mamoli Gretel
BerichtGeplaatst: za 06 okt, 2018 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Hoi Mart,

Het beplanken voor een groot schip en jouw scheepje is in principe hetzelfde.
Je zal eerst een plank ergens op de hoogte van het dek moeten plaatsen. Vanuit daar meet je de spanten op van die plank naar kiel en ga je de huidplanken qua breedte verdelen op je spanten.

Groet,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mamoli Gretel
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 18:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 02 okt, 2018 17:49 pm
Berichten: 5
Zo, tijd voor weer een update.

Ondanks de drukte van de afgelopen tijd toch weer wat verder gekomen.
Na het nodige speurwerk op internet dan begonnen aan het beplanken. Op internet zie ik veel mensen bij dit model niet de plankjes verjongen maar alleen afschuinen en dan stealers en dergelijke ertussen plaatsen. Ik ben op aanraden van Peter dan ook volgens de "how to beplanken", te vinden op dit forum wel alles gaan opmeten en verjongen. Het is maar de eerste laag en vooral bij de boeg krijg ik de plankjes nog niet helemaal in een mooie lijn. Vermoed dat dit met wat plamuur en schuurwerk straks wel mooi in model te brengen is.

photo 459124

photo 459125

photo 459126

photo 459127

photo 459128

photo 459129

Ik vraag me alleen af wat te doen bij de kiel en vooral het achterste vlakke gedeelte daarvan.. gewoon zo laten en daar straks het fineer op aanbrengen of daar ook eerst beplanken met de balsa latjes?

Groeten Mart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mamoli Gretel
BerichtGeplaatst: zo 04 nov, 2018 20:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Het blijft een lief scheepje

Als je het louvredeureffect de volgende keer aan de boeg wil voorkomen, moet je er voor waken dat je bij de boeg niet te scherp om wil gaan, je mag dus zelfs de huidplanken iets verder verjongen, vuistregel is dat je dan tot de helft van de breedte van de plank.
Het dwingen van het hout kan je al in een eerder stadium voorkomen door centen te gebruiken........nee geen muntgeld, maar dunne latjes die je om de 3 uitgemeten lathoogte tegen het grootspant aanzet en dan richting de boeg en roer in een natuurlijke vorm laat gaan. Je kan hout best over de lengte buigen, maar in de breedte sputtert het vaak tegen. Volgens mij staat in de de "How to plank" die centen ook beschreven.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement