Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 16:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Vakwerk. Meer weet ik even niet te zeggen maar het beschrijft wel goed wat ik vind.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
heren, bedankt voor de lofzang!
Ik zal blij zijn als de andere kant ook net zo uitpakt en dan de rest van de tuigage nog....ik ben er nog lang niet! :roll:

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 11:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Hallo Pter,

Het ziet er allemaal mooi en strak uit. Geduld hebben is een schone zaak.
Doe het rustig en secuur, dan heb je het beste resultaat.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2019 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Ziet er perfect uit maar ik had de losse eindjes afgeknipt, vanwege de verdikking
Die nu ontstaat .
Heeft dit schip geen apewant naar de mars toe ?? Of komt dat nog??

Groet. Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2019 11:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Mannen, bedankt voor jullie leuke berichten. Het knopen van touwtjes is echt nog niet mijn ding, maar ik rommel gewoon verder op mijn manier. :lol:


Hoi Henny,

Met "apewant" doel jij waarschijnlijk op het stuk dat van de staand want naar de mars toeloopt? Alsof het een stukje want op het staand want is. Op dit schip is er geen apewant naar de mars / uitkijk. Geen idee of dat wel of niet gebruikelijk was voor de schepen uit 1400. De latere schepen van de 17e eeuw hadden dat zeker wel.

groet,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2019 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
dat "Apenwant" heet officieel "Puttingwant" :)

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2019 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Ik ben even in het "apenwant" of "puttingwant" gedoken. De schepen van die tijd hadden dat wel degelijk. Hoe het er exact voor dit model uit zag heb ik niet kunnen vinden. Wel op een model waarbij een soort van touwladder werd gebruikt om van het want naar de uitkijk te brengen. Oorspronkelijk werd een metalen pen door het want gestoken waaraan het puttingwant werd bevestigd.
Ik zal proberen een dergelijke oplossing te maken zodat aan beide kanten van de uitkijk een soort touwladder naar het want loopt.

Wellicht dit weekend dat ik daarmee een stap heb kunnen maken.

Goede aanvulling van je Henny, het heeft mij in iedergeval aan het denken gezet, bedankt. :brouw:


een voorbeeld hiervan is weergeven op een ander schip, in dit geval de Sovereign of the Seas gemaakt door ene Piet San:
We hebben het over het stukje "want" dat van de uitkijk / kraaijenest naar het staande want loopt. Op die manier kon men in de uitkijk klimmen.

Afbeelding
bron: http://www.pietsan.nl

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 feb, 2019 13:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
**futtock shrouds "Henny's Apewant"**

Hallo mannen,

Na mijn vorige update twee weken geleden heb ik veel tijd genomen om het model te gaan voorzien van een "puttingwant" (dank Beagle) ofwel Henny's genoemde apewant. :)
Dit deel van het want loopt van het staande want naar de uitkijk en daarmee kunnen de matrozen in de uitkijk klimmen. Zoals gezegd is er voor dit model geen rekening gehouden voor een puttingwant. Als ik een van de tekeningen bekijk, hebben ze wel een soort van touwladder getekend aan SB, maar dat was alleen een artistieke impressie van het schip en is in de bouwdoos geen rekening mee gehouden.

Alvorens ik verder ga met dit onderdeel, toon ik jullie eerst de foto's van het voltooide staande want aan BB zijde.

photo 471205

photo 471207


Ik vond Henny's suggestie of opmerking wel erg goed en ik heb besloten om het op mijn model te vervaardigen. Hoe en wat was alleen de uitdaging. Uiteindelijk heb ik een manier gevonden, die hoeft niet historisch correct te zijn, maar moet er op het oog acceptabel uitzien. Hierbij mijn foto's van een poging om een puttingwant aan te brengen op dit model.

BB zijde:

photo 471206

photo 471208

photo 471209


SB zijde:

photo 471210

photo 471211

photo 471212


Hierna ben ik begonnen aan de overige stagen om de masten verder vast te zetten. Op dit moment is dat ook gelukt voor de "mizzenmast".

photo 471213

photo 471214

Een kleine update vandaag, maar achter de schermen best wat uurtjes touwtjes knopen... :wink:

tot de volgende update, enne ik ben benieuwd wat jullie van de "puttingwant" vinden?! :roll:

Ciao,
Pter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 feb, 2019 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
puttingwant.

Je hebt je probleem aardig weten te omzeilen met dat puttingwant. :lol:

Het doet mij wel nadenken over :" hoe men vroeger dan van het want in die tap geraakte. ergens moet er toch ook iets geweest zijn waardoor .... ???

Ik ben nog even gaan kijken bij "Xavier Pastor" in zijn "Anatomie" en die vermeld toch geen puttingwant. ;-)


Wat historische info.
Op een tekening (houtskool van 1475 van W.A.) " The mainmast shrouds have no ratlines. but a Jacob's ladder given access to the top" © A.O.S
Op een tekening van de replica is er in de top wel een rechthoekig gat in de vloer.en zijn de Tresle tree's en de Cross tree's zichtbaar en door dat got komen ook de shrouds rond het masthoofd.
Maar de zijwanden van de top zijn niet vol maar uitgeholde zijwanden . Soort mooie bogen op stijlen die de bovenrand dragen.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 feb, 2019 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
Beagle schreef:
puttingwant.

Je hebt je probleem aardig weten te omzeilen met dat puttingwant. :lol:

Het doet mij wel nadenken over :" hoe men vroeger dan van het want in die tap geraakte. ergens moet er toch ook iets geweest zijn waardoor .... ???

Ik ben nog even gaan kijken bij "Xavier Pastor" in zijn "Anatomie" en die vermeld toch geen puttingwant. ;-)


Wat historische info.
Op een tekening (houtskool van 1475 van W.A.) " The mainmast shrouds have no ratlines. but a Jacob's ladder given access to the top" © A.O.S
Op een tekening van de replica is er in de top wel een rechthoekig gat in de vloer.en zijn de Tresle tree's en de Cross tree's zichtbaar en door dat got komen ook de shrouds rond het masthoofd.
Maar de zijwanden van de top zijn niet vol maar uitgeholde zijwanden . Soort mooie bogen op stijlen die de bovenrand dragen.


:cry: :cry: :cry:

Ik laat het toch zitten...

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 266 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement