Chapter X - The little details chapter...Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent....
Dit hoofdstuk is een beetje een "ik doe van alles wat" hoofdstuk met redelijk wat detailleringswerk. Dat zorgt er voor dat het schip qua uiterlijk niet veel veranderd, maar op detail niveau wel opknapt.
Helaas heb ik niet van alle stappen veel foto's kunnen maken, maar ik doe mijn best om toch het e.e.a. te tonen.
Als eerste heb ik nog een dekplaat geplaatst aan de voorzijde van het schip. Dit geeft de kraak met een hoog voorkasteel ook zijn uiterlijk.
Hierna ben ik begonnen met het leggen van de kiel. In deze fase vind ik het persoonlijk prettiger om de tweede laag plankjes tegen de kiel aan te leggen. In de bouwbeschrijving wordt beschreven om eerst de tweede laag te beplanken en daarna de kiel eroverheen te plaatsen. De kielbalken bestaan uit een aantal stuks die uitgesneden dienen te worden uit een notenplaat. Na wat schuurwerk en dryfitten heb ik deze tegen de romp gezet.
Nu is het tijd om het dek boven de kapiteinshut voorzien van wat dekplanken. Dit proces heb ik al een paar keer eerder laten zien. Dit proces is gewoon een herhaling van zetten t.o.v. de eerder beplankte dekken. Eerst een loodlijn tekenen, daarna de verdeling maken met je deklatten en beginnen met plakken.
Zo, ook die zetten er op. Na het betere schraapwerk ziet het er netjes uit zonder breeuwnaden...
Hierna ben ik begonnen met het uitzetten van de "fictieve" berghouten. Deze fictieve berghouten laten mooi zien hoe de huidplanken dalijk gaan lopen en waar ik netjes mijn tweede laag huidplanken tussen kan leggen. Later zal over deze fictieve berghouten de definitieve berghouten worden geplakt welke een stuk dikker zijn.
De fictieve berghouten zijn 3mm breed en lopen van boek naar hek of van boeg naar achtersteven. Ik begin om uit te meten op het schip waar ze moeten komen. Hierbij wijk ik wederom een beetje af van de bouwtekeningen, maar dat zijn jullie inmiddels wel gewend...
Nu de lijnen zijn gezet en ik meerdere malen heb nagemeten, wordt het tijd om de eerste latten ertegenaan te zetten. Deze zijn 3mm breed en die breedte zit niet in de doos. 5mm heb ik wel, dus snijd ik in de lengte de lat in twee delen. 3mm en 2mm. De 2mm lat kan ik later nog mooi gebruiken voor een idee dat ik heb.
We beginnen dus met een 5mm breed latje:
Ik teken 3mm af en leg mijn stalen maatlat op de lijn:
Vervolgens haal ik mijn mes langs mijn stalen maatlat en voilla, 2 latjes...de gewenste 3mm en 2mm!
Nog even checken of mijn maatvoering juist is...ok!
De maatvoering klopt, dus nu gaan we ze tegen het schip aanzetten.
Zo, de eerste fictieve berghouten zitten er tegen. Later plaats in er nog 3 extra bij...maar dat is voor later!
We gaan verder met de 2mm latjes die ik als snijverlies wil gaan gebruiken. Ik ga deze gebruiken om de kozijnen mee te maken voor de ramen en deuren. Ik begin met de ramen aan de achterkant van het schip.
Vervolgens maak ik een nette omlijsting van de ramen. Ook zet ik een spijl in het midden van het raam omdat deze wordt opgedeeld in twee afzonderlijke raampjes.
Even dryfitten op het schip om te zien hoe dat eruit ziet...
Ik doe vervolgens hetzelfde met de deurpost en raampje aan de andere kant van de hut.
De deur is lastiger omdat het hout mooi moet buigen. Het deurtje is erg klein en het hout is dun maar niet echt flexibel. Om ervoor te zorgen dat het hout niet breekt of scheurt, leg ik het eventjes in heet water. De cellen in het hout nemen snel het hout op waardoor het latje verzadigd raakt van het water. De cellen worden daarmee week en soepel waardoor je het hout veel makkelijker kunt buigen zonder dat het breekt of scheurt.
Nu dryfit ik de deur in het kozijn om te zien of het nog een beetje past.
Daarna werk ik het kozijn af met een deurlijst.
Deurtje er weer in voor het effect...
En nu is het tijd om het deurtje verder af te maken. Door twee messing spijkertjes te gebruiken kan ik de scharnieren en deurknop mooi mee maken. Ik heb helaas geen dunne reepjes messing of folie waarmee je feitelijk het deurscharnier afmaakt. Deze werden horizontaal met bouten bevestigd op de deur. Wellicht vind ik er later nog een oplossing voor. Na deze zwart gemaakt te hebben ziet het er als volgt uit. Normaliter gebruik ik hiervoor Brass Black van Birchwood & Casey. In dit geval heb ik matzwarte verf gebruikt.
De deur blijft open op het schip. Dit geeft een veel leuker effect. Ik heb even gekeken hoe men dat destijds deed en de deur bleek naar binnen te klappen voor dit type schip. Dit is op de 1:1 replica ook zo gemaakt en dus kies ik er ook voor om de deur naar binnen open te laten gaan. Na wat dryfitten deze definitief bevestigd.
Aanzicht met de scharniertjes...
Aanzicht binnen in de hut...
Dit proces moet ik later nog een keer herhalen voor dat kleine raampje naast de deur, maar dat is voor later!
Van de deur naar de het voorsteven. Hier plaats ik wederom een voorgefabriceerde plaat. tegen de verschansing en het bovenste dek.
Hierna begin ik deze te bekleden met notelaar fineer. Ik laat de planken overlappen, wat toen gebruikelijk was en ik er voor dit type schip mooier uit vind zien. Wederom wijk ik af van de bouwbeschrijving...heu....en ik maar roepen dat ik dit schip recht uit de doos bouw zonder al te veel aanpassingen...
Ik laat de lijm ondertussen drogen en begin met het leggen van wat dekplanken...
Nadat de lijm droog en uitgehard is snijd ik met een mes de ronding er terug in. Tevens is het dek ook beplankt en moet ik deze alleen nog even schrapen...
Met deze laatste foto sluit ik deze update af en wordt het tijd om mijn mandje op te zoeken.
Tot de volgende update en tot later!
truste,
Pter.