Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2018 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
***Artesania Latina - Santa Maria 1492***

Hallo voor iedereen die mij nog niet kent! Ook hallo voor diegene die mij wel kennen. :wink:
Ik heb een redelijke history aan projecten en kunsten op dit forum en heb een lange tijd niet gekozen om te bouwen maar te werken aan mijn carrière en mijn gezin.

Aan de keukentafel heb ik een tijdelijke werkplek gevonden om kleinschalige projectjes uit te voeren in de spaarzame avonduurtjes en zodoende heb ik een klein kitje gekocht van Artesania Latina (AL) de Santa Maria.
AL had zeker niet mijn voorkeur omdat de kwaliteit t.o.v. Corel of Amati gewoon minder is in alle opzichte zoals hout, beschrijving, beslag, waarheidsgetrouw e.d. Helaas was er geen leuk kitje beschikbaar van beide voorkeursmerken maar wel van AL. De Santa Maria was ook niet het model van voorkeur maar in het kader van "doe eens gek, spring eens uit de ban, walking on the edge en dat soort zaken, heb ik er toch maar voor gekozen. 8)
Ik heb besloten voor een klein projectje te gaan omdat ik steeds alle spullen naderhand van de keukentafel moet kunnen opruimen. Daarbij staan al mijn modelbouwapparatuur (zaagtafels, vandiktebank, schuurmachines e.d.) in de opslag omdat we in dit huis tijdelijk wonen totdat ons nieuwbouwhuis klaar is. Dit betekent ook dat ik mijzelf moet bedwingen om redelijk standaard uit de doos te bouwen zonder het model heftig te modificeren. (ik ga het hier ontzettend moeilijk mee krijgen en heel hard tegen mijzelf aanlopen) kitbashing is nl. de "opgelegde" norm geworden door mijzelf. :roll: Een klein beetje aanpassen mag best toch? :mrgreen:
Zoals gezegd neemt AL het niet zo nauw met de werkelijkheid van alle modellen en bouwkitjes die ze uitbrengen. Overigens is dat een gegeven van veel fabrikanten.
Er wordt heden ten dagen nog steeds gedebatteerd hoe het schip er uit zag. Er zijn geen foto's of afbeeldingen / schilderijen van het schip. Wel heeft men geconcludeerd dat het scheepstype een Kraak moet zijn geweest. Dit betekent dat AL een zeer vrije interpretatie heeft gemaakt van een "kraak". Tja, zoals gezegd we zullen het ermee moeten doen en hier en daar een heel piepklein beetje aanpassen...stiekem...omdat het kan... 8)

Afbeelding

Zo.............dat was even een kort, klein en beknopt stukje introductie. Back to the project, het schip.

Chapter 1 - the Maria Galanta
De Santa María was het vlaggenschip en bevoorradingsschip van Christoffel Columbus, die in 1492 Amerika 'ontdekte'. Hij bleek veel later na archeologische vondsten echter niet de eerste Europeaan te zijn die daar voet aan wal zette. Dit bleken Vikingen te zijn die, waarschijnlijk in 1001 of 1002, vanuit Groenland de weg naar Amerika hebben gevonden.
Het schip van Columbus heette oorspronkelijk María Galante, maar aangezien dit ook een synoniem voor prostituee was, werd besloten de naam te veranderen. Het schip werd vergezeld door twee kleine schepen van het type karveel. Dit waren de Nina en Pinta.
In de kerstnacht 1492 leed de Santa Maria schipbreuk voor de kust van Quisqueya, later Hispaniola genoemd. Van de wrakstukken werd een tijdelijke versterking gebouwd in opdracht van Columbus.

bron: Wikipedia


Chapter 2 - the box
Tja, wat kan ik er van zeggen. Ondanks dat het een klein projectje is, is de doos redelijk van formaat, klein is anders. :roll:
Op het eerste gezicht is de presentatie keurig op orde. De doos is netjes dichtgeplakt en de afbeeldingen op de doos zien er prima uit. Marketing snappen ze wel heel goed bij AL.

Afbeelding

Na het openen van de doos zit alles keurig verpakt in de folie of plastic. Dit laatste ziet er wel mooi uit, maar in het kader van "de oceanen liggen vol met plastic afval", had dit van mij niet gehoeven. :cry:
Zo is er altijd wel iets te zeuren natuurlijk.Afbeelding

Afbeelding

Na alles uitgepakt te hebben, de zaken even netjes gearrangeerd op de keukentafel.

Afbeelding

Zoals gezegd, niet te veel platen, hout en andere zaken. Een overzichtelijk niet al te complex bouwdoosje. Ideaal voor de omstandigheden. Een opmerking moet wel gemaakt worden. De meegeleverde zeiltjes zijn al kant en klaar gestikt en genaaid. Dit is keurig gedaan door AL en daarvoor moet ik ze complementeren. De meegeleverde bouwbeschrijving kun je beter bij het oud papier gooien. Wat een aanfluiting... een slecht geschreven tekstblad en een fotoblad (dubbelzijdig) met onduidelijke en erg kleine foto's....:?
Soms vraag ik me echt af of ze hier nu niet wat meer tijd in kunnen steken. Het is een eenmalige uitvoering, maar dat maakt het voor de bouwer toch echt een stuk aangenamer!


Chapter 3 - it begins, bulkheads and "false" keel
Het belabberd geschreven tekstblad zegt me dat ik moet beginnen om de spantdelen en kielplaat uit de voorgesneden multiplex platen moet halen. De delen zijn met een laser voorgesneden en zit op een paar kleine stukjes nog vast aan de plaat. Dit is een zeer gebruikelijke methode, maar niet een die mijn voorkeur heeft. De laser verschroeit de oppervlakte van het hout wat er voor zorgt dat hierop de lijm niet hecht. Met andere woorden, met een schuurpapier zul je dus moeten gaan schuren om dit te verwijderen.
Het alternatief dat men vroeger veel deed was het zelf uitzagen van de spantdelen met een figuurzaag. Goed, ik weet niet welke van de twee beter is. Overigens heb ik een keer meegemaakt dat de spantdelen niet met een laser uitgesneden was, waarschijnlijk waren deze met een frees ipv laser voorgesneden. Dit heeft absoluut wel mijn voorkeur.

Afbeelding

Afbeelding

Na het nummeren van de spantdelen, dit is niet vanuit de fabriek gedaan, heb ik de spanten losgehaald en lichtjes opgeschuurd en gedryfit op de kielplaat. Helaas zijn de sleuven van zowel de kielplaat als de spantdelen te smal en moest deze vergroot worden. Antwoord, nog meer schuren en stukjes van de toplaag van het multiplex vloog me om de oren...Uiteindelijk paste alles in elkaar.

Afbeelding

Na nadere inspectie van verschillende hoeken blijkt er een heel lichte kromming in de kielplaat te zitten. Dit komt heel veel voor helaas en daar doe je op voorhand niet zo veel aan.

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik morgen ga doen is de spantdelen uit de kielplaat halen en de kielplaat met hitte te verwarmen op de plek waar deze iets krom is. Met wat voorzichtig buigen zal het wellicht lukken om de kleine kromming weg te nemen. Lukt het niet met hitte zal ik de plek nat maken en vervolgens vastklemmen en daarna laten drogen. We zullen zien wat er nodig is om het recht te krijgen. :wink:

Goed, de kop is er af...en daarmee ook het eerste stukje van het bouwverslag. Tot de volgende update.

Cheers! :brouw:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op zo 24 maart, 2019 10:48 am, in totaal 22 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2018 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
He daar hebben we Ptèr, inderdaad een lange tijd geleden dat ik jou hier heb gezien, je was destijds toch bezig met de San Juan Nepomuceno en de Zeven Provincien ?!

Leuk dat je het bouwen weer hebt opgepakt, heb je trouwens de San Juan Nepomuceno nog afgemaakt, was je toen vrij serieus mee bezig !
Nou kijk uit naar je verdere bouwbericht van je Santa Maria

Groet.

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 aug, 2018 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
boris279 schreef:
He daar hebben we Ptèr, inderdaad een lange tijd geleden dat ik jou hier heb gezien, je was destijds toch bezig met de San Juan Nepomuceno en de Zeven Provincien ?!

Leuk dat je het bouwen weer hebt opgepakt, heb je trouwens de San Juan Nepomuceno nog afgemaakt, was je toen vrij serieus mee bezig !
Nou kijk uit naar je verdere bouwbericht van je Santa Maria

Groet.


Hi Boris, dat klopt, de SJN staat in de opslag en kan ik nu niet bij. Ze is nog onafgebouwd en gaat wel weer een keer opgepakt worden. Mijn bouwtijd is beperkt, erg druk leventje. De 7 provincien heeft Beagle destijds zonder mijn hulp verder afgebouwd. Dat schip staat ergens in de USA en de lof voor dat schip gaat naar hem.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2018 8:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Welcome back en succes. Altijd leuk om een houten schip te zien want die zien we toch niet veel hier. Zelf ben ik ook wat meer van het plastic maar dit kan mij zeker wel bekoren. Ik ga je volgen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 aug, 2018 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Chapter 4 - False deck and preparation of the bulkheads for planking

Goedenavond allen. Na een beetje knutselen in de avond kan ik weer wat vorderingen van de Santa Maria gaan tonen.
In de vorige update was ik gebleven met een kleine afwijking / buiging van de kielplaat. Ik heb deze met wat warmte redelijk recht gekregen en daarna de spanten teruggeplaatst en vastgelijmd. Nu kan het zijn dat de kielplaat weer een beetje krom trekt, dat gaan we proberen te fixeren met het plaatsen van het valse dek en uiteindelijk de rompbeplanking.

Het valse dek zit netjes in een plaat wederom met een laser voorgesneden. Je hoeft bijna niets meer te doen tegenwoordig met die bouwpakketten. :mrgreen:

Afbeelding

Na het valse dek uit de plaat te hebben gehaald, heb ik deze met lijm en een paar spijkertjes vastgezet op de kielplaat en spanten.
Na het uitharden van de lijm zal ik de spijkertjes weer verwijderen of wanneer dit niet lukt, gelijk maken met het valse dek. Hierna moet deze toch bekleed worden met dekplanken en dan zie je er niets meer van.

Afbeelding

Op onderstaande foto heb ik een klein spijkertje tijdelijk geplaatst om het valse dek een beetje te manipuleren zodat deze recht en in het midden van de kielplaat kwam te liggen.

Afbeelding

Hierna is het tijd om wat extra blokjes bij de boeg aan te brengen. Dit is later nodig om daar de rompbeplanking tegenaan te zetten.
Dit moet aan beide kanten van de kielplaat gebeuren.

Afbeelding

Afbeelding

Na het drogen en uitharden van de lijm is het tijd voor het afschuinen van de spanten. Dit is een zeer nauwkeurig en soms ook wat vermoeiend proces. Dit gaat je model maken of breken zogezegd. Een van de mooiste zaken van een schip is de romp en de vorm van de romp. De rompbeplanking of huidlatten geven de vorm dan ook perfect weer mits het afschuinen van de spanten ook op een juiste manier gedaan is. Is dat niet goed gebeurd, dan zie je dit meteen terug in de glooiing van de planken.
Bij het afschuinen moet je steeds een huidplankje gebruiken om te controleren dat deze netjes en volledig de spanten raakt zonder rare knikken of bobbels te vertonen. Met andere woorden, je bent er even zoet mee.... :roll:
Hier volgt het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er best tevreden mee. Met wat bloed, zweet en tranen. Veel schuurpapier, vijlen en geduld is het afschuinen gelukt. Bij het aanbrengen van de huidlatten zullen we zien of het ook echt goed gedaan is. Afbeelding

Terug naar het valse dek. Volgens de bouwbeschrijving wordt het tijd om de beplanking op het dek aan te brengen. Ze kiezen ervoor om lange latten tegen het dek te lijmen. Dit doen we dus niet. Een beetje verbouwen van de kit mag best, dus ik ga planken simuleren van ieder een specifieke lengte. Dit moet een mooi versprongen resultaat gaan geven. Alvorens dit te doen, zet ik eerst de middenlijn uit op het valse dek.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna heb ik een paar latjes op lengte gesneden en gedryfit op het dek. Een beetje spelen met de latjes om tot een passend patroon te komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het weer voor vandaag, tot binnenkort voor een nieuwe update so stay tuned... Afbeelding

cheers!

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2018 13:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Lekker bezig, Peter, maar waarom niet de valse kiel uitgefreesd, gesneden, geschuurd voor je zandstrook?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 aug, 2018 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Ik denk omdat het met dit rompje / model niet nodig is BertUS.

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 1:53 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
He Peter. Leuk jou hier weer te zien. Van schepen weet ik natuurlijk helemaal niks maar ik ken je oude werk dus ben benieuwd hoe deze er na al die tijd uit komt te zien.

PS kom je 6 okt ook naar de modelbouwdag?

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Deathtrap schreef:
He Peter. Leuk jou hier weer te zien. Van schepen weet ik natuurlijk helemaal niks maar ik ken je oude werk dus ben benieuwd hoe deze er na al die tijd uit komt te zien.

PS kom je 6 okt ook naar de modelbouwdag?

Arno


Hey Arno, bedankt voor je support zoals altijd. Leuk dat je meekijkt. Het is de laatste tijd wat rustig op het forum. Of ik naar de brouwerdag kom weet ik nog niet, dat hangt van de agenda thuis af. Het is wel leuk om weer even bekenden te zien.

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 11:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Chapter 4 continues - Laying some wood on the deck

Na 3 keer in den doosch gekeken te hebben en ik mijzelf overtuigd had dat er maar 1 type licht hout in de doos zat, ben ik ijverig dekplankjes gaan simuleren door deze in kleine stukjes te snijden. Ergens zei een stemmetje in mijn hoofd dat dit best wel dikke dekplankjes zijn en dus nog even een blik in de doos zag ik geen dun hout voor de dekken. Toen ik een bundel met donkere strips zag liggen en ik deze er eens voor de fun uit de doos pakte, zag ik in het midden van de bundel dunne lichte houten strips voor de dekken zitten....merde mon ami mon dieu!!! Afbeelding
Fijn, ik heb mijn huidplanken dus in stukken gesneden....maar eens zien hoe ik dat met de tijd ga oplossen....Afbeelding

Nu de juiste strips voor de dekken gevonden te hebben, hubba hubba heb ik deze wederom in gelijke lengtes gesneden en ben ik gaan plakken. Zoals op de foto's te zien is, heb ik ook een aantal hulplijntes neergezet waar de kopse kanten van de deklatjes steeds verspringen.

photo 451567

photo 451564

photo 451565

photo 451566

Zo, de eerste helft is nu "bedekt"! :)
Tijd om te starten met de andere helft, tip van flip tijd.

**tip!**
Bij het aanbrengen van dunne strips of latjes is het slim om zo minimaal mogelijke lijm te gebruiken. Als je dit niet doet, duw je altijd het teveel aan lijm uit tussen kieren. Dit moet je meteen weer weghalen met een vochtig doekje anders blijf je dat later zien. Wat ik doe is als volgt: Ik breng een dun streepje lijm aan op het stripje en vervolgens smeer ik dat uit met mijn vinger. Nu heb je het hele latje bedekt met een flinterdun laagje lijm. Als je deze nu tegen je dek plakt, zul je geen lijmresten hoeven weghalen. Simpel en snel.

photo 451568

photo 451569

photo 451570

Bij het lekken van de plankjes, worden ook de voorgesneden gaten van de masten bedekt. Dit snijd ik met een exactomesje uit in de volgende stappen. Daarna met een fijn vijltje de randjes afwerken en voilla!

photo 451571

photo 451574

photo 451572

photo 451573

Langzaam aan begint het ergens op te lijken...

photo 451575

Om even een kleine afwisseling te hebben met het leggen van de dekplankjes. Heb ik nog even naar de boeg gekeken. Ik zag dat de bovenkant van een paar spanten nog onbewerkt waren. Deze moeten ook onder een kleine hoek afgeschuurd worden zodat het dek van het voorkasteel mooi vlak op de spanten rust.

photo 451579

Na wat schuren even het dek van het voorkasteel dryfitten...

photo 451576

photo 451577

En dat was het weer voor deze update. In de volgende update zal ik het resultaat tonen van het afgeronde dek. Tot later.

P!

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement