stokvis schreef:
kom er niet helemaal uit , tijdelijke gang op grootste spant 20 latjes a 5 m,m is 10 c,m waar zet je dan je tijdelijke gang op voorkant en achterkant? als je spant aan de voorkant 8 c,m is gedeeld door 20 latjes moetje dan ze allemaal verjongen met 1m,m [20 x 4 m,m] is 8 c,m . groet john
Hoi Stokvis,
Het bepalen waar je de streepjes van de tijdelijke gangen moet zetten doe je als volgt. In dit geval pak ik jouw genoemde maten als uitgangspunt.
Grootspant heeft een lengte van kiel tot berghout van 10cm.
Latjes zijn 5mm breed.
Als deze een lengte heeft van 10 cm en je latjes zijn 5mm, dan zijn dat 20 latjes op jouw grootspant en in theorie ook voor alle spanten 20 latjes. Als je een onderverdeling van 4 gelijke vlakken per romphelft wilt hebben, dan zal je 5 latjes per vlak hebben.
Op je grootspant is dit het makkelijkste want ieder latje mag daar 5mm blijven, dus 5x5mm = 25mm. Op je grootspant zet je nu een streepje op iedere 25mm, dus op 25mm, 50mm, 75mm. Dat zijn 3 lijnen. Als je de zandstrook niet meetelt dan 4 lijnen.
Dit moet je ook voor al je andere spanten gaan bepalen. Dat doe je als volgt:
Stel dat het spant naast je grootspant 9,5cm is, dan betekent dat ieder vlak 23,75mm is en dat betekent weer dat ieder latje een max. breedte van 4,75 heeft. Op dit spant zet je een streep op iedere 23,75mm.
Dit moet je voor al je spanten doen en dat heb je de romp netjes verdeeld in 4 gelijkwaardige vlakken en de breedte van je latjes bepaald per spant.
Je zult zien dat je latjes richting bijvoorbeeld de boeg dus steeds smaller worden. Hierbij moet je een vuistregel aanhouden dat deze niet smaller mag worden dan de helft van je oorspronkelijke latje / maat die je genomen hebt op je grootspant. In ons voorbeeld is dat 5mm.
De helft is dus 2,5mm. Tot zo ver de theorie.
In de praktijk komt het voor dat je bij je boeg smaller moet gaan dan de gestelde 2,5mm. 2,4mm en 2,3mm zal niemand zien. Maar vaak moet je naar de 1,6 of misschien 1,8mm. Dan is het eigenlijk "not done" om zo smal te gaan. Een echt schip zou daar een enorm verzwakte constructie tonen.
Hiervoor is een oplossing door met passtukken, opvulstukken of ook wel "stealers" genaamd te gaan werken. In feite zul je dit moeten bepalen dat een paar latjes eerder eindigen bij boeg en achtersteven.
Een voorbeeld van een dergelijke stealers is hieronder gegeven: