Dit schip :
Een beetje geschiedenis van dit schip.
In 1917 werd bij de scheepswerf H. Appelo & Zoon in Zwartsluis de driemastschoener ‘Oosterschelde’ op stapel gezet. Opdrachtgever was de jonge Rotterdamse rederij H.A.A.S. Hiermee begon de geschiedenis van de laatste overgebleven Nederlandse driemastschoener.
- Het schip vervoerde vooral losse vracht, zoals klei, stenen, aardappelen en bananen. In 1921 werd het schip verkocht aan de Groningse kapitein Kramer. Hij voer onder meer op de Afrikaanse kust en in de Middellandse Zee. In 1939 kwam het schip onder Deense vlag te varen vanuit Æroskøbing, met de naam ‘Fuglen’. Het was toen een van de modernste vrachtschepen in Denemarken.
- In 1954 is het schip verkocht aan Sam Petterson, een Zweed uit Skärhamn. Later is Denis Inberg, een plaatsgenoot van hem, eigenaar geworden. In Zweden is het schip verder gemoderniseerd; uiteindelijk werd het een motorschip. Er werd vooral gevaren in de Oostzee, onder de naam ‘Sylvan’.
In 1988 kocht Dick van Andel het schip. Hij herkende in de ‘Sylvan’ de lijnen van een zeilschip. Onder zijn bezielende leiding werd de ‘Oosterschelde’ tot in detail gerestaureerd. Drie maritieme musea zagen toe op de authenticiteit. De kosten zijn betaald door het Rotterdamse bedrijfsleven, lokale en landelijke overheden en vele particuliere ondersteuners. De speciaal opgezette Stichting ‘Het Rotterdamse Zeilschip’ heeft de fondsenwerving verzorgd. Op 21 augustus 1992 stelde Prinses Margriet het schip weer in bedrijf. Inmiddels is de ‘Oosterschelde’ door het ministerie van OC & W erkend als monument van grote cultuurhistorische waarde.
Sinds 1992 vaart het schip wereldwijd en is het een ambassadeur voor Rotterdam en Nederland. Het schip wordt door Reederij ‘Oosterschelde’ geëxploiteerd door het maken van zeereizen met betalende passagiers en door het verhuren van het schip tijdens speciale evenementen.
In 1994 werd o.m. het Noordpoolgebied (Spitsbergen) bezocht. Van oktober 1996 tot april 1998 is een reis rond de wereld gemaakt, met bezoeken aan Aden, Indonesië, Hongkong, Japan, Nieuw-Zeeland, Kaap Hoorn en Antarctica. In 1999 en 2000 is een grote reis langs Zuid- en Noord-Amerika en het Caraïbische gebied gemaakt; tijdens deze ‘Tour of the Americas’ zijn opnieuw enkele expedities naar Antarctica gemaakt.
- In de jaren daarna werd niet alleen de zuidpool opnieuw bezocht, maar voer het schip ook naar Kaapverdië, Marokko, Rusland, etc. Sinds ze opnieuw onder zeil kwam zeilde de ‘Oosterschelde’ in zeemijlen meer dan 6 maal rond de wereld en bezocht ze ruim 45 landen op 5 continenten.
- Tijdens een deel van enkele reizen ben ik aanwezig geweest aan boord. Van de gelegenheid gebruik makende van bepaalde onderdelen op te meten en er ook foto’s van te nemen. Ja tot zelfs in het topje van de mast.
Alle detail tekeningen van dit schip o.a. heel de dekopbouw werden door mij, tijdens deze tochten opgemeten en uiteindelijk zijn er verschillende tekeningen van gemaakt. Dank zij een heel goede vriend en met de hulp van de Rederij is dit het nieuwe lijnenplan met de correcte aangebouwde valse kiel erbij
Ieder dekhuis word afzonderlijk getekend met de nodige aanzichten. En die details komen dan ook op de deklay-out.
Alles word in ViaCad getekend op schaal 1:1 Dan is het later eenvoudig om alles om zet zetten naar een schaal tekening.
Een impressie :
Ondertussen zijn de tekeningen van de Oosterschelde voltooid.
Alles op A0 of A3 formaat schaal 1:50 of 1:25 ( Enkel *.pdf formaat)
Toch eens begonnen aan het zagen van de spanten en het opstellen van een bouwplaat.
Al de spanten op de bouwplaat
Kop en en hek opgevuld met stukjes MDF.
Verder , de tussenruimte wou ik eerst opvullen met schuim en dan afwerken met polyesterplamuur.
Doch dit is een mislukking geworden. Verkeerde schuim ??
Alles is er teug uitgesloopt en vervangen door blokjes hout.
Zover sta ik nu.
De planning is om er een romp in epoxy met glasmat van de maken en dan verder een klassieke manier van opbouw- o.a.-plexi- messing, touwwerk in vlasdraad
_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html