Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 23:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 aug, 2018 21:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Je vraagt je af die de masterbouwer dit model na et gieten ook heeft gebouwd of heeft laten bouwen, als sommige dingen zo moeilijk en vreemd vastzitten

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 aug, 2018 9:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Daar zeg je zo wat Bert.
Maar ja de mallen waren gemaakt, de kits gegoten en die moeten toch een baasje vinden om pecunia te genereren voor een volgende productie.
Dit was een van hun eerste kits en de stille hoop is dat er een leercurve loopt.

En om zich in te dekken stond er op de doos “for experienced modellers”
Ach ervaring heb ik wel wat en of het genoeg is zal blijken en ik zit me ondanks alles prima te vermaken met dit scheepje.
Uiteindelijk had ik nooit durven denken dat dit soort schepen in model zou bestaan dus ik ben er toch wel blij mee.

Groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 aug, 2018 12:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Verder met Pegaso maar weer.
Wat heb ik staan ? nou dit dus en ik denk dat de sloependekken er op gaan.

photo 451715

photo 451716

Op de tweede foto is al een sloepdek te zien met twee pootjes er onder.
En toen gingen de alarm bellen af want die pootjes staan die wel goed ?
Laat ik het bouwboekje eens open doen en ook eens op foto's zoeken.

photo 451988

Neen die pootjes staan niet goed en er moeten takels komen.
Omdat ik best wel (soms) braaf doe wat gezegd wordt
Takels maken !

photo 451990

Tja en als je dan toch met messing draad aan de gang bent dan ook meteen maar een mast.
Is dat logisch ? nee helemaal niet maar ik had er zin in en dat telt ook.
Ook nog op de foto de twee steuntjes die onder het sloependek gedacht waren.
Dit bleek toch niet de juiste weg dus ik heb ze doorgeknipt en anders geplaatst.

photo 451992

photo 451993

En op deze manier komt het wel uit.
Jaja dan moeten er ook de dekken op. EnJa die had ik er al op leggen maar ik was er niet zo tevreden over.
Laat ik vooraan beginnen.
Er zijn twee dekjes meegeleverd in resin.
De ene is wat rommelig gegoten maar daar is schuurpapier voor bedacht.
De andere was stuk en uit den doos kwamen nog wat brokjes resin die ik aanvankelijk niet kon thuisbrengen maar die kunnen best hier van komen. (1e foto)
Aan het knutselen dus en ik had twee nieuwe gesneden (te zien op eerdere foto's) maar ik vond ze toch wat te dun zeker als er ook nog zes takels op moeten.
Niet getreurd maar een wat dikker stukje plaat genomen, een scherp mesje en hoppa twee nieuwe die me wel bevallen.
In een vlaag van helderheid (heb ik soms ;) ) besloot ik om de sloepen er maar eens bij te houden.
Die zaten tenslotte ook in de kit.
En nee dit keer heb ik geen kritiek op het gietwerk maar de afmeting daar heb ik zo mijn twijfels over.
Het lijken me prima "whale boats" voor een slagschip of grote kruiser maar op een
800 ton's torpedobootje.
Oordeel zelf (2e foto)
In ieder geval heb ik toch maar in de restanten doos gezocht en vond twee (amerikaanse) sloepjes die me wat betreft de afmetingen beter bevallen. Amerikaans want ze zijn over van een torpedoboot kitje van iron shipwright van een paar jaar geleden.

photo 451994

photo 451996

Zo er liggen nu twee prima grote sloepen in de reserve doos.
Dan moeten die nieuwe sloepen ook nog op het dek.
Hups een kledder lijm eronder en het zit.
Maar niet fraai.
Uit wat resten messing fret heb ik vier steuntjes gebogen en was best wel trots op mezelf.
Dat is altijd een slecht voorteken want dan volgen er fouten (bij mij wel !)
Ik had en heb nog steeds twijfels of dit soort steunen op een scheepje als dit wel realistisch zijn.
Ik denk het niet en heb dus ook een simpeler versie gemaakt en die ga ik maar gebruiken.
Het bestaat uit een stukje evergreen plat 3mm met twee evergreen balkjes er op (van 0,5x0,5) zodat een groef ontstaat waar keurig de kiel van de sloep in past.

photo 451995

photo 451997

photo 451998

Inmiddels al te zien dat een bootje onder een dekzijl schuilt.
Dat heeft ook zo een reden want met het schoonschuren van die sloepen bleek er toch een nogal rommelig gegoten.
Een kleedje (een vloeitje-waar je vroeger sjekkies in draaide- met wat houtlijm en verf) erover en de beschadigingen vallen weg.
De andere sloep heeft wat zitbankjes gekregen en inmiddels staat er al een en ander op z'n plekje.
Nog twee takels en dan kan ik mijn aandacht eens op iets anders gaan richten.

photo 452001

photo 451999

photo 452000

Dus tot de volgende maar weer. groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 aug, 2018 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
En verder maar weer met deze schoonheid.
Na de sloependekken besloot ik eerst de brug en de mast maar af te maken.
In de kit zaten daarvoor een stukje pe en wat resin delen.
Van het pe moest een vierkant mastje gevouwen worden en het resin bestond uit een "badkuip" met daarop/daarin een rond
ding/geval/apparaat.
De hoogste tijd om dus op zoek te gaan naar een plaatje om een en ander duidelijk te maken.
Als eerste heb ik die genoemde spullen aan elkaar geplakt en een foto van gemaakt.

photo 452320

Zo lijkt het best nog wel iets maar ik was er niet heel tevreden over.
Het plaatje wat ik vond had helemaal geen badkuip en ook geen onduidelijk rond ding er in maar een zoeklicht er op.
Ook zag ik dat er boven het kraaiennest nog een soort afdakje dient te komen. jaja

photo 452330

Aan dit soort foto's heb ik bij deze bouw heel wat meer als aan het bouwboekje.
Om dit na te bouwen heb ik wat materiaal verzameld en vol goede moed
aan de gang gegaan.
Een rest pe, een stuk witte plasticplaat en een rest onderdeel uit een vroegere bouw.
Na een stiefkwartier emmeren en ook het een en ander aan de prullenbak voeren heb ik onderstaande gefrot.

photo 452322

Met een holpijp een rondje maken dat was simpel, jammer genoeg bleek ik alleen een 5 en 8mm te hebben waar 6mm mij de juiste maat leek.
Het ronde hekje is gered uit een stukje railing waar een net op zat, dat even op maat rollen en klaar is wim.
Het stuk plastic is (vermoed ik) de bodem van een stuk luchtafweer van de uss san francisco die ik jaren geleden eens heb gebouwd (en ja die staat nog steeds in de vitrine want ze is af gekomen ;)
Het gietrondje wat er aan zit heb ik uitgehold want dat wordt mijn zoeklicht.
Nog wat verf erover en het lijkt in ieder geval op iets wat ik snap.
Het afdakje boven het kraaiennest bestaat voor 50% uit wat pe rest frutsels, 25% inspiratie en 25% frustratie maar...hetzit er op.

photo 452323

photo 452324

photo 452325

Jazeker het staat uit het lood dus het moet weer los voor poging 2 (op de macro foto's zie je alles).

Tijd om iets simpels aan te pakken.
De torpedobewapening.
En netjes uit de kit gebruikt en niet zelf een alternatief bedacht.
Ik vind ze er alleen wat kaaltjes uit zien.
Ik kon echter geen foto's of tekeningen van italiaanse 450mm dubbel torpedobuizen vinden want ik wilde best proberen om ze wat verder te detailleren.
1e plaatje laat zien wat er in de doos zat.
2e plaatje hetzelfde na een uur schuren en schapen, de schade valt mee.

photo 452326

photo 452327

Als dan aan de buizen niks te beleven valt dan maar aan de bijhorende torpedotakels.
Op de foto links de resin delen na het loskomen uit het gietblok.
in het midden een cocktail prikkertje (zo'n stokje met twee puntjes-we gebruiken ze ongetwijfeld allemaal).
Daaronder een van de twee kraan armen (uit de pe fret)
en rechts twee ieniemienie stukje messing.
Lang leve de accuboor en de kleine vijltjes want een miniatuur draaibank heb ik echt niet.
Uiteindelijk waren ze min of meer even groot en heb ik de armpjes er tegenaan gelijmd.
Daarna eens even proefplaatsen en wij van de werf zijn niet ontevreden

photo 452329

Zo dat is hem weer, tot de volgende.

groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2018 7:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Veel beter die mast zo in vergelijk met je referentie, maar wat een ienieminie gebeuren, dat noem je met recht onthaasten

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2018 9:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, wat ik wel jammer vind aan zo'n modellen is inderdaad de kwaliteit volgens de prijs... het opschonen van hun master (printsporen aan de brug) enz... maar onder het motto: het is beter dan niks. Zuinige Nederlander of niet, soms is het een weloverwogen keuze om de kitonderdelen gewoon als basis te gebruiken voor de afmetingen... gewoon kwestie van jezelf veel leed te besparen. Om zo'n gaten op te vullen zoals je hebt spaar ik eigenlijk mijn resin schuurstof. Dan doe ik een rindje secondenlijm, een beetje stof, weer een randje en zo bouw ik de wand op. Je kan redelijk fijn wwerken zo, en met minimaal schuren is het zo goed als nieuw....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 sep, 2018 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Ja ja de laatste is al bijna een maand geleden maar ik ben er nog.

Bert en Silenoz dank voor jullie reacties en wat betreft die master ach ik doe het er maar mee en natuurlijk heb ik ook wel wat twijfels.

Wat heb ik dan gebouwd in de afgelopen weken ?
Nou niet zo veel want eigenlijk ben ik heel druk geweest met bezig zijn met andere dingen omdat die zaken volgens m'n vrouw veel belangrijker waren dan een bootje. Ongetwijfeld komt dit jullie bekend voor ;)
Oh ja en ik mocht ook nog mee op vakantie dat was dan wel weer prettig.

Iets wat ik wel gedaan heb was het compleet maken van het voordek.
Er moesten daar nog twee dingen geplaatst worden op onderstaande foto te zien tussen het kanon en de brug.

photo 454884

Een takel en een jol. Nou hartstikke leuk maar... ik vind deze takel niet heel fraai.
Het is een stukje pe en dus slechts 2D met het model van een klassieke spoorwegseinpaal.
Nou zijn die seinpalen best fraai als er een mooie stoomlocomotief naast staat/rijd maar zo op mijn bootje hmmmm nee.
Dus heb ik de foto's maar weer bekeken en alleen als het scheepje aan een boei lag zag ik die takel.
Mijn conclusie : het ding kon ingeklapt worden en daarna gestouwd op dek achter de railing.
Dat leek me simpel en dat jolletje gaat op z'n kop komen, vind ik ook mooier.

photo 454885

En toen ja toen liep ik vast.
Het bouwboekje was er duidelijk over.

photo 454887

Mooi he drie rijtjes dieptebommen op een verhoogd rondje plakken en aan de andere kant nog een keer.
Dat is niet zo lastig zou je denken.
En dus ging ik zoeken in de geleverde onderdelen en vond het onderstaande.

photo 454886

Jazeker wel dat zijn maar vier rijtjes bommen en geen zes.
Afgeworpen, vergeten, niet meegeteld zeg het maar.
Ja hoor daar ging ik weer een foto zoeken.
Duidelijk zichtbaar zes dieptebom dingen en niet zomaar op dek gelijmd maar op een werper met drie stuks naast elkaar.

photo 454889

Om hier geen klaagverhaal van te maken wil ik alleen nog kwijt dat ik een keer of wat heb geprobeerd om iets redelijks te frutselen maar het is zo klein he en om dan toch iets te maken waar ik me niet voor hoef te schamen dat viel me niet mee.
De laatste poging vond ik redelijk gelukt en het bleek ook nog eens mogelijk om er zes te maken.
Op de eerste foto het "prototype" met wat stukjes evergreen die voor dieptebom spelen.
De tweede foto laat drie werpers op een rijtje zien.

photo 454883

photo 454888

En nu dus nog 18 dieptebommen produceren en nee ik heb geen draaibank en om er dan nog wat detail in te krijgen lijkt mee ook een uitdaging.
Uiteindelijk zijn ze maar 1x2 mm.

tot zover deze en dus tot de volgende
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2018 14:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Het wordt zo onderhand wel weer eens tijd om ook hier eens wat te laten zien.
De laatste tijd lukt het maar moeizaam om wat bouwtijd te vinden maar ik heb toch nog wel wat gedaan, de plaatjes daarvan krijg je zo te zien.

Om weer eens verder te bouwen heb ik eerst de tweede mast en de vlagstokjes gemaakt.
Op deze foto zijn ze nog kaal maar als ze braaf stil blijven staan dan mag er wel een verfjasje over heen.

photo 456532

Daarna ben ik met twee zaken druk geweest, railing en het achterdek.
De railing is keurig meegeleverd maar nadat ik wat stukjes geplaatst had bekroop mij iets van hmmmm ik weet het nog niet.
Nou ben ik niet zo gestoord dat ik dat ook nog zelf wil maken dus dan over naar iets werkbaars.
Op foto's zag ik vaak canvas op de railingen en dat kan natuurlijk wel.
Met behulp van houtlijm en rizla blauw (wie kent het nog) ging dat prima.
Waarom deze rizla blauw kan een vraag zijn.
Omdat het heel erg dun is en bovendien een soort van structuur heeft.
De railing met wat houtlijm insmeren en dan het vloeitje er op.
Enige minuten wachten en dan het papiertje in de lijm drukken. Rustig apart leggen en een dag ofzo later nog even langszwaaien met de luchtkwast.
Vooral de railing op het hogere dek bevalt me zo een stuk beter.
Tja en dan het achterdek.
Daar moeten een grote haspel, twee paravanen ieder op z'n eigen hydraulische kraantje en een takeltje staan.
Wat zat het zoal in het dooske.
Een blob resin met platte onderkant als haspel
Twee vleugeltjes voor de paravanen.
En een arm voor het takeltje.
Oei dat is niet veel.
De bouwtijd ging dus voorbij met het maken, opnieuw maken en nogmaals maken van dit kleine gefrut.
Inmiddels staat het op Pegaso en ik begin ernstig te verlangen naar een ander scheepje.
Tot slot nog wat plaatjes van dit al.

photo 456531

photo 456533

photo 456534

photo 456530

Zo dat is 'm weer tot de volgende

groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 okt, 2018 20:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ik vind het toch een mooi bootje en ik hoop dat mijn fregat net zo knap wordt

Ik had nog even goed gekeken, maar het plastic komt van Trumpeters USS England en daarvoor heeft Naval Models de ombouw kit voor de nederlandse versie van deze DE gemaakt. Had wel bij LÁrsenal gekeken, maar daar hebben ze echt wel mooie extraatjes, weet niet of je deze franse firma kent

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 okt, 2018 13:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:06 pm
Berichten: 771
Woonplaats: Willemstad Curacao ~ Veendam Groningen
Het is toch een heel gepiel om zijn klein model in elkaar te krijgen , maar dan heb je tenminste wel iets moois, zoals men zegt "arbeid adelt" en dat is je zeker gelukt
mooi gedaan !!

_________________
..................................................................................
Cernit omnia Deus vindex
..................................................................................


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement