Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 aug, 2019 18:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Eindelijk weer eens een update:

Na de afgelopen winterperiode met The Cutty Sark bezig te zijn geweest, en deze nog niet helemaal af zoals het verslag aangeeft, deze zomerperiode weer de de bouw van de L'Hermione opgepakt. Op dagen dat het niet zo warm was ben ik bezig geweest met de romp te beplanken. Omdat de latjes vrij dik waren moesten ze ook nog lang in het water liggen voor aleer ze bruikbaar waren om te buigen. Daarna weer drogen en als laatste lijmen. Elke keer maar 2 hooguit 3 latjes. Dus het is een lange zit om alle latjes te verwerken.

Maar het is eindelijk gebeurd, vandaag de laatste latjes ertegen aan gebracht en al even een eerste schuurlaag gedaan.

Hieronder een aantal foto's hoe de L'Hermione nu er uit ziet.

photo 482794

photo 482795

Op de foto hierboven zie een bruine plek. Deze is met een papje van lijm en houtzaagsel bewerkt en moet geschuurd worden.

photo 482792

photo 482793

Omdat de romp geschilderd wordt moet ik volgens het bouwvoorschrift na het goed schuren eerst plamuren.
Aangezien dat ik dit nog nooit gedaan heb met een houten schip vraag ik me af wat voor soort plamuur moet dit dan zijn? Uit een doe het zelf zaak of speciale. Wie kan mij advies daarin geven.

Nog een vraag voor de nabije toekomst. Na het aanbrengen van het plamuur en het weer glad schuren moet ik het gaan schilderen. Moet ik de ondergrond eerst met grondverf bewerken,( en wat voor soort grondverf) of kan ik de kleur rechtstreeks aanbrengen?

Ik zie julie reactie graag tegemoet

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 11:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Een nieuwe update,

Nu er geen reacties zijn gekomen op mijn vragen, ben ik zelf maar op pad gegaan naar de antwoorden en heb deze bij Toemen Oisterwijk gevonden.
Je kunt de gewone plamuur uit de doe-het-zelf zaak gebruiken, maar is ook plamuur bij hen in de winkel te koop, maar deze is relatief duur en zij raden me aan om het gewoon uit de supermarkt te gaan halen.

Verder de vraag betreffende de primer, ook hier een goed advies. Op basis van de uiteindelijke verf kun je de gewone grondverf gebruiken uit de doe-het-zelf zaak. Alleen ik wil er "Humbol" verf er op en deze is op thinner basis, dus je moet geen grondverf op waterbasis kopen.
Al met al goede adviezen.

Dus na de vorige update ben ik eerst flink aan het schuren gegaan tot dat de romp aardig glad was. Daarna heb ik de plamuur aangebracht en het laten drogen. De volgende dag weer eens flink aan het schuren gegaan totdat de romp geheel glad was.
Dan nog eens op bepaalde plekken wat plamuur verwerkt, want ik was er niet geheel tevreden over. Na droging en schuren was het voor mij voldoende.

Dan de eerste laag grondverf aangebracht.

photo 483201

Weer even wat schuurwerk en daarna de tweede laag aangebracht.

photo 483204

photo 483205

photo 483200

De spiegel heeft nogal wat te lijden gehad met het beplanken van de romp, maar geen zorgen, hier komt nog wat voor, dan zie je dit niet meer.
Komende week ga ik de kleuren, wit, zwart, geel en blauw aanbrengen op de romp zoals het model eruit komt zien.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 20:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ik schrok toch wel van die spiegel. :shock:

Ik had de vraag wel gezien, maar over bouwen met hout kan ik niks zinnigs zeggen. (Ik volg het wel zijdelings)
Goed dat je wel verder bent gekomen

:mrgreen:

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 aug, 2019 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Even weer een nieuwe update:

In de vorige update was de romp geheel in de grondverf gezet en de afgelopen week heb ik de diverse kleuren( blauw. geel, zwart en wit) op de romp aangebracht.
Op een enkel klein plekje na, wat nog bijgewerkt moet worden, ben ik tevreden over het schilderwerk. Mooie strakke lijnen en alles met een kwastje aangebracht.

photo 483788

photo 483789

photo 483787

Echter brak de spiegel bij het schilderen af. Maar nu had ik de mogelijkheid om all oneffenheden die in de vorige foto zichtbaar waren glad te schuren en daarna weer te lijmen. In een volgende update laat ik het resultaat wel even zien.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 11:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Na de update van gisteren, vanmorgen nog even wat verder gewerkt.

Allereerst de beloofde foto van de spiegel. Ziet er al veel beter uit, en later komt er een koperkleurige plaat er tegen aan.

photo 483848

Verder een 5 tal fineerlatjes geschilderd, welke aan de binnenkant van het middelste dek komen. In de bouwbeschrijving staat wel dat je dit met airbrush moet doen, nadat je ze op maat en gemonteerd hebt. Maar het is net zo makkelijk om het eerst te schideren en daarna op maat te maken en te bevestigen.

photo 483847

Daarna he heb ik ook de betreffende spanten van het middendek geschilderd.
photo 483845

En de twee overliggende zijden zwart gemaakt.
photo 483846

Zo dat was het weer voor vandaag. De verf kan lekker drogen.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 16:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 maart, 2014 10:43 am
Berichten: 292
Woonplaats: Tilburg
Weer even een kleine update:

Bezig geweest met het samenstellen van de rolpaarden. Deze zijn erg klein uitgevallen ten op zichte van wat ik gewend ben. Maar dat ligt aan de verhoudingen van het schip.

Hier zie de grootte van een rolpaard ten opzichte van een stuiver.

photo 485029

Dus eerst maar eens alle elf de rolpaarden samengesteld, op de foto zie je nog twee rolpaarden zonder wielen, deze zijn ondertussen ook gemonteerd:

photo 485030

Na dat alles goed droog was zijn ze geschilderd in het rood wat ook aan de binnenkant van het dek zit.

Ook de kanonnen zwart geschilderd en op de rolpaarden gemonteerd.

photo 485027

Er zitten maar 10 kanonnen bij dit exemplaar, die op de rolpaarden gemonteerd moeten worden. Maar er zijn wel elf rolpaarden om in elkaar te zetten. Ben er nog niet achter of het elfde rolpaard ook nog gebruikt gaat worden.
photo 485028

Verder nog bezig geweest om bij de geschutsgaten een soort kozijn te maken en ook nog een "plint" afwerking aangebracht op het dek waar de rolpaarden komen te staan.

_________________
met vriendelijke bouwgroet
Wil Hagen
Op de werf: L'Hermione la Fayette 1780
Varend:
Zuiderzeebotter uit 1912, Cote d' Emeraude uit 1925,
San Juan Nepomuceno uit 1795, The King of the Mississippi,
La Pinta uit 1492 en sinds 7 jan 2020 The cutty Sark uit 1869.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement